Opiskeluhuolto
Opiskeluhuolto on kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävää työtä, jolla edistetään, pidetään yllä ja luodaan edellytyksiä oppilaan ja opiskelijan hyvälle oppimiselle, psyykkiselle ja fyysiselle terveydelle sekä sosiaaliselle hyvinvoinnille.
Opiskeluhuollon tavoitteena on edistää oppilaiden ja opiskelijoiden ja koko koulu- tai opiskeluyhteisön ja -ympäristön hyvinvointia, huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä ja opiskelijoiden osallisuutta.
Tavoitteena on myös turvata yksilökohtainen varhainen tuki kaikille sitä tarvitseville.
Opetustoimi ja sosiaali- ja terveystoimi toteuttavat opiskeluhuoltoa suunnitelmallisena monialaisena yhteistyönä. Sitä tehdään yhdessä oppilaiden tai opiskelijoiden, heidän huoltajiensa ja tarvittaessa muiden yhteistyötahojen kanssa.
Opiskeluhuolto jakautuu yhteisölliseen ja yksilökohtaiseen opiskeluhuoltoon. Yhteisöllinen opiskeluhuolto on ensisijaista ja ehkäisevää ja se kuuluu kaikille. Yksilökohtainen opiskeluhuolto on ehkäisevää ja tukea antavaa.
Opiskeluhuollon järjestäminen
Koulutuksen järjestäjä vastaa siitä, että opiskeluhuollon toteuttamista, arviointia ja kehittämistä varten laaditaan koulutuksen järjestäjäkohtainen opiskeluhuoltosuunnitelma. Se laaditaan yhteistyössä opiskeluhuollon toimijoiden, opiskelijoiden sekä huoltajien kanssa. Koulutuksen järjestäjä vastaa myös opiskeluhuoltosuunnitelmassa kuvattujen asioiden toteutumisesta.
Hyvinvointialue vastaa opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelujen sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuoltopalvelujen järjestämisestä opiskelijoille.
Hyvinvointialueella tulee olla alueellinen opiskeluhuoltosuunnitelma hyvinvointialueen vastuulla olevien opiskeluhuoltopalvelujen järjestämiseksi. Alueellinen opiskeluhuoltosuunnitelma pohjautuu alueella toimivien koulutuksen järjestäjien opiskeluhuoltosuunnitelmiin.
THL:n uusimmat julkaisut opiskeluhuollosta
Hietanen-Peltola ym. Yhteinen työ opiskelijoiden tueksi jatkuu hyvinvointialueilla : Opiskeluhuoltopalvelujen seuranta OPA 2024
Hietanen-Peltola ym. Opiskeluhuoltopalvelujen ammattilaisten näkemyksiä työn muutoksista sote-uudistuksessa : OPA 2024 -tuloksia
Hietanen-Peltola ym. Opiskeluhuoltopalvelujen selvitys 2024
Hietanen-Peltola ym. Opiskeluhuoltopalvelujen käyttö perusopetuksessa ja toisella asteella
Nuorten arki – Kouluterveyskysely 2023. Moni nuori ei syö arkisin aamupalaa tai koululounasta
Tässä osiossa
- Yhteisöllinen opiskeluhuolto
- Yksilökohtainen opiskeluhuolto
- Alaikäisen itsenäisen päätöskyvyn arviointi terveydenhuollossa
- Kouluterveydenhuolto
- Opiskeluhuollon kuraattoripalvelut
- Opiskeluhuollon psykologipalvelut
- Opiskeluterveydenhuolto
- Opiskeluhuollon lomakkeita
- Opiskeluhuollon suositukset ja oppaat
- Opiskeluhuoltopalvelujen seuranta
- Julkaisuja opiskeluhuollosta
Lisätietoa
Hietanen-Peltola, Marke ym. (2018) Yhteisestä työstä hyvinvointia – opiskeluhuoltoryhmä perusopetuksessa. Ohjaus 9/2018, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
THL-kirjakaupasta
Hietanen-Peltola, Marke ym. (2019) Toisella asteella toimien – opas oppilaitoksen opiskeluhuoltoryhmälle. Ohjaus 10/2019, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
THL-kirjakaupasta
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013. Finlex.
Perälä M-L ym. (2015) Monialainen opiskeluhuolto ja sen johtaminen. Opas 36/2015, THL.
Uusi oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädäntö – soveltamisohje. Kuntainfo 13a/2015. Sosiaali- ja terveysministeriö.
17.12.2024
Neuvolaikäisten ja koululaisten terveystarkastusten toteuttamisessa on edelleen haasteita
9.12.2024
Tutkimus: Kaikki mielenterveysoireiset nuoret eivät hae tai tarvitse hoitoa
21.11.2024
Opiskeluhuoltopalvelut edelleen tiivis osa koulujen ja oppilaitosten arkea
Mitä tietoja koulutuksen järjestäjä voi luovuttaa opiskeluhuoltopalveluille? (OPH)
NEUKO-tietokanta (Terveysportti)
Ohjeistukset neuvoloiden sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon ammattilaisille