RAI-arviointivälineistö saatettiin kansallisesti käyttöön – yhtenäisestä välineistön ja RAI-tiedon käytöstä on pidettävä huolta
Iäkkäiden palvelutarpeita ja toimintakykyä arvioidaan nyt RAI-arviointivälineistöllä koko Suomessa. Kansallisesti yhdenmukainen arviointiväline edistää iäkkäiden yhdenvertaisuutta palveluissa.
Aiemmin vapaaehtoisesti käytetty RAI-välineistö on ollut vanhuspalvelulain velvoittamana käytössä iäkkäiden säännöllisissä palveluissa ja asiakasohjauksessa 1.4.2023 alkaen.
THL tuki palveluntuottajia ja -järjestäjiä RAI-välineistön kansallisessa käyttöönotossa sosiaali- ja terveysministeriön rahoittamassa hankkeessa vuosina 2021–2023. Käyttöönottoja tuettiin tiiviissä vuorovaikutuksessa ja yhteistyössä hyvinvointialueiden ja yksityisten palveluntuottajien asiantuntijoiden kanssa.
“RAI-välineistön käyttöönottoja edistäneet ammattilaiset ovat tehneet merkittävän määrän alueellista ja paikallista kehittämistyötä sekä ottaneet haltuun uusia asioita ja valmiuksia”, kertoo THL:n kehittämispäällikkö Katri Kakko.
“Ammattilaisten myönteiset odotukset, innostus ja pitkäjänteinen sitoutuminen kehittämiseen ovat olleet huomattava voimavara ja muutoksen mahdollistaja”, Kakko kiittelee.
Yhtenäinen välineistön käyttö on luotettavan tiedon edellytys
RAI-välineistön käyttö tukee iäkkäiden yhdenvertaisuutta palveluissa silloin, kun RAI-arvioinnit tehdään yhtenäisin periaattein tarkoitukseen sopivalla RAI-välineellä. Arviointitietoa on myös käytettävä aktiivisesti iäkkään palvelujen, hoidon ja kuntoutuksen suunnittelussa ja seurannassa.
Yhdenmukaiset RAI-arvioinnit edellyttävät yhtenäistä osaamista sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisilta. Yhtenäinen RAI-arviointiosaaminen ja vakiintuneet arviointikäytännöt tuottavat luotettavaa RAI-tietoa asiakastyöhön ja palvelujen johtamiseen.
RAI-tieto on tärkeää ottaa käyttöön
Palvelunjärjestäjien ja -tuottajien on huolehdittava, että RAI-välineistöstä saatavaa tietoa hyödynnetään laajasti ja monipuolisesti. RAI-tieto auttaa varmistamaan, että iäkäs henkilö saa tarpeisiinsa vastaavaa palvelua. Se toimii myös tärkeänä johtamisen ja palvelun laadun kehittämisen työvälineenä.
“On tärkeää, että koko henkilöstö ymmärtää RAI-välineistön tuottaman tiedon merkityksen aina asiakastyöstä yksikön toiminnan tarkasteluun sekä tiedolla johtamiseen ja päätöksentekoon”, Kakko korostaa.
“Kokonaisuuden ymmärtäminen tukee laadukkaiden RAI-arviointien tekemistä”, jatkaa Kakko.
RAI-tiedon käytön juurtuminen asiakastyöhön sekä osaksi kehittämisen ja johtamisen prosesseja varmistaa, että RAI-välineistön käytöstä saadaan mahdollisimman suuri hyöty.
Tietoa ja eväitä jatkotyöhön yksissä kansissa
THL on julkaissut kansallista RAI-välineistön käyttöönottoa tukeneen hankkeen loppuraportin. Se tarjoaa tietopaketin RAI-välineistön käyttöönoton ja käytön kulmakivistä, RAI-osaamisen varmistamisesta ja RAI-tiedon hyödyntämisestä asiakastyössä ja johtamisessa.
Raportissa kuvataan toimenpiteitä kansallisen käyttöönoton varmistamiseksi sekä esitellään havaintoja välineistön käytön onnistumisen edellytyksistä, mahdollisuuksista ja haasteista.
“Toivomme, että hankkeen aikana saatuja kokemuksia ja luotuja toimintamalleja käytetään jatkossa RAI-välineistön ja RAI-tiedon käytön sekä osaamisen jatkuvassa kehittämisessä”, kiteyttää Kakko.
Lisätietoja
Palvelutarpeiden arviointi RAI-järjestelmällä
Katri Kakko
kehittämispäällikkö, hankkeen projektipäällikkö
puh. 029 524 8273
sähköposti: etunimi.sukunimi@thl.fi