Kuinka sosiaalihuollon tietopohja syntyy? - yhtenevän asiakastiedon matka on monivaiheinen

Julkaisuajankohta 26.4.2024 10.33
Uutinen

Sosiaalihuollon palveluissa syntyvän asiakastiedon matka on monivaiheinen polku. Sosiaalihuollon palveluista tarvitaan kansallisesti ja alueellisesti yhteneväistä tietoa.

Jotta saataisiin laadukasta asiakastietoa, vaatii se kirjatun tiedon pitkäjänteistä yhdenmukaistamista. THL:n tehtävä on tukea sosiaalihuoltoa asiakastiedon synnyn, käytön ja hyödyntämisen kaikissa vaiheissa.

Tiedon käytössä ja yhteisen tietopohjan muodostumisessa on tärkeää varmistaa ensisijaisesti sosiaalihuollon toiminnan tarpeet. Olennaista on huomioida myös sosiaalihuollon tiedonhallinnan kehittämisen reunaehdot. Asiakastiedon kokonaisuudessa pitää syntyä hyötyjä asiakkaalle, sosiaalihuollon organisaatioille sekä yhteiskunnalle.

Sosiaalihuollon tiedonhallinnalla tuetaan sosiaalihuollon ammattilaisten arvokasta työtä, joka tulevaisuudessa voi nojata entistä vahvempaan tietopohjaan. Kirjaaminen on olennainen työvaihe ammattilaisen työssä ja kirjatun tiedon tulee ensisijaisesti palvella asiakkaan asian edistymistä.

Tiedon polku ja asiakastiedon matka asiakkaan hyödyksi on moniulotteinen ja osin monimutkainenkin prosessi, jossa jokainen vaihe pohjautuu hyvään yhteistyöhön ja tiedon kulkuun eri toimijoiden välillä.
Tiedon polku -asiakastiedon matka asiakkaan hyödyksi.

Asiakastiedon vaiheet palvelusta asiakkaan hyödyksi 

THL arvioi tietotarpeen, mallintaa tarvittavat asiakirjarakenteet sekä päivittää ja ylläpitää sosiaalihuollon asiakirjarakenteiden ja metatietojen palvelua. Sosmeta-palvelun kautta sote-organisaatiolla ja tietojärjestelmätoimittajilla on asiakirjarakenteet käytettävissä maksutta.

Tietojärjestelmätoimittaja toteuttaa tietorakenteet asiakastietojärjestelmään, jota ammattilainen hyödyntää kirjatessaan. Ammattilaisen työn tueksi THL myös ohjeistaa kirjaamista, asiakasasiakirjojen käyttöä ja muita toimintamalleja Kanta-palvelujen käsikirjassa sosiaalihuollon toimijoille sekä kouluttaa rakenteisessa kirjaamisessa. Koko sosiaalihuollon ammattikunta hyötyy, kun kaikki sosiaalihuollon ammattilaiset käyttävät yhtenäisiä asiakirjoja.

Tieto arkistoidaan Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon Kanta-palveluissa. Tietyt asiakastiedot toimitetaan THL:n sosiaalihuollon seurantarekisteriin ja tieto jalostetaan tilastotiedoksi THL:ssä. 

THL tuottaa ja julkaisee lopulta tilastot, jonka jälkeen tieto on hyödynnettävissä yhteiskunnan ja yksilön eduksi: Sote-organisaatiot voivat kansallisten tilastotietojen avulla muun muassa kehittään alueen sosiaalipalveluita. Asiakas hyötyy siitä, että ajanmukaiset palvelut vastaavat hänen tarpeisiinsa.

Tiedon polku -infograafi (julkari.fi)

Aiheesta lisää

Sosiaalihuollon seurantarekisteri 

Sote-palvelujen johtaminen Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla sostiedonhallinta - Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla