Hyppää sisältöön

Ohje etäasioinnin kirjaamisesta ja luokituksista terveydenhuollossa julkaistu

Julkaisuajankohta 21.12.2020

Terveydenhuollolle on laadittu ohje, joka tukee etäasioinnin kirjaamista ja etäasiointiin liittyvien luokitusten hyödyntämistä. Ohje soveltuu myös potilastietojärjestelmäratkaisujen kehittämiseen, jotta etäpalvelutietojen kirjaaminen ja seuranta helpottuisi. 

Ohje on tarkoitettu

  • terveydenhuollossa palvelutietoja kirjaaville ammattihenkilöille 
  • sote-tietohallinnon asiantuntijoille sekä
  • potilastietojärjestelmätoimittajille ja tietojärjestelmäratkaisujen kehittäjille.

Eroavuuksia ohjataan yhdenmukaisuuteen

Etäasiointi on terveydenhuollossa lisääntynyt merkittävästi erityisesti COVID-19 epidemian aikana. Kirjaamisen yhdenmukaisuutta on kehitettävä, jotta palveluista saataisiin tietoa toiminnan suunnittelun, seurannan ja arvioinnin tueksi.

Etäasioinnin kirjaamisessa on vaihtelevia paikallisia käytäntöjä sekä potilastietojärjestelmäkohtaisia eroja. Etäasioinnin kirjaamisessa ja raportoinnissa käytettävät kansalliset luokitukset ohjaavat tuottamaan ja siirtämään tiedon yhdenmukaisena valtakunnalliseen Hilmo-hoitoilmoitusrekisteriin ja Kanta-palveluihin. 

Kansallisesti käytettävien luokitusten ja nimikkeiden lisäksi ohjeeseen on koottu tietoa myös rinnakkaisista ja toisiaan täydentävistä tavoista kirjata etäasiointia. Etäasioinnin kirjaamisessa noudatetaan soveltuvin osin samoja kirjaamiskäytäntöjä joita käytetään myös fyysisten käyntien kirjaamisessa. Kirjaamiskäytännöt on tarkemmin kuvattu terveydenhuollon kirjaamisohjeissa ja -oppaissa.

Mahdolliset potilastietojärjestelmäkohtaiset tai paikalliset luokitukset ja etäpalvelujen kirjaamistavat tulee sillata tietojärjestelmissä kansallisiin luokituksiin ennen tallentamista Kanta-palveluun tai ennen kuin tietojen pohjalta tuotetaan Hilmo-hoitoilmoituksia.

Aiheesta lisää:

Lisätietoa:
[email protected]

Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla kanta - Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla