Hyppää sisältöön

Sosiaalihuollon asiakastietomalli on valmis – asiakastietojen kirjaaminen yhtenäistyy

Julkaisuajankohta 29.4.2025 13.32
Tyyppi:Tiedote

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on saanut valmiiksi sosiaalihuollon asiakastietomallin, joka ohjaa asiakastietojen kirjaamista ja tallentamista Kanta-palveluihin. Asiakastietorakenteiden käyttöönotto on pakollista sosiaalihuollon organisaatioille viimeistään 1.9.2026 alkaen. Asiakastietomalliin kuuluu yli 200 asiakasasiakirjarakennetta, ja ne kattavat kaikki sosiaalihuollon palvelut.

Sosiaalihuollon asiakastietomalli auttaa tekemään kirjaamisesta yhtenäistä koko maassa, jolloin kirjaamiskäytännöt vakiintuvat, tieto on tehokkaammin hyödynnettävissä ja paremmin vertailtavissa. 

Asiakastietomallia käytetään sosiaalihuollon asiakastietojen kirjaamiseen ja tallentamiseen Kanta-palveluihin kuuluvaan Sosiaalihuollon asiakastietovarantoon. Lisäksi asiakastietomalli sisältää asiakirjarakenteissa käytettävät, Kansallisella koodistopalvelimella julkaistut luokitukset.

Asiakasasiakirjarakenteet on julkaistu Sosmeta-palvelussa. Asiakastietolain mukaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) vastaa sosiaalihuollon asiakastietomallin ylläpitämisestä.

Sosiaalihuollossa kirjatut tiedot tallennetaan asiakastietomallin rakenteilla Kanta-palvelujen Sosiaalihuollon asiakastietovarantoon. Kirjattujen tietojen tallentaminen Kanta-palveluun on jo mahdollista. Asiakastietojärjestelmissä asiakasasiakirjarakenteita on käytettävä viimeistään 1.9.2026.

Asiakastietomalli on jäädytetty

Rakenteisten sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen tallentaminen Kanta-palveluun alkaa viimeistään reilun vuoden päästä. Asiakastietomalli on jäädytetty ennen asiakastietolain toimeenpanon määräaikaa, jotta tietojärjestelmätoimittajilla on aikaa toteuttaa asiakirjarakenteet. Tällä hetkellä yksikään asiakastietojärjestelmä ei vielä täytä laissa asetettuja vaatimuksia. Sosiaalihuollon organisaatiot kuitenkin tarvitsevat lain edellyttämän tietojärjestelmän vaaditussa aikataulussa.

THL ei tee jäädytyksen aikana asiakirjarakenteisiin muutoksia, ellei ole pakottava tarve, kuten asiakirjarakenteen käytön estävä vakava virhe tai lakimuutos, joka vaatii määritellyn asian kirjaamista.

Asiakastietomallin hallinta ja kehittäminen

Sosiaalihuollon toimintaympäristön muuttuessa asiakastietomallia ja kirjaamiskäytäntöjä kehitetään. Lainsäädännön muutokset voivat vaikuttaa asiakastyön kirjaamiseen, joten asiakirjarakenteet on päivitettävä voimassaolevan lainsäädännön mukaisiksi. 

Määrittelytyötä on tehty pitkäjänteisesti yhdessä sosiaalialan ja tiedonhallinnan ammattilaisten kanssa. THL ottaa vastaan parannusehdotuksia asiakirjarakenteista jatkossakin. Tavoitteena on päivittää asiakastietomallia kahden vuoden välein. 

Asiakastietomallin kehittämisen tavoitteena on, että asiakastyön kirjaaminen sujuu ja kaikki olennainen tieto saadaan kirjattua. Laadukkaat asiakasasiakirjarakenteet luovat myös vahvaa sosiaalihuollon tietopohjaa, jota voidaan hyödyntää palvelujen kehittämisessä, tutkimuksessa ja päätöksenteossa.

Asiakirjojen tulee olla myös asiakkaille ymmärrettäviä. Kun asiakkaat pääsevät lukemaan omia tietojaan OmaKannasta, on varauduttava myös heidän antamaansa palautteeseen ja sen huomioimiseen kehittämisessä.

Aiheesta lisää

Lisätietoja

Kaisa Hujanen
Erityisasiantuntija
Sote-tiedonhallinnan ohjaus
[email protected]

Sote-palvelujen johtaminen Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla sostiedonhallinta - Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla