Siivousmenetelmien kehittäminen haitallisen kemiallisen ja mikrobiologisen altistumisen vähentämiseksi koulurakennuksissa (CleanSchool)

Kesto:

01.09.2020 - 31.08.2024

Vastuuyksikkö:

Ympäristöterveys

Muualla verkossa:

Lapsia istumassa koululuokassa.

Hankkeen tarkoituksena on selvittää, millaisia vaikutuksia koulusiivouksella on luokkien sisäilman mikrobiologisiin, kemiallisiin ja hiukkasmaisiin epäpuhtauksiin sekä opettajien ja oppilaiden kokemiin hengityselin- tai muihin oireisiin ja olosuhdehaittoihin.

Puhdistusaineiden käyttöä sekä vaikutusta sisäilman laatuun selvitetään kyselyn, laboratorio- ja kammiotutkimusten avulla 

Siivoushenkilöstölle ja heidän esihenkilöilleen lähetetään kyselytutkimus, jossa tunnistetaan kouluissa yleisesti käytetyt puhdistusaineet. Lisäksi hankkeessa tehdään laboratorio- ja kammiotestejä puhdistuskemikaalien päästöjen, toksikologisten ominaisuuksien ja mikrobiologisten vaikutusten selvittämiseksi.

Kouluissa tutkitaan erilaisten siivoustapojen vaikutusta sisäilman laatuun ja käyttäjien kokemiin oireisiin ja sisäympäristöolosuhteisiin

Tutkimukseen valitaan mukaan yhteensä 60 luokkaa neljästä pääkaupunkiseudun alakoulusta. Tutkimukseen osallistuvien koulujen rakennusteknisistä ominaisuuksista. Tutkimukseen kuuluu opettajien ja 3.–6. luokkalaisten oppilaiden terveydentilaa kartoittava terveyskyselylomake sekä kuuden tutkimusviikon aikana täytettävä oire- ja olosuhdepäiväkirja. Tutkimusluokista kerätään sisäilmasta ilma- ja pölynäytteitä pienhiukkasten, haihtuvien orgaanisten yhdisteiden sekä mikrobien määrityksiä varten. Lisäksi luokkien pintahygieniaa määritetään. Osasta tutkimusluokkia määritetään jatkuvatoimisesti koko tutkimuksen ajan lämpötilaa, ilman suhteellista kosteutta, hiilidioksidipitoisuutta, haihtuvia orgaanisia yhdisteitä (VOC) ja hiukkasmaisia epäpuhtauksia (PM2.5 ja PM10). 

Viiden viikon aikana tutkitaan koulun normaalin siivouksen vaikutusta epäpuhtauksiin sekä oppilaiden ja opettajien raportoimiin oireisiin ja olosuhdehaittoihin. Tutkimukseen sisältyy viiden viikon interventiojakso, jolloin siivouksessa käytetään koulun normaalin siivouksen sijaan ainoastaan vesijohtovettä. Nämä tarkastelujaksot toistuvat kaikissa tutkimusluokissa kaksi kertaa: talvella ja keväällä. Opettaja ja oppilaat eivät tiedä, milloin kyseessä on normaali siivous tai interventio.

Kenttätutkimus toteutetaan cross-over tutkimuksena, jossa kahdessa koulussa tutkimus aloitetaan interventiolla ja siirrytään takaisin normaaliin siivoukseen ja vastaavasti kahdessa muussa koulussa tutkimus aloitetaan normaalilla siivouksella ja siirrytään interventioon.

Kuviossa on esitetty siivoustapojen eli pelkän veden käytön ja koulun normaalin siivouksen aikataulutus tutkimuskouluissa.

Yhteistyökumppanit

  • Aalto-yliopisto
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Vaasan yliopisto

Rahoitus

Suomen Akatemia

Yhteystiedot

Martin Täubel
johtava tutkija
puh. 029 524 6466
[email protected]

Hanna Leppänen
erikoistutkija
puh. 029 524 6386
[email protected]