Mindre än en femtedel av personer i arbetsför ålder promenerar eller cyklar till och från arbetet eller studierna året runt

Utgivningsdatum 22.1.2025 6.00
Nyhet

Av personer bosatta i Finland rör sig 19 procent av kvinnorna och 15 procent av männen till och från arbetet eller studierna på ett fysiskt aktivt sätt året runt, visar undersökningen Hälsosamma Finland som genomförs av Institutet för hälsa och välfärd (THL). Med aktivt färdsätt avses gång eller cykling under hela sträckan eller över en kilometer gång eller cykling kombinerat med resor med kollektivtrafik.

Enligt undersökningen rör största delen av personer i arbetsför ålder inte på sig fysiskt under sina resor till och från arbetet eller studierna. Klart över hälften åker i regel bil. 

Aktiv fysisk aktivitet under resan till och från arbete och studier är vanligast bland unga vuxna. I jämförelsen mellan utbildningsgrupperna är fysisk aktivitet mest sällsynt bland lågutbildade män. 

Det vore bra att gynna aktiva och hållbara färdsätt för att främja hälsan och minska miljöbelastningen.

”Regelbunden fysisk aktivitet främjar hälsan och välfärden och stöder arbetsförmågan. Fysiskt aktiva resor till och från arbetet eller studierna ökar den dagliga aktiviteten, vilket också kan vara till fördel för arbetsgivaren”, berättar forskningschef Jouni Lahti

THL deltar också i Rådet för strategisk forsknings konsortieprojektet Climate Nudge, vars forskning visade att fysiskt aktiva arbetsresor kan minska sjukfrånvaron. Enligt en undersökning som genomfördes av Arbetshälsoinstitutet (TTL) hade de arbetstagare som promenerade eller cyklade till och från arbetet i genomsnitt 61 kilometer i veckan 8–12 procent mindre risk för sjukfrånvarodagar i allmänhet och 18 procent mindre risk för långa sjukfrånvaron jämfört med dem som var passiva under sin arbetsresa. Dessutom hade de som var mest aktiva under sin arbetsresa i genomsnitt 4,5 sjukfrånvarodagar färre per årsverke än de som var passiva.

"I undersökningen syntes fördelarna särskilt bland dem som cyklade till arbetet, eftersom de i huvudsak rörde på sig fler kilometer än fotgängare", berättar ledande forskare Jaana Halonen.

Samhällsstrukturen borde möjliggöra gång- och cykeltrafik oberoende av årstid

Enligt undersökningen Hälsosamma Finland är fysiskt aktiva resor till och från arbete och studie vanligast under sommaren. Då färdas 28 procent av kvinnorna och 22 procent av männen huvudsakligen till fots eller med cykel. Under vintern minskar andelen som rör sig aktivt med nästan tio procentenheter.

Aktiv och hållbar rörlighet kan stödas genom att utveckla samhällsstrukturer som gynnar fotgängare och cyklister, stärka kollektivtrafiken samt se till att gång- och cykelrutterna underhålls väl även på vintern. 

Även arbetsgivare och läroanstalter kan främja aktiva transporter på olika sätt. De kan till exempel erbjuda cykelparkeringsplatser och omklädningsrum, och arbetsgivarna kan dessutom erbjuda tjänstecykelförmån och flexibla arbetstider.

Källa:

Fysisk aktivitet under resan till och från arbete och studier, webbrapport, resultaten av undersökningen Hälsosamma Finland 2022–2023 (På finska)

Essi Kalliolahti, Kia Gluschkoff, Timo Lanki, Jaana I. Halonen, Paula Salo, Tuula Oksanen, Jenni Ervasti. Associations Between Active Commuting and Sickness Absence in Finnish Public Sector Cohort of 28 485 Employees. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 2024; 34:e70001.

Arbetshälsoinstitutets meddelande: Undersökning bekräftar fördelarna med särskilt cykelpendling för att minska sjukfrånvaro

Politikrekommendation: Motion på vägen till och från arbetet medför klimat- och hälsofördelar. Climate Nudge-projektet (pdf 1,63 MB) (På finska)

Bekanta dig också med:

Främjande av motion och idrott i kommunerna – TEA 2024. THL. Statistikrapport 46/2024.

Mer information:

Jouni Lahti
forskningschef, docent
THL
tfn 029 524 7226
[email protected]

Jaana Halonen
ledande forskare
THL
tfn 029 524 6100
[email protected]

Undersökningen Hälsosamma Finland

Elintavat ja ravitsemus Huvudwebbplats Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtaminen Kansantaudit ilmastonmuutos tutkimusohjelma3hyte