Hoppa till innehåll

Endast hälften av äldre klienter inom hemvården får tillräcklig vård – problem med minnessjukdomar, belastning och tidspress

Utgivningsdatum 10.11.2025 0.01 | Publicerad på svenska 10.11.2025 kl. 8.27
Typ:Nyhet

Endast cirka hälften av äldre klienter upplever att de får tillräcklig hemvård. De planerade servicetimmarna förverkligas endast i hälften av hemvårdsenheterna. Otillräcklig hemvård belastar i hög grad de äldres närstående.

Enligt en färsk publikation från Institutet för hälsa och välfärd (THL) upplever drygt hälften (54 %) av klienterna inom regelbunden hemvård att den hjälp och service de får är helt tillräcklig. Bara 39 procent av hemvårdsklienterna upplever att hemvårdarna tillbringar tillräckligt med tid hos dem.

Klienter inom regelbunden hemvård får ofta också hjälp av sina närstående. Var femte närståendevårdare är dock utmattad, belastad eller oförmögen att fortsätta vården. Särskilt närstående till äldre med minnessjukdomar är hårt belastade. Dessa närstående använder tre gånger mer tid för att hjälpa jämfört med dem som inte upplever utmattning.

"Behoven hos hemvårdsklienterna kan vara så omfattande att det är svårt att möta dem med hemvårdens resurser. Det ökar tidspressen och uppgifternas krav, vilket ytterligare belastar personalen och närståendevårdarna", säger THL:s ledande forskare Mari Aaltonen.

Personalresurser och servicetimmar varierar regionalt

Hemvårdsenheternas chefer bedömer att personalstyrkan motsvarar klienternas behov i 87 % av enheterna. Skillnaderna mellan välfärdsområdena är dock stora – upp till 32 procentenheter. Att schemalägga kundbesök är också generellt sett framgångsrikt för att svara på kundernas önskemål, men även här finns det stora regionala skillnader.

I klientens serviceplan anges hur många timmar service som behövs för att motsvara behoven. I genomsnitt förverkligas dessa timmar enligt plan endast i hälften av hemvårdsenheterna. Regionala skillnader är även här stora: bäst förverkligas planerna i 86 % av enheterna i Norra Karelen, och sämst i Helsingfors (11 %).

"De största utmaningarna är vårdpersonalens tidspress vid klientbesök samt personalstyrkan i förhållande till klienternas behov, särskilt i vissa områden. Tidspressen kan också förklara varför klienterna är missnöjda med kvaliteten eller mängden av vård och hushållsuppgifter, vilket framkommer i klientresponsen", säger THL:s ledande forskare Hanna Alastalo.

Hemvården behöver ett tydligt servicelöfte

Enligt äldreomsorgslagen ska välfärdsområdet i första hand ordna långvarig vård och omsorg för äldre i hemmet. Tjänsterna ska anpassas till innehåll och omfattning enligt den äldres aktuella behov. Tjänsterna bör alltså svara jämlikt och heltäckande mot de äldres behov oberoende av bostadsort.

"Resultaten visar att jämlikheten ännu inte förverkligas inom hemvården. Noggrann bedömning av servicebehovet och uppföljning av förändringar är avgörande för att tjänsterna ska motsvara de äldres verkliga behov så bra som möjligt", säger Alastalo.

"Å andra sidan hjälper inte ens en grundlig behovsbedömning om det inte finns tillräckligt med service att tillgå. Det måste definieras vad som ingår i tillräcklig hemvård och vad som görs om vården inte räcker till. Ett tydligt servicelöfte för hemvården kunde vara en grund för att säkerställa resurserna och granska tillräckligheten i andra tjänster för äldre", säger Aaltonen.

År 2024 fick 85 304 personer över 75 år regelbunden hemvård. Publikationen sammanställer resultat från flera nationella datainsamlingar, baserade på uppföljningen av äldreomsorgens tillstånd, enkäten om hemvårdens tillräcklighet, enkäten om ledarskap och verksamhetspraxis, klientnöjdhetsenkäten samt RAI-informationen om äldre personers servicebehov och funktionsförmåga från åren 2022–2024.

Mer information

Hemvården mitt i förändringarna – är hemvården tillräcklig? Kort om forskningen. THL. 40/2025 (på finska)

Nyhet 30.9.2025: Antalet klienter inom hemvården har fortsatt minska, trots att antalet äldre har ökat (på finska)

Mari Aaltonen
ledande forskare
029 524 8532
mari.s.aaltonen(at)thl.fi

Hanna Alastalo
ledande forskare
029 524 8609
hanna.alastalo(at)thl.fi

Huvudwebbplats Ikääntyminen Sote-palvelujen johtaminen Toimintakyky tutkimusuutinen