Sosiaalihuollon rakenteisen kirjaamisen parhaiden vinkkien kooste on julkaistu - myös muuta tukea tarjolla

Julkaisuajankohta 27.6.2024 13.57
Uutinen

Kevään Näitä kysyttiin -tuntien parhaat kirjaamisvinkit sosiaalihuollon ammattilaisille on koottu. Sosiaalihuollon rakenteisesta kirjaamisesta on annettu tarkentavia ohjeita niistä kysymyksistä, jotka askarruttivat sosiaalihuollon ammattilaisia eniten. Tämän kevään tuntien parhaimmat vinkit ovat nyt hyödynnettävissä kirjaamisen tuen koulutusmateriaaleissa kunkin palvelutehtävän perusohjeiden ohella.

Tutustu esimerkiksi sosiaalihuollon yhteenveto- ja toteuttamissuunnitelma-asiakirjoihin, työskentelyn tavoitteellisuuden kirjaamiseen ja muiden sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen käyttöön.

Näitä kysyttiin -tunnit jatkuvat syksyllä

Syksyllä syvennymme koulutustilaisuuksissa asiakaskertomusmerkintöihin sekä asiakas- ja asia-asiakirjoihin. 

Torstaina 26.9. Näitä kysyttiin -tunti täsmentää asiakaskertomusmerkintöihin liittyviä kysymyksiä. Sosiaalihuoltoon on määritelty yli kymmenen erilaista ja eri sisältöistä asiakaskertomusmerkintää, joita myös palveluntuottajat käyttävät.

Keskiviikkona 13.11. Näitä kysyttiin -tunti ottaa käsittelyyn asiakkuus- ja asia-asiakirjat. Asiakkuuden ja asian hallinnan ytimeen keskittyvät asiakirjat ovat oleellisia myös palveluntuottajille, sillä ne sisältävät monia tärkeitä asiakkaan perustietoja.

Lue lisää kaikista syksyn tilaisuuksistamme ja poimi osallistumislinkit käyttöösi. Vastattavat asiakaskysymykset poimitaan eri lähteistä, kysymyksen voi jättää myös tapahtumailmoituksista löytyvällä linkillä.

Kirjaamisen yhtenäistäminen on järjestäjän ja tuottajan yhteispeliä

Oman organisaation kirjaamisen kehittäminen on aika käynnistää viimeistään nyt. Käyttöönottoon tulee valmistautua, sillä muutoksia on tehtävä käytössä oleviin asiakastietojärjestelmiin, kirjaamiseen ja toimintatapoihinkin.

Kirjaamisen käytäntöjä ja ongelmakohtia on tärkeää käsitellä järjestäjän ja palveluntuottajan välisessä yhteistyössä. Esimerkiksi tarpeellisesta ja riittävästä kirjaamisesta kannattaa käydä yhteistä keskustelua ja sopia käytännöistä.

Asiakastietolaki ja THL:n määräys sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista velvoittavat kaikkia sosiaalihuollon toimijoita ottamaan rakenteiset asiakasasiakirjat käyttöön 1.9.2026 mennessä. 

Yhteistyön tueksi on tuotettu opas. 

Mistä apua kysymysten pohtimiseen?

THL tukee sosiaalihuollon organisaatioita rakenteisen kirjaamisen käyttöönotossa järjestämällä tilaisuuksia ja tuottamalla materiaalia esimerkiksi koulutus- ja ohjekäyttöön. Kela tukee organisaatioita Kanta-palvelujen käyttöönotossa. Kansa-koulu-hankkeiden tuottama Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi antaa perusymmärryksen sosiaalihuollon kirjaamisesta.

Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla sostiedonhallinta - Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla