Iäkkäiden palvelunsaajien toimintakyky ja palvelutarpeet – RAI-vertailutiedot 2024

Päivystyskäynnit ovat yleisimpiä kotihoidossa, ja muistisairaudet korostuvat ympärivuorokautisessa hoidossa.

Vuonna 2024 toimintakyvyn ja palvelutarpeen RAI-arviointi oli tehty 56 prosentille (59 358) iäkkäistä säännöllisen kotihoidon asiakkaista, 54 prosentille (5 615) yhteisöllisen asumisen asiakkaista ja 85 pro-sentille (56 487) ympärivuorokautisen hoidon asiakkaista.

RAI-arviointien tekemisen yleisyydessä, asiakkaiden palvelutarpeissa, toimintakyvyssä, osallisuuden toteutumisessa sekä hoidon ja palvelujen laadussa oli nähtävissä alueellista vaihtelua sekä eroja sosiaalihuollon palveluissa.

Kotihoidon asiakkaista 15 prosenttia, yhteisöllisessä asumisessa 29 prosenttia ja ympärivuorokautisessa hoidossa 69 prosenttia asiakkaista tarvitsi paljon apua arjessaan. Dementiadiagnoosi oli kolmella neljästä (77 %) ympärivuorokautisen hoidon asiakkaista ja yli puolella (52 %) yhteisöllisen asumisen asiakkaista. Kotihoidossa dementiadiagnoosin oli saanut 44 prosenttia asiakkaista.

Päivystyskäynnit olivat yleisempiä kotihoidossa (13 %) ja yhteisöllisessä asumisessa (10 %) kuin ympärivuorokautisessa hoidossa (6 %). Lisäksi kaikissa palvelutyypeissä kaatumiset olivat yleisiä: Lähes joka kolmas kotihoidon ja yhteisöllisen asumisen asiakas oli kaatunut vähintään kerran RAI-arviointia edeltäneen seurantajakson aikana ja ympärivuorokautisen hoidon asiakkaista lähes neljännes. Kaatumisten ehkäisyyn tulisi siis kiinnittää huomiota, koska kaatumiset altistavat murtumille ja muille vammoille ja lisäävät siten päivystyksellisen sairaalahoidon tarvetta.

Lataa koko tilastoraportti

Pylväsdiagrammin tiedot on avattu tekstimuodossa kuvaa edeltävässä kohdassa sivua.
Iäkkäiden palvelunsaajien avuntarpeet sekä dementiadiagnoosien, kaatumisten ja päivystyskäyntien yleisyys palvelutyypeittäin vuonna 2024.

Taulukot ja kuvat

Taustatietoja

Tilastokuvaus

RAI-järjestelmä on standardoitu toimintakyvyn ja palvelutarpeen arvioinnin välineistö, jonka käyttö on ollut Suomessa velvoittavaa (980/2012) iäkkäiden asiakkaiden säännöllisissä palveluissa ja asiakasohjauksessa 1.4.2023 alkaen.

Tilastoraportin aineistossa ovat mukana sosiaalihuoltolaissa (2014/1301) määritellyistä palvelumuodoista kotihoidon, yhteisöllisen asumisen, ympärivuorokautisen palveluasumisen, laitoshoidon sekä 65 vuotta täyttäneiden asiakkaiden RAI-arviointitiedot. Tietosisältö kattaa muun muassa asiakkaan terveydentilan, toimintakyvyn ja voimavarat sekä asiakkaan saaman hoidon, palvelujen ja kuntoutuksen tarpeen ja laadun. Tiedot raportoidaan hyvinvointialueittain, mukaan lukien Helsinki ja Ahvenanmaa.

Raportissa esitetyt tiedot poimittiin THL:n RAI-tietovarannosta 11.11.2024. Aineistoon sisällytettiin vain asiakkaiden kokonaisarvioinnit vuodelta 2023 – ei osittaisarviointeja. Arviointitietojen keruu THL:lle perustuu lakiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (668/2008). RAI-arvioinnit tehdään iäkkäiden säännöllisissä palveluissa vähintään puolivuosittain. RAI-välineiden sisältöä ylläpitää, kehittää ja sen oikeudet omistaa kansainvälinen tutkija- ja asiantuntijaverkosto interRAI.

Lähde

Iäkkäiden palvelunsaajien toimintakyky ja palvelutarpeet – RAI-vertailutiedot 2024
Funktion och servicebehov hos äldre tjänstanvändare – RAI-jämförelsedata 2024
Functioning and service needs of older service users – RAI benchmarking data 2024

Tilastoraportti 58/2025, 11.12.2025.

Iäkkäiden palvelunsaajien toimintakyky ja palvelutarpeet – RAI-vertailutiedot. THL.

Lisätietoja

Johanna Edgren
erikoistutkija
puh: 029 524 7317
sähköposti: [email protected]

Mari Aaltonen
johtava tutkija
puh: 029 524 8532
sähköposti: mari.s.aaltonen(at)thl.fi