Usein kysytyt kysymykset

Mistä saan QR-koodin ja verkko-osoitteen sähköistä vastaamista varten?

Ne lähetetään yhteyshenkilöille sähköpostitse viikolla 15.

Mitkä palvelut eivät kuulu kyselyyn?

Alle 18-vuotiaiden palvelut, asumispalvelut, päivätoiminta eikä terveysasemat, joissa on vain yksittäisiä mielenterveys- tai päihdetyötä tekeviä työntekijöitä (tästä on poikkeuksia). Ei myöskään matalan kynnyksen pisteet, joissa asioiminen kestää lyhyen aikaa eivätkä sisällä vastaanottoa, kuten neulojenvaihtopisteet. Palveluissa, joissa asioi alaikäisiä ja täysi-ikäisiä asiakkaita, esimerkkinä nuorisopsykiatriset palvelut, kyselyyn vastaavat vain palvelun täysi-ikäiset asiakkaat.

Ketkä voivat olla yhteyshenkilöinä?

Alkuperäinen ajatus oli, että yhteyshenkilö on hoitopaikassa paikan päällä töissä oleva henkilö, joka informoi muuta henkilökuntaa kyselystä. Yhteyshenkilö voi olla myös muualla töissä oleva henkilö, joka käy kertomassa hoitopaikassa kyselystä, ohjeistaa työntekijöitä ja järjestää vastauslaatikon, posterin seinälle, ym. 

Lähetämme materiaalipaketin yhteyshenkilöille, joten on heille helpompaa, että meille on ilmoitettu kaikkien hoitopaikkojen osoitteet. Tällöin siinä tapauksessa, että yhteyshenkilöllä on monta toimipaikkaa, hänen ei tarvitse itse jakaa materiaaleja toimipaikkoihin.

Mistä posterin saa?

Posteri printataan verkkosivun thl.fi/aspalmiepa etusivulta..

Mistä infokirjeet työntekijöille ja asiakkaille saa?

Ne printataan myös verkkosivulta thl.fi/aspalmiepa

Mikä voi olla paperilomakkeiden palautuslaatikkona?

Tärkeintä palautuslaatikossa on se, että aukko, josta lomakkeet laitetaan sinne, on niin pieni, ettei aukosta saa käsin lomakkeita ulos. Se voi olla postilaatikko, jossa on lukittava välikansi, tai pahvilaatikosta (esim. kopiopaperilaatikosta) itse tehty. Lomakkeet poistaa palautuslaatikosta mieluiten muu kuin hoitohenkilökuntaan kuuluva, jotta vastaajien anonymiteetti säilyy. 

Miten selitän kyselyn tietoturvallisuuden asiakkaalle, joka epäilee vastaamisen anonymiteettiä?

Verkko-osoite ja yksikkötunnus ilmoittavat vain hoitopaikan, ei vastaajaa. QR-koodi on luotu nopeuttaaksemme verkko-osoitteeseen siirtymistä. Kyselyssä ei kysytä henkilötietoja, joten vastauksia ei voi jäljittää vastaajaan.

Käytettyä verkko-osoitetta ja yksikkötunnusta ei voi myöskään liittää laitteeseen, jolla niihin on vastattu, eikä päätelaitteiden ip-osoitteita tai muita tietoja tallenneta järjestelmään. Vastauksia ei siten voida yhdistää vastaajaan millään tavalla. Myöskään käyntitietoja ei voida yhdistää vastaukseen millään tavalla. Verkko-osoite, QR-koodi ja yksikkötunnus liittyvät yksinomaan hoitopaikkaan, eikä yksilöi vastaajia. Se ainoastaan erottelee vastaukset toimipaikan sisällä toisistaan. Tuloksia käytetään ainoastaan palvelujen kehittämiseen.

Miten vastaajan anonymiteetti varmistetaan jalkautuvissa palveluissa esimerkiksi kotiin tai sairaalan päivystykseen?

Asiakkaalle annetaan palautuskuori, johon hän sulkee kyselyn ja jonka antaa työntekijälle tai postittaa itse.

Mitä tehdään, jos asiakas ei pysty yksin vastaamaan kyselyyn, mutta haluaisi vastata?

Asiakkaan läheinen tai toimipaikassa oleva hoitohenkilökuntaan kuulumaton henkilö voi auttaa vastaamisessa. Sen sijaan hoitohenkilökunnan jäsen ei saa auttaa vastaamisessa, jotta anonymiteetti vastaamisessa säilyy.

Pitääkö toimipaikkojen järjestää itse sähköinen kysely?

Sähköinen kysely toteutetaan THL:n toimesta, joten toimipisteessä ei tarvita mitään omaa tietoteknistä alustaa sen vuoksi.

Jos samassa paikassa annetaan sekä mielenterveys- että päihde- ja riippuvuuspalveluja, tarvitseeko hoitopaikan erotella asiakkaiden vastauksia sen mukaan, kumpaa palvelua he ovat saaneet?

Asiakkaita ei erotella sen mukaan, kumpaa palvelua ovat saaneet.

Tarvitseeko eritellä, mikä ammattilainen on palvelun tarjonnut?

Kyselyssä ei erotella sitä, minkä ammattilaisen vastaanotolla asiakas on käynyt.

Jos asiakas käy kyselyn aikana sekä lääkärin että hoitajan vastaanotolla, tai sekä yksilö- että ryhmäkäynnillä, täyttääkö hän kyselyn kaksi kertaa?

Ei, asiakas täyttää kaikissa tapauksissa kyselyn vain kerran. 

Avo- ja laitospalvelut on eroteltu toisistaan, ne käyttävät eri vastauslomaketta ja niille on eri verkko-osoitteet, jolla vastata sähköisesti. 

Mistä saa ruotsinkielisiä ja englanninkielisiä lomakkeita, jos niitä tarvitaan?

Useimmille toimipaikoille jaetaan muutamia englanninkielisiä ja ruotsinkielisiä lomakkeita. Jos niitä tarvitaan enemmän, tarpeesta voi ilmoittaa [email protected]. Jos lomakkeet loppuvat kesken, niitä voi tilata lisää.

Pitääkö käyttämättä jääneet lomakkeet palauttaa THL:lle?

Tyhjiä lomakkeita ei palaute takaisin THL:lle. Voitte laittaa ne paperinkeräykseen tai käyttää itse myöhemmin asiakaskokemuksen keräämisessä. 

Täytyykö hoitopaikan itse pyytää THL:ltä koontia omista vastauksista?

Ei, vaan koonti lähetetään automaattisesti kaikille yksiköille, joista tullut yli 10 vastausta.

Voiko asiakas vastata kyselyyn, vaikkei hänen vastaanottoaikansa osukaan ajalle 15. – 28.4.2024?

Jos asiakas haluaa vastata, hänelle annetaan mahdollisuus siihen. Sähköinen vastaamislinkki on auki ainakin kaksi viikkoa kyselyn loppumisen 28.4 jälkeen. Paperilomakkeen voi lähettää vielä viikko 28.4 jälkeen. Paperilomakkeen voi antaa täytettäväksi myös ennen kyselyä ja asiakas palauttaa sen ennen kyselyn loppua. 

Tarvitaanko osallistumiseen tutkimuslupaa?

Ei tarvita.

Voiko paperilomakkeita paikallisesti kopioida? Tällöin riittäisi pienempi määrä ja kopioidaan tarvittavat paperiset vastauslomakkeet.

Lomakkeet tallennetaan sähköisesti, joten niiden täytyy olla sellaisia, kuin ne painokoneesta tulevat. Siksi emme suosittele lomakkeiden kopioimista. Jos tilatut lomakkeet loppuvat, ja tarvitsette niitä vain pienen määrän, pyytäkää sähköpostilla [email protected] lomakkeiden pdf-versiot, joita voitte tulostaa kaksipuolisena. 

Kuuluvatko sellaiset toimipaikat mukaan, joissa on sekä alaikäisiä että täysi-ikäisiä asiakkaita?

Näistä paikoista kyselyyn voivat osallistua yli 18-vuotiaat asiakkaat.

Kuinka kauan lomakkeen täyttäminen kestää?

Riippuu vastaajasta, mutta yleisimmin noin viisi minuuttia.

Miten etävastaanotolla ollut asiakas vastaa kyselyyn?

Jos etävastaanotto on tapahtunut videon välityksellä, on kolme tapaa:

  1. Hoitaja näyttää kameran välityksellä paperia, jossa on verkko-osoite, QR-koodi ja yksikkötunnus. Asiakas siirtyy verkko-osoitteen tai QR-koodin avulla vastaamaan sähköisesti.
  2. Hoitaja lähettää asiakkaalle sähköpostilla tai tapaamisen keskustelukentässä verkko-osoitteen ja yksikkötunnuksen, joiden avulla asiakas käy verkossa vastaamassa sähköisesti.
  3. Jos asiakas haluaa paperilomakkeen, hänelle lähetetään se sekä vastauskuori postissa ja asiakas palauttaa lomakkeen itse postissa.

Jos etävastaanottoa on tapahtunut puhelimitse, on myös kolme tapaa:

  1. Hoitaja kertoo puhelimessa verkkosivun osoitteen ja yksikkötunnuksen. Asiakas käy verkossa vastaamassa sähköisesti.
  2. Hoitaja lähettää asiakkaalle sähköpostilla verkko-osoitteen ja yksikkötunnuksen, joiden avulla asiakas käy verkossa vastaamassa sähköisesti.
  3. Jos asiakas haluaa paperilomakkeen, hänelle lähetetään se sekä vastauskuori postissa ja asiakas palauttaa lomakkeen itse postissa.