Konsepti osoittaa ratkaisuvaihtoehdot eräiden SOTE-asiakkuustietojen käsittelylle

Julkaisuajankohta 15.8.2024 14.20
Uutinen

THL:n ja Kelan yhteistyönä on tehty konsepti eräiden sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuustietojen kansallisesta hyödyntämistä. Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä tiedonhallinnan ammattilaiset ovat arvioineet ja luokitelleet kansallisesti hyödyllisimmät tiedot sosiaali- ja terveysministeriön toimeksiannon pohjalta.  

Konsepti kuvaa kansallisesti tallennettavien tietojen tarpeita: Mitkä tiedot olisi tarkoituksenmukaista tallentaa Kanta-palveluihin tai mahdollisesti muihin kansallisiin tietovarantoihin. Mitkä tiedot voidaan tallentaa vain paikallisesti hyödynnettäviksi. Konsepti esittää ehdotuksia siitä, miten tallennukset tulisi ratkaista ja miten ratkaisuvaihtoehtoja voitaisiin toteuttaa.

Tietojen tallentamiseksi tunnistettiin useita ratkaisuvaihtoehtoja

Konseptissa esitetyssä tavoitetilassa asiakkaan perustiedot tai hänen palvelujensa järjestämiseen ja toteuttamiseen liittyvät tiedot ovat palvelunantajan (ammattilaisten) käytettävissä ja hyödynnettävissä mahdollisimman laaja-alaisesti ja oikea-aikaisesti. Tietojen kirjaus esitetään siirrettäväksi ammattilaisilta asiakkaille tai tämän puolesta asioijalle aina, kun se on mahdollista.

Tavoitetilan saavuttamiseksi konseptissa esitetään useita ratkaisuvaihtoehtoja. Sama ratkaisu ei sovellu kaikille tiedoille, mutta toisaalta joillekin tiedoille voitiin esittää useita ratkaisuja. Osa konseptissa käsitellyistä tiedoista tunnistettiin sellaisiksi henkilöön liittyviksi kansallisiksi perustiedoiksi, joille olisi käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon ohella muillakin hallinnonaloilla. Tällaisia tietoja ovat mm.: 

  • tulkkaukseen liittyvät tiedot,
  • lähiomaisen tiedot ja tämän yhteystiedot, 
  • edunvalvontavaltuutetun yhteystiedot ja tieto valtuutetun tehtävien jakautumisesta.  

Tällaisten tietojen kansalliseksi tallennuspaikaksi ehdotetaan Digi- ja väestötietoviraston väestötietojärjestelmää. Mikäli tietoja ei voida tallentaa väestötietojärjestelmään, esittää konsepti myös vaihtoehtoisena ratkaisuna Kanta-palveluun tallentamisen. Mikäli Kanta-tallennukseen päädyttäisiin, ratkaisut edellyttävät paljon lisäselvittämistä ja Kanta-palvelujen kehittämistyötä. 

Seuraavat tiedot olisi tarkoituksenmukaista tallentaa kansallisesti Kanta-palveluun:  

  • tieto palveluja koordinoivasta henkilöstä terveydenhuollossa,
  • työterveyshuollon palveluntuottajatieto, 
  • valinnanvapauden käyttötieto (poikkeuksena henkilön hyvinvointialuetiedosta)
  • tieto digipalvelujen käyttöön liittyvästä käyttötahdosta. 

Yllä olevat tiedot voitaisiin kansallisesti toteuttaa ilman lainsäädännön muutoksia lukuun ottamatta työterveyshuollon palveluntuottajatietoja.  

Asiointikieleen kansallisiin tallentamispaikkoihin (väestötietojärjestelmä ja Kanta) konsepti ei esitä muutoksia. Konseptissa osoitetaan kuitenkin asiointikielen erilainen käyttötapa sosiaali- ja terveydenhuollossa ja ehdotetaan käytön yhtenäistämistä.

Eräiden asiakkuustietojen käsittelyn konsepti (sähköinen julkaisu) 

Konsepti on suunnitelma, joka laaditaan ennen kuin Kanta-palveluun tai niihin liittyviin asiakas- tai potilasjärjestelmiin kehitetään merkittäviä uusia toiminnallisuuksia tai sisältöjä tai niitä muutetaan.

Lisätietoja: 

[email protected]

Sote-tiedonhallinnan kehittämisnäkymiä

Suomen kestävän kasvun ohjelma (RRP)

Konsepti on tehty Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP). Ohjelman rahoitus tulee EU:n elpymisvälineestä.

 

 

Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla kanta rrp - Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla sostiedonhallinta