Sote-tiedonhallinnan kehittämisnäkymiä

Tällä sivulla

Kehitämme sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa syntyvien asiakas- ja potilastietojen kirjaamista ja tallentamista valtakunnallisiin tietovarantoihin yhdenmukaisilla sisällöillä. Lisäksi kehitämme sosiaali- ja terveydenhuollon tilasto- ja rekisteritietojen keruuta.

Valtakunnallisia sote-tiedonkeruita ja tiedonhallintapalveluita kehitetään yhtenäisenä kokonaisuutena, jotta strategisten tavoitteiden mukaisesti pystymme vastaamaan sote-uudistuksen alueellisiin ja valtakunnallisiin tietotarpeisiin laadukkaasti ja oikea-aikaisesti. Tietoja tarvitaan laajasti sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastyössä, alueellisessa päätöksenteossa ja toiminnan kehittämisessä sekä tutkimuksen tukena.

Tiedonhallinnan kehittämistyön periaatteet: 

  • Kertaalleen kirjatun tiedon hyödyntäminen lakisääteisiin käyttötarkoituksiin
  • tietojärjestelmien yhteentoimivuus
  • palveluissa kirjatun tiedon harmonisointi myös toisiokäyttöön sopiviksi
  • tiedonkeruiden automatisointi,
  • tiedollisten katvealueiden vähentäminen.

Kanta-palveluiden ja THL:n tilasto- ja rekisteritoiminnan yhteensovittaminen

Lähivuosina valmistaudumme vastaanottamaan osan nykyisistä tilasto- ja rekisteritiedoista keskitettyinä poimintoina Kanta-palveluista. Tavoitteena on helpottaa kirjaamista ja yksinkertaistaa tietovirtoja.

Sosiaali- ja terveydenhuollossa kirjatut ja Kanta-palveluihin tallennetut tiedot sovitetaan yhteen vaiheittain THL:n tilasto- ja rekisteritoiminnassa tarvittavien tietojen kanssa. Pitkällä aikavälillä tavoitteena on luopua vaiheittain erillisistä tiedonkeruista tilastoihin ja rekistereihin niiltä osin, kun tiedot saadaan sote-palveluntuottajilta Kanta-palveluiden kautta.

Yhteensovittamisessa tietosisältöjen määrittelyä ja kirjaamisohjeita yhtenäistetään. Yhtenäisesti kirjattu tieto tukee myös tilastojen ja rekisterien tiedon parempaa laatua. Kertaalleen kirjatun tiedon toisiokäyttö vähentää sote-organisaatioiden työtä, kun tietoja ei tarvitse välittää erikseen tilastoihin ja rekistereihin.

THL tukee ja ohjeistaa sote-toimijoita, jotta käytössä olevat asiakas- ja potilastietotietojärjestelmät saadaan hallitusti toimimaan yhteen kansallisten vaatimusten kanssa. Tietoja kirjaaville sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille järjestetään koulutusta muutosten tueksi.

Kanta-palveluja kehittämällä entistä yhtenäisempää kansallista sote-tietoa

THL arvioi ja suunnittelee ennakoivasti sosiaali- ja terveydenhuollon Kanta-palvelujen kehittämistä. Kanta-palvelujen kehitystyö on osa laajempaa sote-alan tiedonhallinnan kehittämistä.

THL:n tehtävänä on laatia pidemmän aikavälin suunnitelmaa tiekartaksi, jonka pohjalta tarkennetaan yhteentoimivia tietosisältöjä ja toiminnallisuuksia. 

Ensiö- ja toisiokäytön yhteensovittaminen ja kehittäminen kuuluu THL:n jatkuvaan työhön. 

Kanta-palvelujen seuraavat painopisteet vahvistetaan vuosittain sosiaali- ja terveysministeriön, THL:n ja Kansaneläkelaitoksen yhteistyönä. 

Kanta-palvelujen painopisteet

Sosiaalihuollon tiedonhallinnan uudistaminen

Kehitämme sosiaalihuollon tiedonhallintaa suunnitelmallisesti sosiaalihuollon lähtökohdista käsin. Esimerkiksi palvelutuotannon toimintaa, tietorakenteita sekä asiakastietojärjestelmien toiminnallisia vaatimuksia määritellään yhtenäisiksi muiden viranomaisten sekä sosiaalihuollon asiantuntijoiden kanssa.

Asiakastietolaki (703/2023) ja määräys sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista (1/2024) velvoittavat valtakunnallisesti yhdenmukaisten sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen käyttöön. Sosiaalihuollon asiakasasiakirjarakenteet julkaistaan Sosmeta-palvelussa. Asiakirjarakenteita on noin 200 kappaletta ja ne ovat pääosin valmiita tietojärjestelmiin toteutettaviksi.  

Sosmeta-palvelu

Tuemme sote-organisaatioita ja sosiaalihuollon ammattilaisia rakenteisessa kirjaamisessa. Ohjauksessa huomioidaan kirjaamisen yleiset periaatteet ja lisäksi kunkin palvelutehtävän erityispiirteet. Kirjaamalla rakenteisesti, tiedot voidaan tallentaa Kanta-palvelujen Sosiaalihuollon asiakastietovarantoon. 

THL on julkaissut Kanta-palveluiden käsikirjan sosiaalihuollon toimijoille, jossa ohjeistetaan esimerkiksi sosiaalihuollon asiakkuuden ja asianhallintaa sekä asiakasasiakirjojen käyttöä. 

Kanta-palveluiden käsikirja sosiaalihuollon toimijoille

Myös OmaKannan käyttö sosiaalihuollossa mahdollistui vuoden 2023 alussa. Kun sosiaalihuollon organisaatio tallentaa asiakastiedot Sosiaalihuollon asiakastietovarantoon, asiakas voi katsella omia sosiaalihuollon asiakastietojaan OmaKannan kautta. 

Asiakastietolaki velvoittaa sosiaalihuollon palvelunantajia liittymään Sosiaalihuollon asiakastietovarantoon 1.9.2026 mennessä.

Sote-organisaatioiden kannattaa valmistautua hyvissä ajoin tiedonhallinnan muutoksiin toiminnassaan, sosiaalihuollon ammattilaisten kirjaamisessa ja asiakastietovarannon käyttöönotossa. 

Kanta-palveluja hyödynnetään myös asiakastietojen toisiokäytöön. Sosiaalihuollon asiakastietovarannosta poimittavia hyödynnetään jo nyt ja hyödynnettävien tietojen määrä laajenee tulevaisuudessa.

Sosiaalihuollon tiedonhallinnan kehittäminen

Sosiaalihuollon rekisteriuudistus  

Sosiaalihuollon asiakastietovaranto (kanta.fi)

Konseptoinnit pohjustavat toteutuspäätöksiä 

THL laatii konsepteja erilaisista sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaan liittyvistä teemoista, joiden kehittämistä sote-palveluntuottajat ovat esittäneet. THL ja sosiaali- ja terveysministeriö päättävät yhteistyössä konseptin laatimisesta.

Konseptointi tehdään ennen uuden Kanta-palvelun tai niihin liittyvien asiakas- tai potilastietojärjestelmien merkittävän toiminnallisuuden tai sisällön kehittämistä tai päätöstä merkittävästä muutoksesta olemassa olevaan palveluun.

Lisätietoja

sotetiedonhallinta(at)thl.fi