Palvelutapahtuman uudistamisen ratkaisukuvauksen kommentointi
THL ja Kela pyytävät palautetta Kanta-palvelujen palvelutapahtuman uudistamisen ratkaisukuvaukseen. Kommentoitava ratkaisukuvaus perustuu Suomen kestävän kasvun ohjelmassa edistettävään hoidon seurannan tietorakenteiden kehittämistyöhön ja Kanta-palvelujen kehittämiseen.
Huomioi!
Kommentointiaikaa on jatkettu perjantaihin 30.8. saakka.
Voit kokeilla episodi-ratkaisun toiminnallisuutta demolla ja antaa palautetta myös siitä.
Päätös palvelutapahtuman uudistamisen edistämisestä tehdään kommentointikierroksen jälkeen.
Palvelutapahtumauudistuksella tuetaan ammattilaisten ja asiakkaiden tiedonkulkua
Palvelutapahtuman tarkoitus on niputtaa hoidon tapahtumia, mutta rakenne on koettu hankalaksi ja toimimattomaksi. Sen käyttö eri tietojärjestelmätoteutuksissa ja organisaatiokohtaisissa toimintamalleissa ei ole yhdenmukaista ja siihen liittyviä nykyisiä määrittelyjä pidetään vaikeaselkoisina. Palvelutapahtuman peruskorjauksen lisäksi on koettu tarpeelliseksi koota ja jäsentää asiakkaan hoito episodeiksi koko palvelujärjestelmän laajuudessa.
Palvelutapahtuman uudistamisen tavoitteena on tukea hoidon jatkuvuutta kehittämällä kansallisia tietorakenteita ja Kanta-palveluja. Tavoitteena on myös mahdollistaa ja tukea tietojen hyödynnettävyyttä siten, että:
- ammattilaisella olisi sujuvasti käytössään asiakkaan aikaisemmat hoitotiedot sekä esimerkiksi tieto suunnitelluista tutkimuksista tai seurannoista - yli organisaatio- ja tietojärjestelmärajojen
- ammattilainen näkee olennaiset, asiakkaan itse omahoidossaan tuottamat tiedot
- asiakkaalla olisi näkymä oman hoitonsa kokonaisuuksiin. Ratkaisukuvauksen mukainen malli mahdollistaa myös omahoidon tietojen liittämisen hoidon kokonaisuuksiin
Kanta-palvelujen palvelutapahtuman uudistamisen ratkaisukuvaus kuvaa kansallisen kehittämisen mallin Kanta-palvelujen palvelutapahtumaan. Työ pohjautuu ja on jatkumoa hoidon seurannan tietorakenteiden konseptissa tunnistettuihin tietorakenteiden nykytilaan liittyviin haasteisiin, joita tarkennettiin edelleen jatkoselvityksessä.
- Hoidon seurannan tietorakenteiden konsepti (yhteistyotilat.fi)
- Hoidon seurannan tietorakenteiden jatkoselvitys (yhteistyötilat.fi)
Kommentoinnin tueksi järjestetään ratkaisukuvauksen esittelytilaisuudet
Palvelutapahtuman uudistamisen ratkaisukuvauksen tueksi järjestetään kaksi samansisältöistä esittelytilaisuutta. Tilaisuudessa esitellään palvelutapahtuman uudistamisen malli ja ratkaisukuvauksen periaatteet. Tilaisuudet auttavat kommentoinnissa. Kommentoinnilla voi vaikuttaa luonnoksen jatkotyöstämistämiseen.
Esittelytilaisuudet löytyvät tapahtumakalenterista
Palautteita toivomme erityisesti seuraavilta asiantuntijoilta:
- Asiakas- ja potilastietojärjestelmien kehittäjät
- Digitaalisten asiointipalvelujen kehittäjät
- Hyvinvointialueiden ja yksityisten sote-palveluntuottajien sote-tiedonhallinnan kehittäjät
- Sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnot
Kommentoitava materiaali
Ratkaisukuvaus
Kommentointikierroksen materiaali on luonnos ja viimeistellään kommentointikierroksella saatavien ehdotusten pohjalta. Kommenttikierroksen pohjalta saadaan lisäymmärrystä ehdotetun ratkaisun toteutuksen edellytyksistä. Palvelutapahtuman uudistamisen toimeenpano vaatii kansallisen päätöksen ja hyväksynnän täytäntöönpanosta.
Palvelutapahtuman uudistamisen ratkaisukuvaus
Demo-työkalu
Demo-työkalulla ratkaisukuvaukseen tutustunut ammattilainen voi kokeilla suunnitellun episodi-ratkaisun keskeisimmät toiminnot – omalla työpöydällä ja tuttuja kansallisia kirjaamisluokituksia käyttäen. Demo- työkalun avulla ammattilainen pystyy arvioimaan, viekö esimerkiksi episodi-kirjaamisen toiminnallisuus kehittämistyötä oikeaan suuntaan.
Demoa pääsee testaamaan osoitteessa THL-episodi demo.
Kommenttien antaminen
Lähetä kommenttisi viimeistään perjantaina 30.8.2024 mennessä.
- Kommentit ratkaisukuvauksesta pyydetään antamaan sähköisellä lomakkeella.
- Demo-työkalua voit kommentoida osoitteeseen sotetiedonhallinta(at)thl.fi. Viestin otsikoksi Palvelutapahtuman ratkaisukuvauksen demon kommentit.
Lisätietoja
Lisätietoja lausuntopyynnöstä tai aineistosta voi pyytää osoitteesta sotetiedonhallinta (at) thl.fi. Viestin otsikoksi ”Kommentointipyyntö/ Palvelutapahtuman uudistamisen ratkaisukuvaus”.
Suomen kestävän kasvun ohjelma (RRP)
Suomen kestävän kasvun ohjelmalla tuetaan ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua. THL on saanut rahoitusta Kestävän kasvun ohjelmaan EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU).