Tietopohja iäkkäiden palveluista kasvaa – Iäkkäiden säännöllisten palvelujen RAI-tietokanta päivitetty ja julkaistu ruotsiksi
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL on päivittänyt Iäkkäiden säännöllisten palvelujen RAI-tietokannan vuoden 2022 tiedoilla. Tietokanta on nyt saatavilla ensimmäistä kertaa myös ruotsin kielellä.
Tiedot kuvaavat iäkkäiden säännöllistä palvelua tuottavien organisaatioiden ja toimintayksiköiden toimintaa asiakasrakenteen ja asiakkaiden saaman palvelun perusteella vuosina 2018–2022.
"Hyvinvointialueen keskiarvot saattavat olla hyvinkin samankaltaisia. Yksikkötasoinen tarkastelu mahdollistaa erojen havaitsemisen asiakasrakenteessa, palvelujen toteuttamisessa ja laadussa", kertoo THL:n erityisasiantuntija Janne Asikainen.
"Tiedoista voi esimerkiksi nousta yksiköitä, joissa panostetaan muita enemmän asiakkaiden osallisuuteen tai yksiköitä, joissa yksinäisyyttä on onnistuttu vähentämään. Tiedot auttavat siten havaitsemaan mahdollisia kehityskohteita tai jo saavutettuja onnistumisia yksikön toiminnan tai palvelujen kehittämisessä", Asikainen jatkaa.
Vertailutieto tukee kehittämistä ja tiedolla johtamista
RAI-tietokannan 14 indikaattoria tarjoavat vertailutietoa, joka tukee tiedolla johtamista erityisesti iäkkäiden palveluissa. Yhteenveto- ja keskiarvotiedot mahdollistavat asiakaskunnan toimintakyvyn, yksiköiden toimintakäytäntöjen, palvelurakenteen sekä niissä tapahtuneiden muutosten tarkastelun vuosilta 2018–2022.
Tietokannan sisältämät RAI-indikaattorit:
- Asiakkaat, lkm
- Ei kognitiivista häiriötä, %
- Itsenäinen arkisuoriutumisessa, %
- Sosiaalisesti aktiiviset, %
- Yhteisestä tekemisestä kiinnostuneet, %
- Asiakas on määrittänyt hoidolle ainakin yhden tavoitteen, %
- Elämänpiiri vuodetta laajempi, %
- Ei päivystyskäyntejä, %
- Ei yksinäisyyden kokemusta, %
- Kivuttomat, %
- Kotihoitoa vähintään 3.5 tuntia viikossa, %
- Läheisapu: on saanut, %
- Riittävä ravinnon saanti, %
- Kaatumattomat, %
Indikaattoreiden avulla asiakaskunnan toimintakykyä ja sen muutoksia voi tarkastella kotiin annettavissa palveluissa ja ympärivuorokautisessa hoivassa. Vertailua voi tehdä myös palveluntuottajittain, hyvinvointialueittain tai yksityisen ja julkisen sektorin välillä.
Tietojen hyödyntämisessä on huomioitava laajasti eri indikaattoreita. Esimerkiksi aktiivisuus ja kaatumisten määrä voivat vaikuttaa toisiinsa, joten niitä on tärkeää tarkastella ja tulkita yhdessä sen sijaan, että tutkitaan vain yhtä indikaattoria.
Tietokanta täydentää tietopohjaa iäkkäiden palveluista
THL julkaisi Iäkkäiden säännöllisten palvelujen RAI-tietokannan vuonna 2022. Iäkkäiden palveluista kertova tietopohja laajeni tammikuussa 2024 THL:n julkaiseman tilastoraportin myötä. RAI-tietoihin perustuva raportti kuvaa iäkkäiden palvelunsaajien toimintakykyä, osallisuutta ja hoidon laatua kotihoidossa ja ympärivuorokautisessa asumispalvelussa hyvinvointialueittain vuonna 2022.
Nyt päivitetty RAI-tietokanta täydentää tilastoraporttia palveluntuottajan näkökulmasta mahdollistaen eri indikaattoreiden tarkastelun sekä ajallisen vertailun interaktiivisessa käyttöliittymässä. Tiedot pohjaavat RAI-arviointivälineistöllä (Resident Assessment Instrument) tehtyihin toimintakyvyn ja palvelutarpeen arviointeihin.
Lisätietoja
Iäkkäiden säännöllisten palvelujen RAI-tietokanta
Tilastoraportti: Iäkkäiden toimintakyky ja palvelutarpeet – RAI-vertailutiedot 2022
Blogi: Tiedolla johtaminen on taitolaji – myös iäkkäiden palveluja suunniteltaessa
Janne Asikainen
erityisasiantuntija
puh. 029 524 7542
sähköposti: [email protected]