Ohjeita lomakkeiden käyttöön

Esitieto- ja puheeksi ottamisen lomakkeet ovat hyviä apuvälineitä äitiys- ja lastenneuvolan sekä kouluterveydenhuollon terveystarkastuksissa.

Tarkastuksissa tavoitellaan kokonaisnäkemystä lapsen ja perheen tilanteesta. Etukäteen saatujen tietojen avulla työntekijä voi suunnitella tarkastuksen sisällön lapsen ja perheen yksilöllisten tarpeiden mukaan sekä varata tarkastukseen sopivan ajan. Koululaisilla ja vanhemmilla taas on mahdollisuus tuoda esiin asioita, joista heidän on muuten vaikea kertoa ja keskustella. Asiakastyö perustuu lähtökohtaisesti asiakkaan ja työntekijän väliseen avoimeen ja kuuntelevaan vuorovaikutukseen. 

Lomakkeet asiakastyön tukena

Asiakastyön tueksi on laadittu erilaisia lomakkeita. Lomakkeet voivat toimia keskustelun pohjana ja usein ne auttavat jäsentämään tilannetta. Asiantuntijan tehtävänä on arvioida lomakkeen käytön tarpeellisuus. Lomakkeet voivat toimia myös ryhmätilanteissa yhteisöllisyyden edistäjänä käsiteltäessä yhteisöä koskevaa asiaa.

Pelkkien lomakkeiden avulla ei synny hyvää vuorovaikutusta. Tarvitaan myös vapaata keskustelua. Tarkastuksen aluksi on hyvä tiedustella asiakkaan kuulumisia ja vointia sekä mahdollisia huolia. Tarkastuksen lopuksi kysytään, haluaako asiakas keskustella vielä jostakin. 

Lomakkeet toimivat apuvälineinä vain silloin, kun asiakas luottaa ammattilaiseen ja uskaltaa kertoa tilanteestaan ja huolistaan. Asiakkailta kannattaa pyytää palautetta lomakkeiden käytöstä ja kehittää tarkastusten sisältöä yhdessä heidän kanssaan.

Lomakkeiden käyttö edellyttää riittävää asiantuntemusta ja joissakin tapauksissa kouluttautumista ja työnohjausta (esim. Vavu). Lomakkeiden käyttöönoton tulee perustua yhteiseen sopimukseen työyhteisössä 

Osa lomakkeista soveltuu myös asiakkaiden kotona täytettäväksi ja keskusteltavaksi yhdessä puolison, kumppanin tai lapsen kanssa. Lomakkeet perustuvat teoria- ja tutkimustietoon. Ne on kehitetty sekä arvioitu työntekijä- ja asiakaspalautteen pohjalta. Lomakkeita tulee käyttää alkuperäisinä ja tekijänoikeuksia kunnioittaen.

Terveystarkastusten esitietolomakkeet

Esitietolomakkeiden täyttäminen valmistaa asiakkaita tulevaan tarkastukseen: vanhemmat ja 5. ja 8. luokan oppilaan lomakkeita täyttävät koululaiset saavat käsityksen terveystarkastuksen aihepiireistä. Työntekijää lomakkeet taas auttavat tarkastuksen sisällön yksilöllisessä kohdentamisessa: keskustelu kohdennetaan erityisesti esiin tuotuihin voimavaroihin, huoliin ja tuen tarpeisiin.

Asiakkaan pohdinta omasta ja perheen tilanteesta käynnistyy jo lomaketta täyttäessä. Tämä saattaa johtaa muutoksiin esimerkiksi terveystottumuksissa jo ennen terveystarkastusta. Kouluterveydenhuollon esitietolomakkeita kehitettäessä todettiin, että 80 prosenttia perheistä keskustelee aiheista kotona samalla, kun täyttävät lomaketta

Lomakkeella voidaan myös nostaa esiin asioita, joihin vastaaja on tyytyväinen tai jotka sujuvat hyvin. Tämä ylläpitää ja lisää olemassa olevia voimavaroja.

Teemakohtaiset lomakkeet

Teemakohtaisten lomakkeiden avulla pyritään seulomaan ja tunnistamaan tiettyä terveyttä tai hyvinvointia kuormittavaa asiaa, joka nostetaan myös keskusteluun, esimerkiksi masennus, päihteet tai väkivalta.

Osassa lomakkeista on käytössä pisteytyksiä ja laskennallisia riski- tai huolirajoja. Lomakkeiden perusteella ei voi tehdä diagnoosia, vaan tulokset käynnistävät keskustelun ja mahdollisen lisäselvittelyn. Hyvä käytäntö on kysyä asiakkaalta, mitä ajatuksia pistemäärän perusteella tehty tulkinta hänessä herättää.

Teemakohtaisia lomakkeita voidaan käyttää seulontatarkoituksessa kaikille asiakkaille tai kohdennetusti tarkentamaan keskustelun tai esitietolomakkeen esiin nostamaa huolta.

Lomakkeita käytetään vain sopiva määrä

Yksittäisessä terveystarkastuksessa käytettävien lomakkeiden sopivaa määrää tulee pohtia.  Aikaresurssi ei mahdollista monien eri lomakkeiden hyödyntämistä yhdellä käynnillä, koska myös keskustelulle tulee jäädä aikaa. Tärkeintä terveystarkastuksessa ovat luottamuksellinen vuorovaikutus ja keskustelu asiakkaan tilanteesta. Hyvän vuorovaikutuksen syntymiselle ja asiakkaan kuuntelemiselle on oltava tilaa tarkastuksen kokonaisuudessa. Lomakkeiden suuri määrä voi tuntua asiakkaista epämiellyttävältä ja he saattavat kokea olevansa pelkästään mitattavina tai arvioitavina.

Lomakkeiden täyttäminen on aina vapaaehtoista, eikä niiden täyttämättä jättäminen saa vaikuttaa palvelun saamiseen tai sen sisältöön.  Aiheita voidaan aina käydä läpi pelkästään keskustellen. Asiakasta tulee informoida lomakkeiden tarkoituksesta ja niiden täyttämisen vapaaehtoisuudesta sekä myös siitä, mihin tietoja käytetään ja minne ne arkistoidaan. 

Lisätietoa

Hakulinen-Viitanen, Tuovi; Hietanen-Peltola, Marke; Hastrup, Arja; Wallin, Mervi & Pelkonen, Marjaana (2012) Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. Opas 22. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).

Mäki P, Wikström K, Hakulinen T ja Laatikainen T (toim.) (2017) Terveystarkastukset lastenneuvolassa & kouluterveydenhuollossa - Menetelmäkäsikirja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen oppaita 14/2017, 4. uudistettu painos. Tampere.