Rovaniemen kaupunki
Rovaniemen SOSKU-osahankkeessa tuetaan 13–17-vuotiaiden sosiaalista vahvistamista. Hankkeessa keskitytään ehkäisevään työhön pääasiassa kouluympäristössä.
Yhdessä nuorten kanssa pyritään kehittämään nuorten näköinen, asiakaslähtöinen ja rajapinnat ylittävä sosiaalisen vahvistamisen tuen malli. Mallin suunnittelu ja pilotointi tapahtuu Rantavitikan peruskoulussa, Yläkemijoen peruskoulussa ja Sairaalakoulussa oppilaiden, heidän huoltajiensa, lähiverkoston, henkilöstön ja hankkeen yhteistyökumppaneiden kanssa.
Malliin sisältyy työkalujen kehittäminen yhdessä verkoston kanssa asiakkuuksien tunnistamiseen sekä asiakastyöhön. Mallia kehitetään käytännössä testaamalla sekä kehittämällä sosiaalisen kuntoutuksen työmenetelmiä. Kehittämistä ja testausta tehdään yhdessä nuorten ja muun yhteistyöverkoston kanssa.
Hankkeessa on tarkoitus myös luoda opetussuunnitelmasisältöä ja materiaalia.
13–17-vuotiaiden nuorten sosiaalista vahvistamista pyritään tukemaan seuraavilla alueilla:
- positiivisen minäkuvan vahvistaminen (kehonkuva, oppimisminäkuva jne.)
- myönteisten kouluttautumisen valmiuksien lisääminen
- koulumielekkyyden lisääminen
- sosiaalisten taitojen tukeminen
- elämänhallintataitojen tukeminen
- vuorovaikutustaitojen tukeminen
Hankkeen lyhyen aikavälin tavoitteena on saada asiakaslähtöinen rajat ylittävä malli sosiaalisen vahvistamisen tukemisesta ja kokemuksia mallin toteuttamisesta ja sen tuottamista tuloksista: uuden tiedon saaminen siitä, miten ja minkälaisin toimenpitein ja yhteistyön keinoin 13–17-vuotiaat syrjäytymisvaarassa olevat nuoret saadaan osalliseksi peruskoulussa ja minkälaisissa oppimisympäristöissä osallisena pitäminen näyttäisi parhaiten onnistuvan.
Tavoitteena on uusien keinojen löytyminen syrjäytymisvaarassa olevien nuorten tunnistamiseksi sekä uuden tiedon saamiseksi nuorten elämänhallintataitojen, sosiaalisten taitojen ja vuorovaikutustaitojen tukemisesta.
Tavoitteisiin kuuluu myös näytön saaminen asiakaslähtöisestä palvelumuotoilusta, nuorten myönteisistä kouluttautumisen valmiuksista ja koulunkäynnin mielekkyydestä sekä rajapintoja ylittävästä monialaisesta yhteistyöstä.
Pitkän aikavälin tuloksena tavoitellaan koulupudokkaiden määrän vähenemistä, koulutuksen ulkopuolelle jääneiden määrän vähenemistä, koulumenestyksen paranemista, nuorten sosiaalisten sekä vuorovaikutus- ja elämänhallintataitojen paranemista, nuorten myönteisen minäkuvan ja oppimisminäkuvan vahvistumista ja nuorisotyöttömyyden vähenemistä. Tavoitteena on saada kehitetyt työkalut ja mallit osaksi opetussuunnitelmaa koulujen käyttöön.
Rovaniemen kaupungin osahankkeen toiminta on päättynyt 31.8.2018.
Hankkeen ylläpitämä välituntitila Instagramissa
Pehmeät tuolit -video (YouTube)
Videolla kerrotaan oppilaiden sosiaalisesta tukemisesta ja viihtymisestä peruskoulussa.