Tietoa RAI-järjestelmästä

RAI-järjestelmää (Resident Assessment Instrument) käyttämällä asiakkaiden toimintakykyä ja palvelutarpeita arvioidaan yhdenmukaisesti ja monipuolisesti.

RAI-arvioinnin tuottaman tiedon avulla palvelut pystytään suunnittelemaan yksilöllisesti ja kohdentamaan tarpeenmukaisesti heille, jotka niitä tarvitsevat.

RAI-järjestelmä on standardoitu tiedonkeruun ja havainnoinnin välineistö. Se on tarkoitettu iäkkäiden palvelujen tai kehitysvammapalvelujen asiakkaan palvelutarpeen arviointiin sekä asiakas-, hoito-, ja kuntoutussuunnitelman laatimiseen. RAI-järjestelmä muodostuu eri käyttötarkoituksiin ja eri kohderyhmille suunnitelluista arviointivälineistä.

Vanhuspalvelulain mukaan hyvinvointialueilla on velvollisuus käyttää iäkkään henkilön palvelutarpeiden ja toimintakyvyn arvioinnissa RAI-arviointivälineistöä 1.4.2023 alkaen.

Tietoa RAI-arviointivälineistä
Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (Finlex)

RAI-välineistö hyödyttää sekä asiakasta että henkilöstöä

RAI-välineistön oikea ja huolellinen käyttö hyödyttää sekä asiakkaita että henkilöstöä.

  • Asiakas osallistuu itse arviointiin. Hänet kohdataan yksilönä ja hänen tarpeensa kartoitetaan kokonaisvaltaisesti. Asiakas on mukana hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Osallisuus luo tyytyväisyyden, turvallisuuden ja luottamuksen tunnetta.
  • RAI-arviointi auttaa sote-ammattilaista huomioimaan oleelliset asiat ja muutokset asiakkaan voinnissa ja toimintakyvyssä.
  • RAI-arviointitiedon avulla asiakkaalle voidaan tehdä yksilöllisiä tarpeita vastaava asiakas-, hoito- ja kuntoutussuunnitelmia.

RAI-arvioinnissa saadaan tietoa asiakkaan toimintakyvystä

Sote-ammattilainen käyttää RAI-välinettä arvioidessaan asiakkaan toimintakykyä ja palvelutarpeita.

RAI-arvioinnin kysymyksillä kartoitetaan keskeisimpiä asiakkaan terveydentilan ja hoidon osa-alueita. Arvioinnissa ammattilainen kerää tietoa esimerkiksi asiakkaan arkisuoriutumisesta, kognitiivisesta toimintakyvystä, psyykkisistä oireista, sosiaalisesta osallisuudesta, kuntoutumisen voimavaroista sekä lähipiiriltä saamastaan tuesta. 

Yksittäisen asiakkaan RAI-arviointi on asiakas- tai potilastietoa. Sitä saavat käyttää vain asiakkaan hoitoon tai palvelujen toteutukseen osallistuvat ammattilaiset.

RAI-arviointi ja arviointitiedon käyttö asiakastyössä

RAI-arviointitiedosta muodostetaan vertailutietoa johtamisen tueksi

THL tuottaa RAI-arviointitiedoista vertailutietoa ja tutkimusta, jotka auttavat kehittämään palveluista asiakkaiden tarpeita vastaavia ja tuloksellisia. Tätä lakisääteistä tehtäväänsä varten kaikkien Suomessa tehtyjen RAI-arviointien tiedot kootaan THL:ään, jossa tietoja säilytetään ja käytetään THL:n tietoturvapolitiikan mukaisesti.

Hallintopäätös RAI-arviointitietoa koskevasta tiedonantovelvollisuudesta 2022

RAI-vertailutietokannat
RAI-tutkimus (Tutkimus ja kehittäminen -sivusto)

RAI-välineistön käyttö Suomessa

Suomessa RAI-välineistö on otettu käyttöön vuonna 2000. RAI-välineistö on ollut vanhuspalvelulain velvoittamana käytössä iäkkäiden säännöllisissä palveluissa ja asiakasohjauksessa 1.4.2023 alkaen. Välineistöä käytetään myös esimerkiksi kehitysvammapalveluissa.

RAI-välineistön sisältöä ylläpitää, kehittää ja sen oikeudet omistaa kansainvälinen tutkijaverkosto interRAI. THL ylläpitää RAI-välineiden suomalaisia versioita ja huolehtii, että niitä käytetään interRAIn lisenssisopimusehtojen mukaisesti.

InterRAI (englanniksi)

Ennakkoarvio: RAI-arviointipeittävyys vuonna 2023

Säännöllisessä kotihoidossa ennakollisten tietojen mukaan vuonna 2023

  • RAI-arviointeja tehtiin 53 prosentille yli 75-vuotiaista asiakkaista ja arviointipeittävyys kasvoi 6 prosenttiyksikköä edellisvuodesta.
  • suurin peittävyys oli Pirkanmaan hyvinvointialueen 80 prosenttia ja alhaisin Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen 38 prosenttia.

Ympärivuorokautisessa palveluasumisessa ennakollisten tietojen mukaan vuonna 2023

  • RAI-arviointeja tehtiin 79 prosentille yli 75-vuotiaista asiakkaista ja arviointipeittävyys kasvoi 11 prosenttiyksiköllä edellisvuodesta.
  • suurin peittävyys oli Päijät-Hämeen hyvinvointialueen 89 prosenttia ja alhaisin Satakunnan hyvinvointialueen 66 prosenttia.

Karttakuvat RAI-arviointipeittävyydestä iäkkäiden palveluissa vuonna 2023. Keskeiset tiedot tekstimudoossa kuvaa aiemmin.

Vuoden 2023 ennakolliset tiedot ovat saatavilla THL:n RAI-järjestäjätietokannassa. Tiedot ovat julkisia loka–marraskuussa julkaistavan RAI-tilastoraportin myötä.

THL:n RAI-järjestäjätietokanta ja muut RAI-vertailutietokannat

Lisätietoja

Tietopaketti jatkuvan RAI-työn tueksi

Tietoa ja havaintoja välineistön käyttöönoton ja käytön kulmakivistä, osaamisen varmistamisesta ja RAI-tiedon hyödyntämisestä asiakas- ja johtamistyössä.

Kansallisesti yhdenvertaisia iäkkäiden palveluja edistämässä (Julkari 2024)

Ajankohtaista RAI-toiminnasta
RAI-välineistö
RAI-arviointi ja arviointitiedon käyttö asiakastyössä
Tietoa RAI-arvioinnista selkokielellä
Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (Finlex)

RAI-OSAAMISEN TUKI

THL:n verkkokoulut
Opiskele verkossa RAI-välineiden ja RAI-tiedon käyttöä.

THL:n RAI-kouluttajakoulutus
Saa valmiudet kouluttaa organisaatiosi henkilöstöä RAI-välineistön käyttöön.

THL:n RAI-erityisasiantuntija-valmennus
Syvennä osaamistasi RAI-tiedon käytössä palvelujen kehittämisessä.

Ammattilaisille ja asiakkaille jaettavia esitteitä sekä tietoa RAI-arvioinnista

LOMAKKEET JA KÄSIKIRJAT

RAI-arviointilomakkeet ja -käsikirjat ovat RAI-toimintaan osallistuvien organisaatioiden saatavilla THL:n RAI-ekstranetistä.
THL:n RAI-ekstranet

RAI-NEUVONTA

RAI-sähköposti: rai(at)thl.fi
puh. 029 524 7472 (ark. klo 9–15)