Tutustu sosiaalihuollon tiedonkeruu-uudistukseen
Uusi sosiaalihuollon rekisteritiedonkeruu käynnistyy vuonna 2023. Uudistuksella THL kehittää sosiaalihuollon asiakkaista ja palveluista saatavaa tietoa tietojohtamisen käyttöön.
Sosiaalihuollon tiedonkeruu-uudistuksen kehittämispolussa kuvataan uudistuksen etenemisen tarkennettu aikataulu ja tietotosisältö. Kehittämispolkua on päivitetty vuoden 2020 aikana sosiaalihuollon toimijoiden kanssa käytyjen neuvottelujen pohjalta. Kehittämispolkua täydennetään myös vuoden 2021 aikana kun suunnitelmat tarkentuvat.
Rekisteri laajenee vaiheittain
Aluksi rekisteritiedonkeruulla kerätään tietoa sosiaalihuollon asiakkaista palveluittain. Vuosina 2023 - 2026 tiedot haetaan Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistosta tai toimitetaan erikseen THL:ään.
Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston toisiokäyttö mahdollistaa, että yksityiskohtaista tietoa palveluiden kehittämisen tueksi tullaan saamaan sitä mukaan, kun Kanta-palveluiden käyttöönotot etenevät.
Tavoitetilassa rekisteri kattaa kaikki sosiaalipalvelut ja perustuu täysin kertakirjamiseen.
Nykyiset tiedonkeruut jatkuvat
Nykyisiä sosiaalihuollon tiedonkeruita jatketaan kunnes tiedot on saatavissa uudesta rekisteristä. Tiedonkeruita kuitenkin karsitaan ja muutetaan vastaamaan paremmin valtakunnallisten asiakastietomääritysten sisältöjä. Sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden on asiakastietojärjestelmien muutoksissa varmistettava, että edellisen vuoden tilastotiedot saadaan myös tuotantokäytöstä poistuvasta järjestelmästä.
Sosiaalihuollon tiedonkeruu-uudistuksen kehittämispolku (sähköinen julkaisu)
Seuraa uudistusta sosiaalihuollon tiedonkeruu-uudistuksen sivuilla
Lisätietoja:
Riikka Väyrynen
Kehittämispäällikkö
etunimi.sukunimi(at)thl.fi
puh. 029 524 7670