Sosiaalihuollon rekisteriuudistus

Sosiaalihuollon seurantarekisteri on vuonna 2023 käynnistynyt sosiaalihuollon tietojen seurantaväline. 

Sosiaalihuollon asiakkaat (Tilastot ja data)

Rekisteriin kerätään aluksi sosiaalihuollon keskeiset asiakas- ja palvelutiedot, ja rekisteri laajenee 2020-luvun aikana kattamaan laajasti palveluiden tarvetta ja palveluprosesseja kuvaavaa tietoa. Tietoa kerätään, jotta sosiaalihuollon palveluita voidaan kehittää paremmiksi.

Viranomaiset hyödyntävät Sosiaalihuollon seurantarekisteriä sosiaalipalveluiden arvioinnissa, ohjauksessa ja valvonnassa. Hyvinvointialueet käyttävät seurantarekisteriä tietojohtamisensa tukena.

Hyvinvointialue toimittaa tiedot THL:lle ensisijaisesti Sosiaalihuollon asiakastietovarannon kautta. Hyvinvointialueet, jotka eivät vielä tallenna tietoja yhtenäisesti Kanta-palveluun, toimittavat tiedot erikseen. 

Tavoitetilassa lukuisista sosiaalihuollon erillistiedonkeruista voidaan luopua ja tiedot saadaan Sosiaalihuollon asiakastietovarannosta. Kunkin tiedonkeruun tulevaisuuden suunnitelmia kuvataan tiedonkeruiden omilla sivuilla. 

Seurantarekisterin kehittämisen yhteydessä THL analysoi Sosiaalihuollon asiakastietovarantoon tallennettujen tietojen laatua. Laaduntarkastelu tukee ja edistää asiakastyön kirjaamisen laatua.

 

Tiedonkeruu laajenee vaiheittain

Kuva: Tiedonkeruu laajenee vaiheittain.

Asiakkuus- ja päätöstiedot kerrytetään ensimmäisenä

Sosiaalihuollon seurantarekisteriin kerätään ensimmäiseksi tiedot sosiaalihuollon asiakkuuksista. Sosiaalipalvelujen tiedot ovat hyvinvointialueen johtamisen kannalta välttämätöntä tietoa, sillä tieto mahdollistaa palveluiden vertailukehittämisen. Tiedonkeruu laajenee sosiaalihuollon asiakastietojen rakenteisen tallentamisen yleistyessä. 

Lue lisää: Ohjeet tietojen toimittamiseen

Kattavammilla tiedoilla hyvinvointialueet voivat kehittää palvelujaan tehokkaammin

 

Asiakkuus- ja palvelutiedot ovat seurantarekisterin keskeinen tietosisältö

Kuva: Sosiaalihuollon seurantarekisterin ensimmäisessä vaiheessa rekisteriin kerätään asiakkuus- ja palvelutiedot

Tarkennettu arvio asiakasmääristä sosiaalihuollon palvelutehtävissä

THL on julkaissut tarkennetun arvion hyvinvointialueiden sosiaalihuollon asiakkaiden määristä sosiaalihuollon eri palvelutehtävissä. Lisäksi julkaistiin ensimmäinen arvio sosiaalihuollon asiakkaiden kokonaismäärästä.

Arvio perustuu Kanta-palvelujen Sosiaalihuollon asiakastietovarannon tietoihin sekä hyvinvointialueiden erikseen toimittamiin tietoihin. Arviossa on hyödynnetty tietoja, jotka hyvinvointialueet ovat arvioineet kattaviksi. 

Kuva: Arvio sosiaalihuollon asiakasmääristä palvelutehtävitssä..

Arviota tarkennetaan edelleen vuoden 2024 aika kun hyvinvointialueet täsmentävät tietojaan. Yhteistyössä hyvinvointialueiden ja järjestelmätoimittajien kanssa THL kehittää sosiaalihuollon seurantaa.  

Sosiaalihuollon seurantarekisterin hyödyt kehittyvät vaiheittain

Rakenteisten tietojen kirjaaminen ja tallentaminen tulee pakolliseksi 1.9.2026 mennessä. Kun rakenteinen tallentaminen on kattavaa, voidaan tietojen erillistoimituksesta luopua. 

Sosiaalihuollon asiakastietovarantoon kertyvää rakenteista asiakirja-aineistoa hyödynnetään jo siirtymäaikana toisiokäytössä esimerkiksi tutkimukseen ja kehittämiseen. 

Lähivuosina asiakirjojen rakenteinen tallentaminen moninkertaistaa seurantarekisterin tietosisällöt. Esimerkiksi palveluprosessien eroja tai palvelutarpeiden vaikutusta palveluiden toteuttamiseen on mahdollista tarkastella. 

THL hyödyntää Sosiaalihuollon seurantarekisteriä myös asiakirjamäärittelyjen kehittämisessä.

Yhteystiedot

Sähköpostit [email protected]

Riikka Väyrynen
Kehittämispäällikkö
puh. 029 524 7670

Martta Forsell
Kehittämispäällikkö
puh. 029 524 7974

Susanna Inget-Leinonen
Erikoissuunnittelija
puh. 029 524 7994

Sirpa Lastikka
Erikoissuunnittelija
puh. 029 524 7207

Maija Vakkuri 
Erikoissuunnittelija
puh. 029 524 7338