Kysely- ja välityspalveluun liittymisen ohje on julkaistu
THL on uusinut Kysely- ja välityspalveluun liittymisen ohjeen. Ohje on tarkoitettu palveluun liittyville organisaatioille ja tietojärjestelmäpalvelujen tuottajille. Uusi ohje korvaa vuonna 2018 annetun THL:n ohjeen.
Kanta-palvelujen Kysely- ja välityspalvelu on sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallinen tietojärjestelmäpalvelu, jonka avulla välitetään asiakastietoja sosiaali- ja terveydenhuollon ulkopuolisille toimijoille. Toistaiseksi välitettävät asiakastiedot ovat terveydenhuollon todistuksia ja lausuntoja.
Ohjetta voivat käyttää Kysely- ja välityspalvelua käyttöönottavat tai jo käyttävät sosiaali- ja terveydenhuollon ulkopuoliset toimijat. Ohjeessa kuvataan liittymisen edellytyksiä sekä tehtävät, joita liittymiseen sisältyy. Liittymisprosessi vastaa valtaosin sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajille ja A-luokan tietojärjestelmille käytettävää liittymisen prosessia.
Kysely- ja välityspalveluun liittymisprosessia ohjaa Kelan Kanta-palvelut.
Aiheesta lisää:
Kysely- ja välityspalvelun toiminnalliset määrittelyt (kanta.fi)
Määräyksen 5/2024 sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien olennaisista vaatimuksista, liite 3f Todistusten profiilit (liite päivitetään syksyllä 2024)
Palvelun tekniset vaatimukset julkaistaan keväällä 2025.