Vuorovedoin vaikuttavuuteen - Kohti dialogista toimintakulttuuria digitaalisia ratkaisuja hyödyntäen
Hankkeessa kehitetään lasten, nuorten ja perheiden palveluihin kiinnittyviä moniammatillisia toimintakulttuureja sekä niissä tuotettavia palveluja nykyistä paremmin asiakasta ja hänen läheisiänsä kohtaavaksi. Toimintakulttuureja kehitetään vahvistamalla SOTEKO-alojen ammattilaisten yhteistyötä, sekä niin toimialakohtaista kuin jaettuakin osaamista. Tavoitteisiin pyritään dialogisuutta ja digitaalisuutta hyödyntävin keinoin, joiden avulla hankkeessa huomioidaan laaja-alaisesti palveluiden järjestämistä ja niissä toimimista koskevat tapauskohtaisuuden, osaamisen, muutoksen, tietotyön ja monialaisuuden asettamat vaatimukset.
Tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on
- moniammatillisen yhteistyön sujuvoittaminen SOTEKO-ammattilaisten välillä
- dialogisen vuorovaikutuksen lisääminen yhteistyö- ja asiakaspalvelutilanteissa ja yhteisen oppimisen tukeminen
- tuottaa ratkaisuja alan hankekehittämisen kierteeseen; miten erilaisten osaamisen kehittämiseen tähtäävien hankkeiden tulokset saadaan implementoitua käytäntöön siten, että niiden tuloksia pystytään hyödyntämään aidosti arjessa nykyisillä tai tulevaisuudessa vähenevillä resursseilla? Koska tarkastelu kattaa sekä nykytilanteen, uuden tiedon omaksumisen ja sisäistämisen, että muutoksen toiminnassa, hankkeen tulosten vaikuttavuuden tarkastelu ulottuu myös työn suoritusvaiheeseen.
Toteutus
Hankkeen toimenpiteet:
- TP1: Yhteisen oppimisen tarpeet moniammatillisessa yhteistyössä (vetovastuu: LAY ja THL)
- TP1.1: Kysely SOTEKO-alojen johto- ja esihenkilötehtävissä toimiville henkilöille ja muulle henkilöstölle (LAY)
- TP1.2: SOTEKO-alojen moniammatillisen ja -toimijaisen toimintakulttuurin tarkastelu toiminnallisesti Dialogisen työotteen vahvistaminen -pelipakka-dialogien avulla (THL)
- TP2: Koulutus moniammatillisten tiimien dialogisessa vuorovaikutuksessa (THL)
- TP3: Dialogisuus ja moniammatillisen yhteistyön arjen digiratkaisut (TY)
- TP4: DIDI-toimintamallin ja työkalun tuotteistaminen
- TP4.1: Uusi toimintakulttuuri – DIDI-toimintamalli (LAY)
- TP4.2: DIDItys oppaan laatiminen (TY)
- TP5: Kansallinen DIDI-toimintamallin toiminnallistaminen ja hyötykäyttöönotto (THL)
- TP6: Hankkeen koordinointi, hallinto ja tiedotus (LAY)
Yhteistyökumppanit
- Lapin yliopisto (koordinaattori)
- THL
- Turun yliopiston kauppakorkeakoulun tietojärjestelmätiede (työinformatiikka) ja yrittäjyys
- Turun yliopiston Sote-akatemia
Rahoitus
ESR+ Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 -ohjelman Euroopan sosiaalirahaston erityistavoite 4.3 Yhdenvertaiseen osallisuuteen. OKM:n hallinnonala. Hämeen ELY-keskus toimii hallinnoivana tahona.