Vain puolet kotihoidon iäkkäistä asiakkaista saa tarpeeksi hoitoa – ongelmina muistisairaudet, kuormitus ja kiire
Vain noin puolet iäkkäistä asiakkaista kokee saavansa riittävästi kotihoitoa. Suunnitellut palvelutunnit toteutuvat vain puolessa kotihoidon yksiköitä. Riittämätön kotihoito kuormittaa merkittävästi iäkkäiden läheisiä.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuoreen julkaisun mukaan säännöllisen kotihoidon asiakkaista hieman yli puolet (54 %) kokee saamansa kotihoidon avun ja palvelun täysin riittäväksi. Vain alle puolet (39 %) asiakkaista kokee, että hoitajat käyttävät heidän luonaan riittävästi aikaa.
Säännöllisen kotihoidon asiakkaat saavat apua usein myös läheisiltään. Joka viides läheisauttaja on kuitenkin uupunut, kuormittunut tai kykenemätön jatkamaan huolenpitoa. Etenkin muistisairaita iäkkäitä auttavat läheiset ovat kuormittuneita. Kuormittuneet läheiset käyttävät auttamiseen aikaa kolminkertaisesti verrattuna läheisauttajiin, jotka eivät koe uupumusta.
"Kotihoidon asiakkaiden tarpeet voivat olla niin merkittäviä, että niihin on vaikea vastata kotihoidon resursseilla. Se lisää kotihoidon kiirettä ja tehtävien vaativuutta sekä kuormittaa henkilöstöä ja läheisauttajia entisestään", pohtii THL:n johtava tutkija Mari Aaltonen.
Henkilöstön riittävyydessä ja palvelutuntien määrässä alueellisia eroja
Kotihoidon yksiköiden esihenkilöt arvioivat, että henkilöstön määrä vastaa asiakkaiden tarpeita 87 prosentissa yksiköitä. Hyvinvointialueiden välillä on kuitenkin suurimmillaan 32 prosenttiyksikön ero. Myös asiakaskäyntien ajoittamisessa pystytään pääosin toteuttamaan asiakkaiden toiveet, mutta alueelliset erot ovat tässäkin suuria.
Asiakkaan palvelusuunnitelmaan kirjataan, kuinka monta tuntia palvelua asiakkaan tulisi saada, jotta se vastaa hänen tarpeisiinsa. Tunnit toteutuvat suunnitelman mukaan keskimäärin kuitenkin vain puolessa kotihoidon yksiköitä. Alueellinen vaihtelu on tässäkin suurta: parhaiten suunnitelmat toteutuvat 86 prosentissa yksiköitä Pohjois-Karjalassa ja heikoiten 11 prosentissa Helsingissä.
"Eniten haasteita aiheuttavat hoitajien kiire asiakaskäynneillä sekä henkilöstön määrä suhteessa asiakkaiden tarpeisiin erityisesti joillakin alueilla. Kiire voi selittää myös sitä, että asiakkaat ovat tyytymättömiä hoidon ja kodinhoidollisten tehtävien laatuun tai määrään, mikä on havaittu asiakaspalautteissa, kertoo THL:n johtava tutkija Hanna Alastalo.
Kotihoitoon tarvitaan selkeä palvelulupaus
Vanhuspalvelulain mukaan hyvinvointialueen on toteutettava iäkkään ihmisen pitkäaikainen hoito ja huolenpito ensisijaisesti hänen kotiinsa annettavilla palveluilla. Palvelut on sovitettava sisällöltään ja määrältään vastaamaan iäkkään kulloisiakin tarpeita. Palvelujen tulisi siis vastata yhdenvertaisesti ja kokonaisvaltaisesti iäkkään tarpeisiin asuinpaikasta riippumatta.
"Tulosten valossa yhdenvertaisuus ei näytä vielä toteutuvan kotihoidossa. Palvelutarpeiden huolellinen arviointi ja niiden muutosten seuraaminen on oleellista, jotta palvelut vastaisivat iäkkään todellisia tarpeita mahdollisimman hyvin”, toteaa Alastalo.
"Toisaalta perusteellinenkaan palvelutarpeen kartoitus ei auta, jos palvelua ei ole tarpeeksi tarjolla. On määriteltävä, mitä riittävään kotihoitoon kuuluu ja mitä tehdään, jos hoito ei riitä asiakkaille. Kotihoidon palvelulupauksen selkeyttäminen voisi olla pohja kotihoidon resurssien varmistamiselle sekä muiden iäkkäiden palvelujen riittävyyden tarkastelulle", Aaltonen sanoo.
Vuonna 2024 säännöllisessä kotihoidossa oli 85 304 yli 75-vuotiasta asiakasta. Julkaisu yhdistää useiden kansallisten tiedonkeruiden tuloksia, jotka perustuvat Vanhuspalvelujen tila -seurannan kotihoidon riittävyys -kyselyyn sekä johtaminen ja toimintakäytännöt -kyselyyn, vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyskyselyyn sekä iäkkäiden palvelutarpeen ja toimintakyvyn RAI-tietoihin vuosilta 2022–2024.
Lisätietoja
Kotihoito keskellä muutoksia – onko kotihoito riittävää? Tutkimuksesta tiiviisti. THL. 40/2025
Mari Aaltonen
johtava tutkija
029 524 8532
mari.s.aaltonen(at)thl.fi
Hanna Alastalo
johtava tutkija
029 524 8609
hanna.alastalo(at)thl.fi