Kommentoi Kanta-palvelujen palvelutapahtuman uudistamisen ratkaisukuvausta - kokeile demolla toiminnallisuutta!

Julkaisuajankohta 19.8.2024 10.55
Uutinen

Kanta-palvelujen palvelutapahtuman uudistamiseksi on laadittu ratkaisukuvaus sekä demo-työkalu. Toivomme palautetta, vastaako suunniteltu palvelutapahtuman uudistuksen ratkaisukuvaus ja demo-työkalussa mallinnettu episodi-ratkaisu käytännön toimintamalleihin sekä mitä sen toteuttaminen toimijoilta käytännössä vaatisi. Kommentoinnilla voi vaikuttaa luonnoksen jatkotyöstämistämiseen. Kommentteja ja palautetta voi antaa 30.8.2024 saakka, vastausaikaa on jatkettu myös ratkaisukuvauksen osalta.

Demo-työkalu mallintaa ratkaisukuvauksen käytäntöön

Demo-työkalulla ratkaisukuvaukseen tutustunut ammattilainen voi kokeilla suunnitellun episodi-ratkaisun keskeisimmät toiminnot – omalla työpöydällä ja tuttuja kansallisia kirjaamisluokituksia käyttäen. Demo- työkalun avulla ammattilainen pystyy arvioimaan, viekö esimerkiksi episodi-kirjaamisen toiminnallisuus kehittämistyötä oikeaan suuntaan.

Demoa pääsee testaamaan osoitteessa THL-episodi demo.

Palvelutapahtuman uudistamisen tavoitteena on tukea hoidon jatkuvuutta kehittämällä kansallisia tietorakenteita ja Kanta-palveluja. Tavoitteena on myös mahdollistaa ja tukea tietojen hyödynnettävyyttä siten, että: 

  • ammattilaisella olisi sujuvasti käytössään asiakkaan aikaisemmat hoitotiedot sekä esimerkiksi tieto suunnitelluista tutkimuksista tai seurannoista - yli organisaatio- ja tietojärjestelmärajojen
  • ammattilainen näkee olennaiset, asiakkaan itse omahoidossaan tuottamat tiedot
  • asiakkaalla olisi näkymä oman hoitonsa kokonaisuuksiin. Ratkaisukuvauksen mukainen malli mahdollistaa myös omahoidon tietojen liittämisen hoidon kokonaisuuksiin

Kanta-palvelujen palvelutapahtuman uudistamisen ratkaisukuvaus kuvaa kansallisen kehittämisen mallin Kanta-palvelujen palvelutapahtumaan. Työ pohjautuu ja on jatkumoa hoidon seurannan tietorakenteiden konseptissa tunnistettuihin tietorakenteiden nykytilaan liittyviin haasteisiin, joita tarkennettiin edelleen jatkoselvityksessä.

Päätös palvelutapahtuman uudistamisen edistämisestä tehdään kommentointikierroksen jälkeen.

Materiaali  julkaistaan Palvelutapahtuman uudistamisen ratkaisukuvauksen kommentointi -sivulla.

Miksi palvelutapahtuman uudistusta tarvitaan?

Palvelutapahtuman tarkoitus on niputtaa hoidon tapahtumia, mutta rakenne on koettu hankalaksi ja toimimattomaksi. Sen käyttö eri tietojärjestelmätoteutuksissa ja organisaatiokohtaisissa toimintamalleissa ei ole yhdenmukaista ja siihen liittyviä nykyisiä määrittelyjä pidetään vaikeaselkoisina. Palvelutapahtuman peruskorjauksen lisäksi on koettu tarpeelliseksi koota ja jäsentää asiakkaan hoito episodeiksi koko palvelujärjestelmän laajuudessa.  

Kommentoi ratkaisukuvausta 

Palvelutapahtuman uudistamisen ratkaisukuvauksen kommentointi

Lisätiedot ja demo-palaute

sotetiedonhallinta(a)thl.fi

Suomen kestävän kasvun ohjelma (RRP)

Palvelutapahtuman uudistamisen ratkaisukuvaus on toteutettu Hoidon seurannan tietorakenteet -projektissa osana Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU) rahoitettavaa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa.

Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla kanta rrp sostiedonhallinta