Alle viidennes työikäisistä kulkee työ- tai opiskelumatkansa kävellen tai pyöräillen ympäri vuoden
Suomessa asuvista naisista 19 prosenttia ja miehistä 15 prosenttia kulkee työ- tai opiskelumatkansa aktiivisesti ympäri vuoden, selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) toteuttamasta Terve Suomi -tutkimuksesta. Aktiivisella kulkemisella tarkoitetaan kävelyä tai pyöräilyä koko matkan tai yli kilometrin kävelyä tai pyöräilyä yhdistettynä julkisilla kulkuneuvoilla matkustamiseen.
Tutkimuksen mukaan suurin osa työikäisistä ei liiku fyysisesti työ- tai opiskelumatkoillaan. Selkeästi yli puolet kulkee pääsääntöisesti autolla.
Aktiivinen liikkuminen työ- ja opiskelumatkoilla on yleisintä nuorilla aikuisilla. Koulutusryhmittäin verrattuna aktiivinen liikkuminen on harvinaisinta matalasti koulutetuilla miehillä.
Aktiivisia ja kestäviä kulkumuotoja olisi hyvä suosia terveyden edistämiseksi ja ympäristökuormituksen vähentämiseksi.
”Säännöllinen fyysinen aktiivisuus edistää terveyttä ja hyvinvointia ja tukee työkykyä. Työ- tai opiskelumatkaliikunta lisää päivän aikaista aktiivisuutta, mikä voi olla eduksi myös työnantajan näkökulmasta”, kertoo tutkimuspäällikkö Jouni Lahti.
THL on myös mukana Strategisen tutkimuksen neuvoston Ilmastotuuppaus (CLIMATE NUDGE) -konsortiohankkeessa, jonka tutkimuksessa selvisi, että aktiiviset työmatkat voivat vähentää sairauspoissaolojen määrää. Työterveyslaitoksen (TTL) toteuttaman tutkimuksen mukaan niillä työntekijöillä, jotka kävelivät tai pyöräilivät työmatkoillaan keskimäärin 61 kilometriä viikossa, oli 8–12 prosenttia pienempi riski sairauspoissaolopäiviin yleisesti ja 18 prosenttia pienempi riski pitkiin sairaspoissaoloihin verrattuna työmatkansa passiivisesti kulkeviin. Lisäksi aktiivisimmilla työmatkaliikkujilla oli keskimäärin 4,5 sairauspoissaolopäivää vähemmän henkilötyövuotta kohti kuin passiivisilla työmatkaajilla.
”Tutkimuksessa hyödyt näkyivät erityisesti töihin pyöräilevillä, koska heillä kilometrejä kertyi pääosin kävelijöitä enemmän”, kertoo johtava tutkija Jaana Halonen.
Yhdyskuntarakenteen pitäisi mahdollistaa jalankulku ja pyöräily vuodenajasta riippumatta
Terve Suomi -tutkimuksen mukaan aktiiviset työ- ja opiskelumatkat ovat yleisimpiä kesällä. Tuolloin 28 prosenttia naisista ja 22 prosenttia miehistä kulkee työ- tai opiskelumatkansa pääasiallisesti kävellen tai pyöräillen. Talvella aktiivisen kulkemisen osuudet pienenevät melkein kymmenen prosenttiyksikköä.
Aktiivista ja kestävää liikkumista voidaan tukea kehittämällä jalankulkua ja pyöräilyä suosivia yhdyskuntarakenteita, vahvistamalla joukkoliikennettä sekä huolehtimalla kävely- ja pyöräreittien hyvästä kunnossapidosta myös talvella.
Myös työnantajat ja oppilaitokset voivat edistää aktiivista kulkemista eri tavoin. Ne voivat tarjota esimerkiksi pyöräparkkipaikkoja ja pukuhuonetiloja, ja työnantajat lisäksi työsuhdepyöräetuja ja joustavia työaikoja.
Lähde:
Työ- ja opiskelumatkaliikkuminen, verkkoraportti, Terve Suomi -tutkimuksen tuloksia 2022–2023
Essi Kalliolahti, Kia Gluschkoff, Timo Lanki, Jaana I. Halonen, Paula Salo, Tuula Oksanen, Jenni Ervasti. Associations Between Active Commuting and Sickness Absence in Finnish Public Sector Cohort of 28 485 Employees. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 2024; 34:e70001.
Tutustu myös:
Liikunnan edistäminen kunnissa – TEA 2024. THL. Tilastoraportti 46/2024.
Lisätietoja:
Jouni Lahti
tutkimuspäällikkö, dosentti
THL
puh. 029 524 7226
[email protected]
Jaana Halonen
johtava tutkija
THL
puh. 029 524 6100
[email protected]