Palvelutarpeiden arviointi RAI-järjestelmällä
RAI-järjestelmän avulla
- selvitetään asiakkaiden palvelutarpeet
- kohdennetaan palvelut oikein ja tarpeenmukaisesti.
Vanhuspalvelulain mukaan hyvinvointialueilla on velvollisuus käyttää iäkkään henkilön palvelutarpeiden ja toimintakyvyn arvioinnissa RAI-arviointivälineistöä 1.4.2023 alkaen.
Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (Finlex)
Lyhenne RAI tulee englannin kielen sanoista Resident Assessment Instrument.
Näiltä sivuilta saat tietoa ja tukea RAI-järjestelmän käyttöön ja RAI-vertailukehittämiseen.
- Ajankohtaista RAI-toiminnasta
- RAI-seminaarit
- Tietoa RAI-järjestelmästä
- Näin otat RAI-järjestelmän käyttöön
- Yhteisrahoitteinen RAI-vertailukehittäminen
- RAI-arviointi asiakastyössä
- RAI-tiedolla johtaminen
- RAI-vertailutietokannat
- RAI-osaamisen tuki
- RAI-asiantuntijat THL:ssä
Aiheesta muualla thl.fi-verkkopalvelussa:
- RAI-tutkimus (Tutkimus ja kehittäminen -sivusto)
- RAI-tiedonsiirron ohjeet ja RAI-vertailutiedon muodostaminen (Tilastot ja data -sivusto)
Asiakkaan palvelupolku voi olla esimerkiksi seuraavanlainen:
- Iäkäs, hänen läheisensä tai hoitaja havaitsee ongelman esimerkiksi muistissa tai arkitoimista selviytymisessä.
- Otetaan yhteyttä asiakasohjausyksikköön.
- Asiakasohjaaja arvioi palvelutarpeen yhdessä asiakkaan ja tämän läheisen kanssa.
- Asiakasohjaaja laatii palvelusuunnitelman ja ohjaa asiakkaan oikeisiin palveluihin.
- Asiakas saa suunnitellut palvelut, hoidon tai kuntoutuksen.
- Säännöllisen palvelun toimivuutta ja toimintakykyä seurataan uusilla arvioinneilla.
- Arvioinnin perusteella määritellään tarvittavat muutokset palveluissa tai hoidossa.
THL:n RAI-ekstranet RAI-yhdyshenkilöille
THL:n RAI-ekstranet ohjelmistotoimittajille
RAI-ekstranetin käyttö edellyttää kirjautumista. Ota tarvittaessa yhteyttä organisaatiosi RAI-yhdyshenkilöön tai kysy rai(at)thl.fi
RAI-sähköposti: rai(at)thl.fi
puh. 029 524 7472 (ark. klo 9–15)