Kansallisesti yhtenäinen arviointiosaaminen on luotettavan tiedon perusta – RAI-osaaminen alkaa jatkossa jo ammatillisissa opinnoissa

Julkaisuajankohta 26.9.2024 7.45
Uutinen

Sote-ammattilaisten yhtenäisestä arviointiosaamisesta on huolehdittava, jotta iäkkäiden toimintakyvyn ja palvelutarpeen RAI-arvioinnit tehdään samoilla periaatteilla koko Suomessa.

Kansallisesti yhtenäinen RAI-osaaminen edellyttää yhtenäistä koulutusta sekä työyhteisössä että opinnoissa. Yhdenmukaisesti toteutetut RAI-arvioinnit tuottavat tärkeää tietoa asiakastyöhön ja mahdollistavat vertailukelpoisen tiedon tuottamisen palvelujen kehittämiseen ja päätöksentekoon.

“On ensiarvoisen tärkeää, että jokainen arviointeja tekevä sote-ammattilainen ja arviointitoimintaa johtava esihenkilö ymmärtää RAI-arvioinnin merkityksen sekä asiakkaalle että arviointitietoa hyödyntävälle työyhteisölle”, korostaa THL:n erikoissuunnittelija Nina Pellosniemi.

“Yhteinen ymmärrys mahdollistaa yhdenmukaisesti toteutetut arvioinnit, jotka tuottavat RAI-tietoa moniulotteiseen käyttöön: asiakkaan tarpeista lähtevän hoidon suunnitteluun ja toteutukseen sekä koko organisaation toiminnan kehittämiseen ja tiedolla johtamiseen”, Pellosniemi jatkaa.

RAI-osaaminen kehittyy jo opintojen aikana

Jatkossa RAI-osaaminen kehittyy jo ammatillisissa opinnoissa. Opetushallitus on päättänyt uusista sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon perusteista, joiden ammattitaitovaatimuksiin RAI-osaaminen on kirjattu. Uudistus edistää osaltaan yhdenmukaista RAI-arviointiosaamista.

"On hienoa, että RAI-osaaminen on saatu perusopintojen ammattitaitovaatimuksiin. Nyt RAI-välineistö tulee tutuksi jo opiskeluvaiheessa. Kun ymmärrys arviointiperiaatteista ja -sisällöstä alkaa jo opinnoissa, on arviointien tekeminen työssä myös tehokkaampaa ja laadukkaampaa", Pellosniemi iloitsee.

THL korosti uudistuksen lausuntovaiheessa lähihoitajien merkittävää roolia RAI-arvioinnin tekemisessä sekä opiskelijan osallistumista arviointien tekemiseen jo opintojen aikana.

THL:n ja ammattikorkeakoulujen yhteistyönä on määritelty RAI-osaamisen tavoitteet myös sosiaali- ja terveysalan AMK-tutkintoihin vuonna 2022. Tavoitteina esimerkiksi on, että opiskelija tuntee RAI-arvioinnin prosessin, asiakkaan ja läheisen osallistumisen merkityksen sekä RAI-tiedon käytön hyödyt asiakastyössä, johtamisessa ja kehittämisessä.

Sote-ammattilainen voi vahvistaa RAI-osaamistaan monin tavoin

Iäkkäiden palveluissa työskentelevä tai ammattiin valmistuva sote-ammattilainen voi vahvistaa kansallisesti yhdenmukaista RAI-arviointiosaamistaan eri tavoin.

RAI-arvioinnin perusteita voi opiskella THL:n RAI-verkkokoulussa. Sen lisäksi arvioinnin tekemistä pitää myös harjoitella käytännössä.

RAI-arviointikoulutusta (THL RAI-koulutus®) voi saada työyhteisön RAI-kouluttajalta, joka on suorittanut THL:n mallin mukaisen RAI-kouluttajakoulutuksen.

Valtuudet toimia RAI-kouluttajana (THL RAI-koulutus®) saa suorittamalla THL:n mallin mukaisen RAI-kouluttajakoulutuksen joko THL:n tai usean ammattikorkeakoulun järjestämänä.

Syvempää osaamista RAI-tiedon käyttöön johtamisessa antaa THL:n RAI-erityisasiantuntijavalmennus, joka on tarjolla yhteisrahoitteisen RAI-vertailukehittämisen kumppaneille.

THL tarjoaa tietoa ja tukea myös oppilaitosten henkilöstölle RAI-välineistön käytöstä esimerkiksi infotilaisuuksissa.

Seuraava toisen asteen oppilaitosten edustajille suunnattu infotilaisuus on 24.10.

Lisätietoja

THL:n verkkokoulu, RAI-kouluttajakoulutus ja RAI-erityisasiantuntijavalmennus

Kansallisesti yhdenvertaisia iäkkäiden palveluja edistämässä: RAI-arviointivälineistön kansallisen käytön toimeenpanon tuki -hankkeen loppuraportti (Julkari)

RAI-arviointivälineistö saatettiin kansallisesti käyttöön – yhtenäisestä välineistön ja RAI-tiedon käytöstä on pidettävä huolta (uutinen 14.8.2024)

Nina Pellosniemi
erikoissuunnittelija
[email protected]

Ikääntyminen Ikääntyminen Toimintakyky