Anvisningen om anslutning till Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen har publicerats

Utgivningsdatum 10.9.2024 11.24 | Publicerad på svenska 17.9.2024 kl. 12.24
Nyhet

THL har förnyat anvisningen om anslutning till Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen. Anvisningen är avsedd för organisationer och producenter av informationssystemtjänster som ansluter sig till tjänsten. Den nya anvisningen ersätter THL:s anvisning från 2018.

Kanta-tjänsternas Informationsförmedlings- och förfrågningsservice är en riksomfattande informationssystemtjänst för social- och hälsovården som används för att förmedla kunduppgifter till aktörer utanför social- och hälsovården. Tills vidare förmedlas kunduppgifter i form av intyg och utlåtanden från hälso- och sjukvården.

Anvisningen kan användas av aktörer utanför social- och hälsovården som tar i bruk eller redan använder Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen. I anvisningen beskrivs förutsättningarna för anslutning och de åtaganden som det medför. Anslutningsprocessen motsvarar till största delen anslutningsprocessen som används för tillhandahållare av social- och hälsovårdstjänster och informationssystem i klass A. 

Anslutningsprocessen till Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen styrs av FPA:s Kanta-tjänster.

Anvisning 2/2024: Förutsättningar för anslutning för myndighetsorganisationer utanför hälso- och sjukvården som ansluter sig till Informationsförmedlings- och förfrågningsservicen

Mer om ämnet:

Mer information

[email protected]
 

Informationshantering inom social- och hälsovården Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla kanta