Tutkimus: Ikääntyneen asiakkaan kuntoutumisen voimavarat jäävät usein hyödyntämättä tehostetussa palveluasumisessa

Julkaisuajankohta 31.8.2021

Iäkäs kävelee nuoremman henkilön kanssa kesäisellä metsätiellä.

Suurella osalla tehostetun palveluasumisen asiakkaista olisi voimavaroja ja usko kuntoutumisen mahdollisuuteen. Niitä ei kuitenkaan aina hyödynnetä parhaalla mahdollisella tavalla, koska iso osa asiakkaista ei saa riittävästi kuntouttavaa hoitotyötä.

Tämä havaittiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tuoreessa tutkimuksessa, jossa tarkasteltiin neljän tehostetun palveluasumisen organisaation asiakkaiden RAI-arviointeihin perustuvia tietoja.

Kuntoutumisen voimavarojen ja toteutuneen kuntouttavan hoitotyön välillä on ristiriita

Tutkimus osoitti, että asiakkaat, hoitohenkilökunta sekä kuntoutusalan ammattilaiset uskovat yleensä asiakkaan kuntoutumisen mahdollisuuksiin. Lisäksi suurimmalla osalla asiakkaista oli RAI-arvioinnin perusteella kuntoutumiseen tarvittavia voimavaroja. 

Hoitohenkilöstön toteuttaman kuntouttavan hoitotyön määrä oli kuitenkin riittämätön suurimmalla osalla asiakkaista. Myös kuntoutus- ja erityistyöntekijältä apua saaneiden asiakkaiden osuus jäi varsinkin julkisen sektorin tuottamissa palveluissa alhaiseksi. 

”Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, ettei iäkkäiden asiakkaiden voimavaroja tai uskoa kuntoutumisen mahdollisuuteen aina hyödynnetä. Se on harmilista, koska jo pienikin positiivinen muutos toimintakyvyssä voi olla itsenäisyyden kannalta tärkeää", sanoo THL:n erikoistutkija Johanna Edgren.

Moniammatillinen yhteistyö ja lähijohdon tuki edistävät kuntoutumista

Vaikuttavan kuntouttavan toiminnan ja kuntoutumisen seurannan edellytyksenä on, että asiakkaalle tehdään yksilöllinen hoito- ja kuntoutumissuunnitelma. Suunnitelmaan on tärkeää kirjata yhdessä asiakkaan kanssa sovitut konkreettiset tavoitteet, joiden toteutumista seurataan ja arvioidaan säännöllisesti.

Kuntoutumisen seuranta toteutuu luontevasti puolivuosittaisen RAI-arvioinnin yhteydessä. RAI-arvioinnit antavat arvokasta tietoa asiakkaan tarpeista ja voinnin kehittymisestä.

"Asiakkaan oma usko kuntoutumisen mahdollisuuteen on voimavara, joka pitäisi ottaa käyttöön. Toimintakyvyn kohentuminen parantaa asiakkaan elämänlaatua. Lisäksi asiakkaan kuntoutuminen vähentää yleensä myös hoitohenkilökunnan ja läheisten kuormittumista”, Edgren huomauttaa.

Onnistunut kuntoutuminen on parhaimmillaan hoito- ja kuntoutusalan ammattilaisten yhteistyötä. Asiakkaan kuntoutumisen tarpeisiin vastaaminen edellyttää johdon kuntoutusmyönteistä asennetta sekä henkilöstön riittävää osaamista kuntoutumisen tukemiseksi.

Lähde: Johanna Edgren, ym., Ikääntyneen asiakkaan kuntoutumisen voimavarat jäävät usein hyödyntämättä. Tutkimuksesta tiiviisti 46/2021, THL.

Lisätietoja

Palvelutarpeiden arviointi RAI-järjestelmällä

Toimintakyky

Johanna Edgren
erikoistutkija
THL
puh. 029 524 7317
[email protected]

Satu Havulinna
erityisasiantuntija
THL
puh. 029 524 8434
[email protected]

Ikääntyminen Ikääntyminen Toimintakyky