Hyppää sisältöön

Uudet toimintamallit auttavat sote-ammattilaisia ohjaamaan asiakkaita hyvinvointia ja terveyttä edistävien palvelujen pariin

Julkaisuajankohta 26.5.2025 14.04
Tyyppi:Uutinen

Hyvinvointialueet ja Helsingin kaupunki ovat kehittäneet yli sata toimintamallia ja työvälinettä, joiden avulla sote-ammattilaiset voivat ohjata asiakkaansa heidän hyvinvointiaan ja terveyttään edistäviin (hyte) palveluihin. 

Toimintamallit ja työvälineet tarjoavat sote-ammattilaisille konkreettista apua asiakastyön tueksi. Ne kuvaavat esimerkiksi, millaisia digitaalisia työkaluja ammattilaiset voivat hyödyntää, miten ottaa asiakkaan kanssa hyvinvointi puheeksi ja millaisiin kulttuuripalveluihin tai liikuntaneuvontaan asiakkaita voi ohjata. Myös uudet liikunta-, kulttuuri- ja hyvinvointilähetteet sekä vinkit elintapaohjaukseen tukevat työssä.

”Hyte-työtä tekevät ammattilaiset ovat osallistuneet toimintamallien kehittämiseen. Näin niissä on alusta alkaen huomioitu haasteet ja mahdollisuudet, joita ammattilaiset arjen työssään kohtaavat”, kertoo erityisasiantuntija Nella Savolainen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta (THL). 

Osa käytänteistä on jo käytössä osalla hyvinvointialueista. Niistä on saatu arvokasta kokemusta, jota muidenkin alueiden kannattaa hyödyntää. Myös hyvinvointialueiden rajat ylittävää yhteistyötä on tärkeää tehdä pienellä kynnyksellä.

Toimintamalleja voi tarkastella Innokylässä. Lisäksi THL on koonnut ne yhteen tuoreeseen julkaisuun.

Ensimmäinen askel asiakkaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi on hyvinvoinnin puheeksi ottaminen 

Sote-ammattilaisten on keskeistä ottaa hyvinvointi asiakkaan kanssa rohkeasti puheeksi. Tämä toimii asiakkaan ensimmäisenä askeleena hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin. 

”Kaikki asiakkaan pulmat eivät ole sosiaali- ja terveydenhuollon ratkaistavissa, vaan hyvinvointia tukevat palvelut voivat vastata paremmin asiakkaan tarpeisiin. Kun asiakkaan kanssa avaa keskustelun siitä, mikä tukee juuri hänen hyvinvointiaan, osaa auttaa hänet juuri sopivien palveluiden pariin. Tässä ammattilaista tukevat myös uudet toimintamallit”, muistuttaa vs. projektipäällikkö Tapani Kauppinen THL:stä.

Toimintamallien onnistunut vakiinnuttaminen edellyttää myös johdon sitoutumista. Ammattilaisille tulee tarjota riittävästä resursseja ja koulutusta niiden käyttöön. 

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintamallit on tehty Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP), jonka rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU). Suomen kestävän kasvun ohjelmalla tuetaan ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua.

Lisätietoa: 

Asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallit Innokylässä

Nella Savolainen, Pia Hakamäki, Tapani Kauppinen, Eeva Liukko ja Reetta Nick. Ennaltaehkäisyä vahvistamassa. Asiakas- ja palveluohjaus hyvinvointia ja terveyttä edistävään toimintaan. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Työpaperi 22/2025 (julkari.fi)

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonsepti (thl.fi)

Julkaistut hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjottimet (thl.fi)

Tapani Kauppinen
kehittämispäällikkö, vs. projektipäällikkö
THL
[email protected]
029 524 7053

Emilia Kollander
erikoissuunnittelija
THL
[email protected]
029 524 8247


 

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtaminen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtaminen Mielenterveys Toimintakyky rrp