Kysely- ja välityspalveluun liittymisen ohje on julkaistu

Julkaisuajankohta 10.9.2024 11.24
Uutinen

THL on uusinut Kysely- ja välityspalveluun liittymisen ohjeen. Ohje on tarkoitettu palveluun liittyville organisaatioille ja tietojärjestelmäpalvelujen tuottajille. Uusi ohje korvaa vuonna 2018 annetun THL:n ohjeen.

Kanta-palvelujen Kysely- ja välityspalvelu on sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallinen tietojärjestelmäpalvelu, jonka avulla välitetään asiakastietoja sosiaali- ja terveydenhuollon ulkopuolisille toimijoille. Toistaiseksi välitettävät asiakastiedot ovat terveydenhuollon todistuksia ja lausuntoja.

Ohjetta voivat käyttää Kysely- ja välityspalvelua käyttöönottavat tai jo käyttävät sosiaali- ja terveydenhuollon ulkopuoliset toimijat. Ohjeessa kuvataan liittymisen edellytyksiä sekä tehtävät, joita liittymiseen sisältyy. Liittymisprosessi vastaa valtaosin sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajille ja A-luokan tietojärjestelmille käytettävää liittymisen prosessia. 

Kysely- ja välityspalveluun liittymisprosessia ohjaa Kelan Kanta-palvelut.

Ohje 2/2024: Kysely- ja välityspalveluun liittyvien terveydenhuollon ulkopuolisten viranomaisorganisaatioiden liittymisen edellytykset 

Aiheesta lisää:

Kysely- ja välityspalvelun toiminnalliset määrittelyt (kanta.fi)

Määräyksen 5/2024 sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien olennaisista vaatimuksista, liite 3f Todistusten profiilit (liite päivitetään syksyllä 2024)

Palvelun tekniset vaatimukset julkaistaan keväällä 2025. 

Lisätietoja

[email protected]

Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla kanta