Iäkkäiden toimintakyvystä ja palveluista saatavilla entistä kattavammin tietoa – THL:n uusi RAI-tietokanta on jokaisen hyödynnettävissä

Julkaisuajankohta 2.3.2022

Iäkkäiden säännöllisten palvelujen RAI-tietokannan karttanäkymä Suomen kartasta tablet-tietokoneen näytöllä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) tarjoaa nyt ensimmäistä kertaa Suomessa julkisen tietokannan iäkkäiden säännöllisten palvelujen asiakaskunnan toimintakyvystä ja palvelurakenteesta. Tiedot antavat tärkeän työvälineen laadukkaiden iäkkäiden palvelujen kehittämisen ja päätöksenteon tueksi. 

Uudesta THL:n Iäkkäiden säännöllisten palvelujen RAI-tietokannasta saatavat tiedot kuvaavat monipuolisesti iäkkäiden voimavaroja, toimintakykyä, läheisavun saantia ja sosiaalisuutta säännöllisissä palveluissa.

”Nyt iäkkäiden voimavaroista ja palveluista on saatavilla aiempaa runsaammin ja tarkemmin tietoa. Tämä arvokas tieto täytyy saada hyötykäyttöön iäkkäiden entistä laadukkaampien palvelujen kehittämiseksi”, painottaa THL:n erikoissuunnittelija Janne Asikainen.

RAI-tietokannan tarjoama tieto iäkkäiden säännöllisten palvelujen asiakaskunnasta on jokaisen hyödynnettävissä. Nyt saatavilla oleva tieto mahdollistaa asiakaskunnan voimavarojen ja palvelujen tilan tarkastelun, tulkinnan ja avoimen vertailun. Tiedoista ei ole mahdollista tunnistaa yksittäistä henkilöä.

Tietoa iäkkäiden palveluista saatavilla merkittävästi aiempaa monipuolisemmin

Uusi RAI-tietokanta tarjoaa ainutlaatuisen tiedonlähteen antamalla monipuolisen kuvan iäkkäiden säännöllisten palvelujen asiakaskunnasta ja -rakenteesta.

Iäkkäiden säännöllisten palvelujen RAI-tietokannan avulla voidaan tarkastella, verrata ja tulkita: 

  • miten palvelut on järjestetty tietyllä alueella suhteessa muihin alueisiin
  • miltä alueen asiakasrakenne näyttää toimintakyvyn ja voimavarojen osalta
  • kuinka palvelut kohdentuvat asiakaskunnan tarpeiden mukaan
  • miten toimintayksiköt huolehtivat asiakkaidensa osallistamisesta 
  • miten asiakaskunnan voimavarat ovat muuttuneet vuosien varrella.

Tietokanta täydentää jo aiemmin saatavissa olevia tietoja esimerkiksi iäkkäiden palvelujen asiakasmääristä ja henkilöstömitoituksesta. Tiedot tarjoavat myös ajantasaista ja säännöllisesti päivittyvää aineistoa otostutkimusten ja tilastojen rinnalle.

Vertailu kuntien tai palvelutyyppien välillä mahdollista

Iäkkäiden toimintakykyä ja voimavaroja on mahdollista tarkastella ja vertailla uudessa tietokannassa 14 mittarin avulla. Ne kertovat esimerkiksi, kuinka suuri osuus iäkkäiden säännöllisten palvelujen asiakkaista selviytyy arkitoimista itsenäisesti, saa läheisapua tai on sosiaalisesti aktiivinen.

Tarkasteltavat tiedot ovat toimintayksikkö-, organisaatio- ja aluetason yhteenvetoja ja keskiarvoja asiakaskunnan toimintakyvystä ja voimavaroista.

Asiakaskunnan toimintakykyä ja voimavaroja voi verrata kotona asuvan palvelujen ja ympärivuorokautisen hoidon välillä, palveluntuottajittain tai yksityisen ja julkisen sektorin osalta. Oman kunnan tietoja voi verrata naapurikunnan tietoihin, ja tietoja voi tarkastella myös hyvinvointialueittain tai koko Suomen tasolla.

RAI-tietokannan tiedot ovat vuosilta 2017–2021. Vuoden 2021 tiedot täydentyvät elokuussa 2022. Jatkossa THL päivittää tietokannan kerran vuodessa.

Tiedot perustuvat toimintakyvyn ja palvelutarpeen RAI-arviointeihin

Tiedot pohjaavat RAI-arviointivälineistöllä tehtyihin iäkkäiden palvelutarpeen arviointeihin säännöllisissä kotiin annettavissa palveluissa ja ympärivuorokautisessa hoidossa. Standardoidulla RAI-välineistöllä arvioidaan asiakkaan toimintakykyä ja elämäntilannetta monipuolisesti oikeanlaisen hoidon ja kuntoutuksen toteuttamiseksi.

RAI-välineistöä on käytetty Suomessa jo 20 vuotta. Keväällä 2023 se tulee lakisääteiseksi palvelutarpeiden arviointivälineeksi iäkkäiden säännöllisissä palveluissa.

Vuonna 2021 RAI-välineistö oli käytössä jo reilussa 60 %:ssa iäkkäiden säännöllisten palvelujen yksiköistä. Tietokannan tiedot koskevat siis suurta osaa iäkkäiden säännöllisten palvelujen asiakkaista. Tulevaisuudessa RAI-välineistön kansallisen käytön myötä Iäkkäiden säännöllisten palvelujen RAI-tietokannan tiedot kattavat kaikki iäkkäiden säännöllisissä palveluissa olevat asiakkaat.

Iäkkäiden säännöllisten palvelujen RAI-tietokanta sisältää 80000 RAI-arvioidun iäkkään tiedoista laskettuja yhteenvetoja ja keskiarvoja, jotka kuvaavat asiakaskunnan tilaa.
Klikkaa kuva suuremmaksi

Iäkkäiden säännöllisten palvelujen RAI-tietokanta tarjoaa vertailutietoa ja työvälineen iäkkäiden palvelujen johtajille ja päättäjille palvelujen kehittämiseen ja alueelliseen vertailuun.

Lisätietoja

Iäkkäiden säännöllisten palvelujen RAI-tietokanta

Tietoa tietokannan sisällöstä ja käytöstä
Tietoa RAI-järjestelmästä

Janne Asikainen
erikoissuunnittelija
puh. 029 524 7542
sähköposti: [email protected]

Satu Havulinna
erityisasiantuntija
puh. 029 524 8434
sähköposti: [email protected]

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtaminen Ikääntyminen Pääsivusto Toimintakyky ikääntyminen - thlfi ikääntyneet - thlfi pääuutinen - thlfi rai - thlfi tiedolla johtaminen - thlfi vanhuspalvelulaki - thlfi vanhuspalvelut - thlfi