Uusi kuvakommunikaatiota hyödyntävä toimintamalli auttaa ammattilaisia kehitysvammaisten henkilöiden RAI-arvioinnissa

Julkaisuajankohta 3.2.2025 7.21
Uutinen

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL on julkaissut toimintamallin kehitysvammaisten henkilöiden toimintakyvyn ja palvelutarpeen RAI-arvioinnin tueksi. Toimintamallin ytimessä on kuvakommunikaation käyttö, jonka tavoitteena on edistää sekä kehitysvammaisen henkilön että ammattilaisen ymmärretyksi tulemista arviointikeskustelussa.

Sote-ammattilainen käy RAI-arviointikeskustelun yhdessä kehitysvammaisen henkilön kanssa hänen toiveitaan ja tarpeitaan kuunnellen. Kuulluksi ja ymmärretyksi tulemista voidaan tukea kuvakommunikaatiolla, jossa puheen ja sanattoman viestinnän ohella käytetään kuvia.

Uusi toimintamalli tukee säännöllistä palvelua saavan kehitysvammaisen henkilön osallisuutta RAI-arvioinnissa. Toimintamalliin sisältyvä Kuvatuki RAI-arviointikeskusteluun -materiaali auttaa sekä arvioitavaa että ammattilaista RAI-arvioinnin kysymyksissä, joissa arvioitavalta itseltään tarvitaan tietoa, näkemyksiä ja toiveita.

"Toimintamalli julkaistaan oivalliseen aikaan, sillä uusi vammaispalvelulaki tuli voimaan 1.1.2025. Toimintamalli edistää osaltaan lain tarkoittamaa asiakkaan osallisuuden ja itsemääräämisen tukemista sekä palvelujen suunnittelua asiakkaan tarpeen mukaisesti,” kertoo THL:n kehittämispäällikkö Maarit Lind.

Materiaali on kehitetty ja testattu aidoissa RAI-arviointikeskusteluissa

Toimintamalli on tuotettu yhteisrahoitteisen RAI-vertailukehittämisen kumppaneiden sekä Kehitysvammaliiton Papunetin kanssa yhteistyössä. Materiaalia on kehitetty ja testattu kuvakommunikaatiota käyttävien kehitysvammaisten henkilöiden kanssa.

"Yhteiskehittäminen ja materiaalin testaaminen on ollut erittäin tärkeää. Jo alkuvaiheessa saimme kannustavaa palautetta siitä, kuinka materiaali lisäsi haastateltavan mielipiteen ilmaisua merkittävästi," kertoo Kehitysvammaliiton asiantuntija Maija Ylätupa.

”Kuvatuesta hyötyvät niin asiakkaamme kuin arviointia tekevät ohjaajatkin. Kuvat helpottavat arviointikysymysten ymmärtämistä ja syventävät asiakkaan kanssa käytyä keskustelua," kertoo Rinnekotien palveluyksikön johtaja Eveliina Nyholm.

”Tämänkaltaista apumateriaalia on toivottu paljon. Nyt sellainen tehtiin yhdessä, kerralla kunnolla ja kaikkien saataville. Toivottavasti tämä työväline otetaan RAI-arvioinnin apuvälineenä käyttöön ympäri Suomea. Tärkeintähän on saada asiakkaan ääni kuuluviin,” jatkaa Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelta palvelusuunnittelija Sami Tolonen.

Kuvakommunikaation käyttö RAI-arvioinnissa -toimintamalli materiaaleineen on saatavilla Innokylässä. Toimintamalli on osa Hyvät käytännöt kehitysvammaisten henkilöiden RAI-arvioinnissa -kokonaisuutta.

Mitä toimintamalli sisältää?

  • Kuvatuki RAI-arviointikeskusteluun -materiaali verkkokirjana ja tulostettavassa muodossa.
  • Toimintaohje Kuvatuki RAI-arviointikeskusteluun -materiaalin käyttöön kattavasti sekä lisäksi tulostettavana tehtävälistana.
  • Tietoa toimintamallin taustasta, toimintaympäristöstä, kohderyhmästä ja kehittäjistä.

Lisätietoja

Toimintamalli: Kuvakommunikaation käyttö RAI-arvioinnissa

Toimintamallikokonaisuus: Hyvät käytännöt kehitysvammaisten henkilöiden RAI-arvioinnissa

Yhteisrahoitteinen RAI-vertailukehittäminen

Maarit Lind
kehittämispäällikkö
puh. 029 524 7234

Outi Ranta
suunnittelija
puh. 029 524 7827

sähköposti: [email protected]

Toimintakyky Toimintakyky Vammaisuus vammaispalvelut