Uudet toimintamallit edistävät RAI-arviointitoiminnan laadun johtamista ja RAI-tiedon käyttöä lähijohtamisessa

Julkaisuajankohta 23.4.2024 8.00
Uutinen

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL on julkaissut kolme toimintamallia erityisesti iäkkäiden palveluissa toimivien lähijohtajien tueksi RAI-arviointitoiminnan johtamiseen ja RAI-tiedon käyttöön.

RAI-järjestelmä johtajan työvälineenä -toimintamallikokonaisuus auttaa RAI-arviointitoiminnan laadun johtamisessa, RAI-vertailutiedon käytössä lähijohtamisessa sekä oikeanlaisen vertailukumppanin löytämisessä THL:n RAI-vertailutietokannassa.

"Tavoitteena on tarjota asiantuntemusta syventävää tietoa ja konkreettisia työvälineitä johtamisen tueksi. Toimintamallit edistävät yhtenäisten käytäntöjen juurtumista, vertailukehittämistä ja RAI-tiedon käyttöä johtamisessa ja asiantuntijatyössä", kertoo THL:n erikoistutkija Rauha Heikkilä.

Lähijohtajalla on suuri rooli luotettavien RAI-arviointien toteutumisessa sekä RAI-tiedon hyödyntämisessä

Iäkkäiden palveluissa toimivalla lähijohtajalla on keskeinen rooli RAI-arviointitoiminnan koordinoinnissa ja RAI-vertailutiedon käytössä yksikön toiminnan kehittämisessä.

Lähijohtaja esimerkiksi varmistaa henkilöstön arviointiosaamisen ja tukee ammattilaisia RAI-arviointien tekemisessä. Hän tarkastelee myös RAI-vertailutietoa yhdessä henkilöstön kanssa ja hyödyntää tietoa yksikön toiminnan kehittämisessä.

Lähijohtajalta edellytetäänkin moniulotteista osaamista ja johdonmukaista johtamista. Nyt julkaistut toimintamallit tehostavat lähijohtajan ja muiden asiantuntijoiden osaamista käytännönläheisesti niin arviointitoiminnan kuin RAI-tiedolla johtamisen näkökulmasta.

  • RAI-arviointitoiminnan laadun johtaminen -toimintamalli auttaa lähijohtajaa hahmottamaan, mitä asioita hänen tulee johtaa ja kehittää, jotta RAI-arviointi-prosessi voi toteutua parhaalla mahdollisella tavalla.
     
  • RAI-toimintayksiköiden reilu vertailu -toimintamalli auttaa löytämään reilun vertailun RAI-toimintayksikön ja tarkastelemaan RAI-vertailutiedon perusteella eroja ja yhtäläisyyksiä oman ja muiden samankaltaisten yksiköiden välillä.
     
  • RAI-vertailutiedon käyttö yksikön toiminnan tarkastelussa ja kehittämisessä -toimintamalli auttaa lähijohtajaa huomioimaan oman sekä henkilöstön roolit yksikön toiminnan kehittämisessä.

Toimintamallikokonaisuus lähijohtajan työn tueksi muodostuu kolmesta toimintamallista.

Toimintamallit kehitetty yhteistyössä RAI-välineistöä käyttävien asiantuntijoiden kanssa

THL on kehittänyt toimintamallit lähijohtajan työn tueksi yhteistyössä sote-palveluissa toimivien asiantuntijoiden kanssa. Mallien kehittämiseen on osallistunut yhteensä 30 asiantuntijaa 16:sta yhteisrahoitteisen RAI-vertailukehittämisen kumppaniorganisaatiosta.

“Toimintamallit on luotu vertailukehittämisen hengessä, mikä on mahdollistanut hyvien käytäntöjen ja osaamisen jakamisen sekä toisilta oppimisen. Yhdessä luotujen materiaalien käyttö tulee sujuvoittamaan RAI-prosesseja organisaatioissa. Toimintamalleja käyttämällä on mahdollista saada RAI-järjestelmästä suurin mahdollinen hyöty irti, mikä luo arvoa asiakkaille ja ammattilaisille iäkkäiden palveluissa”, kertoo THL:n kehittämispäällikkö Maarit Lind.

Toimintamallit toimivat lähijohtajien ohella myös muiden asiantuntijoiden ja ammattilaisten työvälineenä. RAI-järjestelmä johtajan työvälineenä -toimintamallikokonaisuus on nyt jokaisen hyödynnettävissä Innokylässä.

Lisätietoja

RAI-järjestelmä johtajan työvälineenä -toimintamallikokonaisuus Innokylässä

Yhteisrahoitteinen RAI-vertailukehittäminen

Rauha Heikkilä
erikoistutkija
puh. 029 524 7660

Maarit Lind
kehittämispäällikkö
puh. 029 524 7243

Katri Kakko
kehittämispäällikkö
puh. 029 524 8273

sähköpostit: [email protected]

Ikääntyminen Ikääntyminen Sote-palvelujen johtaminen Toimintakyky