Anvisningen om anslutning till Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen har publicerats
THL har förnyat anvisningen om anslutning till Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen. Anvisningen är avsedd för organisationer och producenter av informationssystemtjänster som ansluter sig till tjänsten. Den nya anvisningen ersätter THL:s anvisning från 2018.
Kanta-tjänsternas Informationsförmedlings- och förfrågningsservice är en riksomfattande informationssystemtjänst för social- och hälsovården som används för att förmedla kunduppgifter till aktörer utanför social- och hälsovården. Tills vidare förmedlas kunduppgifter i form av intyg och utlåtanden från hälso- och sjukvården.
Anvisningen kan användas av aktörer utanför social- och hälsovården som tar i bruk eller redan använder Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen. I anvisningen beskrivs förutsättningarna för anslutning och de åtaganden som det medför. Anslutningsprocessen motsvarar till största delen anslutningsprocessen som används för tillhandahållare av social- och hälsovårdstjänster och informationssystem i klass A.
Anslutningsprocessen till Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen styrs av FPA:s Kanta-tjänster.
Mer om ämnet:
- Funktionella specifikationer för Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen (kanta.fi, på finska)
- Föreskrift 5/2024 om väsentliga krav på informationssystem inom social- och hälsovården, Bilaga 3f Profiler för intyg (på finska, bilagan uppdateras hösten 2024)
- Tjänstens tekniska krav publiceras våren 2025.