Hyppää sisältöön

Sosiaalihuollon asiakirjarakenteet ovat pääosin valmiina

Julkaisuajankohta 27.1.2023

THL on saanut valmiiksi lähes kaikki sosiaalihuollon asiakasasiakirjarakenteet. Valmiita sosiaalihuollon asiakasasiakirjoja on tällä hetkellä 199 kappaletta, ja vuoden 2024 aikana valmistuvat vielä kuraattoripalvelun asiakasasiakirjat sekä loput perheoikeudellisten palvelujen asiakasasiakirjoista. 

Sosiaalihuollon rakenteiset asiakirjat muuttavat sosiaalihuollon kirjaamistapaa. Sosiaalihuollon ammattilaiset kirjaavat valtakunnallisesti yhtenäisten asiakirjojen avulla asiakkaaseen, hänen elämäntilanteeseensa ja sosiaalipalveluihin liittyvät tiedot. Sosiaalihuollon organisaatiot ottavat asiakirjarakenteet käyttöönsä, kun ne alkavat tallentaa asiakastietoja Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon Kanta-palveluissa. Peruspalveluissa rakenteet otetaan käyttöön viimeistään 1.9.2024. Kanta-palveluihin tallennettavien rakenteisten asiakasasiakirjojen avulla asiakastiedon käyttö ja kirjaaminen helpottuvat, ja asiakastietojen hyödynnettävyys paranee. 

Asiakirjarakenteet löytyvät THL:n ylläpitämästä sosiaalihuollon asiakasasiakirjarakenteiden ja metatietojen palvelusta eli Sosmetasta. Tietojärjestelmätoimittajat lataavat asiakirjarakenteet Sosmetasta ja vastaavat niiden käytettävyydestä omissa asiakastietojärjestelmissään. Sosiaalihuollon ammattilaiset kirjaavat ja tallentavat asiakastietoa Kanta-palveluihin asiakastietojärjestelmän kautta. Sosiaalihuollon asiakkaat näkevät omat tietonsa OmaKannan kautta sitten, kun organisaatiot alkavat tallentaa sosiaalihuollossa syntyviä asiakasasiakirjoja Kanta-palveluihin uusilla Kanta-ominaisuuksilla varustetuilla asiakastietojärjestelmillä.

Kuinka asiakirjarakenteita kehitetään jatkossa?

Asiakirjarakenteiden kehittämisvaiheessa vuosien 2019–2022 aikana THL järjesti kuulemiskierrokset, jolloin kaikki halukkaat saivat antaa palautetta asiakirjojen sisällöllisestä ja teknisestä laadusta. Palautteen perusteella asiakirjarakenteisiin tehtiin merkittävä määrä muutoksia.

Asiakirjarakenteiden kehittämisvaiheesta siirrytään asiakastietomallin ylläpitoon. Tietojärjestelmätoimittajille ja sosiaalihuollon toimijoille turvataan työrauha toteuttaa muutokset ennen asiakastietolain toimeenpanoa 1.9.2024. THL tekee asiakasasiakirjarakenteisiin toistaiseksi vain välttämättömiä, esimerkiksi lakimuutosten edellyttämiä muutoksia.

Tulevien vuosien kehittämisen periaatteet ja asiakasasiakirjamäärittelyjen hallinta päivitetään Sosiaalihuollon asiakastietomäärittelyjen ja palvelutuotannon toiminnallisten määrittelyjen hallinta -dokumenttiin.

Aiheesta lisää: 

Sosmeta-palvelu

Rakenteisen kirjaamisen tuki

Sosiaalihuollon asiakastietomäärittelyjen ja palvelutuotannon toiminnallisten määrittelyjen hallinta (Sähköinen julkaisu) 

Kanta-palvelujen käsikirja sosiaalihuollon toimijoille (Sähköinen julkaisu) 

Sosiaalihuollon asiakastiedon arkisto (Kanta.fi)

Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla sostiedonhallinta - Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla tiedonhallinta - Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla