Opiskeluhuollon kuraattori
Kuraattori toimii esiopetuksessa, koulussa ja oppilaitoksessa sosiaalialan asiantuntijana. Kuraattori tukee oppilaan tai opiskelijan koulunkäyntiä, oppimista, opiskelua ja hyvinvointia sekä edistää koko koulu- ja oppilaitosyhteisön hyvinvointia. Kuraattori tekee yhteistyötä perheen, muiden läheisten ja yhteistyötahojen kanssa.
Kuraattorin ja vastaavan kuraattorin kelpoisuus
Kuraattorin kelpoisuusvaatimuksena on sosiaalityöntekijän tai sosionomin koulutus. Lisäksi kelpoinen on henkilö, jolla on tehtävään soveltuva sosiaali- tai kasvatusalalle taikka käyttäytymistieteisiin suuntautunut korkeakoulututkinto. Koulutukseen tulee sisältyä tai sen lisäksi tulee olla suoritettuna 60 opintopisteen laajuiset korkeakouluopinnot, joiden tulee muodostua sosiaalityön yliopisto-opinnoista tai sosiaalihuollon ammattihenkilöistä (817/2015) annetun lain 8 §:n 1 momentissa tarkoitettuun korkeakoulututkintoon kuuluvista opinnoista.
Jokaisen koulun ja oppilaitoksen käytettävissä tulee olla myös sosiaalityöntekijän kelpoisuuden omaavan vastaavan kuraattorin palveluja. Vastaavan kuraattorin asemaa ja tehtäviä organisaatiossa ei ole määritelty lainsäädännössä. Tehtävällä tarkoitetaan vaativaa sosiaalityön asiantuntijatehtävää, joka voi sisältää esimerkiksi sosiaalityön erityisosaamiseen liittyvää konsultaatiota, ammatillista tukea, kehittämis- ja asiantuntijatehtäviä sekä asiakastyötä. Työnantaja voi päättää, toimiiko vastaava kuraattori esimiehenä.
Yksilökohtainen työ
Opiskeluhuollon kuraattorin tehtäviin kuuluvat mm.
- oppilaan ja opiskelijan tilanteen kartoittaminen ja kuraattoripalvelujen tarpeen arviointi
- tukitapaamiset
- yksilöllisen tarpeen mukainen yhteistyö muiden opiskeluhuollon toimijoiden kanssa (esim. konsultaatiot, työparityötyöskentely, monialaiset asiantuntijaryhmät)
- tuki, ohjaus ja neuvonta vanhemmille ja läheisille
- konsultaation antaminen koulussa ja oppilaitoksessa työskenteleville ja yhteistyötahoille
- ohjaus ja neuvonta muiden palvelujen piiriin
- lausuntojen, yhteenvetojen ja sosiaalisten selvitysten laatiminen
- oppimisen ja koulunkäynnin sekä opiskelun tukeen liittyvä konsultaatio ja tuki.
Kuraattorin perustehtävä on ensisijaisesti antaa opiskelun ja koulunkäynnin tukea ja ohjausta oppilas- ja opiskelijahuoltolain mukaisesti. Kuraattori voi tehdä myös sosiaalihuoltolain mukaisen palvelutarpeen arvion ja toimia omatyöntekijänä, jos hyvinvointialueella on niin sovittu. On kuitenkin varmistettava, että kuraattorin perustehtävän hoitaminen ja työtilanne sen sallii ja että lapsen etu aina toteutuu.
Yhteisöllinen työ
Opiskeluhuollon kuraattorin yhteisöllinen työ voi sisältää mm. seuraavia tehtäviä:
- moniammatilliseen opiskeluhuoltoryhmään osallistuminen (yhteisöllisen opiskeluhuollon toteuttaminen, arviointi ja kehittäminen)
- yhteisölliseen työhön liittyvien suunnitelmien ja toimintamallien laatimiseen ja päivittämiseen osallistuminen
- luokkien ja ryhmien kanssa työskentely (esimerkiksi ryhmäyttäminen, tunne- ja vuorovaikutustaidot, hyvinvointiin liittyvät oppitunnit ja työpajat)
- oppilaitoksen tilaisuuksien ja tapahtumien suunnitteluun ja toteutukseen osallistuminen (esimerkiksi vanhempainillat, hyvinvointitapahtumat)
- kouluissa ja oppilaitoksessa toteutettavien kyselyjen suunnitteluun ja toteutukseen osallistuminen
- koulun ja kodin välisen yhteistyön edistäminen
- kuraattoripalveluista ja opiskeluhuoltopalvelujen käytännöistä tiedottaminen oppilaille, opiskelijoille, vanhemmille, opettajille ja muulle oppilaitoksen henkilöstölle sekä yhteistyötahoille
- koulun ja oppilaitoksen kriisiryhmään ja muihin työ- ja ohjausryhmiin osallistuminen.
Kuraattorin työtä ohjaava lainsäädäntö
- Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013 (Finlex)
- Laki sosiaalihuollon ammattihenkilöistä 817/2015 (Finlex)
- Sosiaalihuoltolaki 1301/2014 (Finlex)
- Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000 (Finlex)
- Lastensuojelulaki 417/2007 (Finlex)
Lisätietoa
- Hietanen-Peltola M, Rautava M, Laitinen K, Autio E (toim.). Kohtaaminen keskiössä - Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Ohjaus 2/2019. Myyntijulkaisu THL:n kirjakaupassa.
- Hietanen-Peltola, Marke; Laitinen, Kristiina; Autio, Eva; Palmqvist, Riia (2018). Yhteisestä työstä hyvinvointia – opiskeluhuoltoryhmä perusopetuksessa. Ohjaus 9/2018, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Myyntijulkaisu THL kirjakaupassa.
- Hietanen-Peltola M, Laitinen K, Järvinen J, Fagerlund-Jalokinos S. Toisella asteella toimien: opas oppilaitoksen opiskeluhuoltoryhmälle. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Ohjaus 10/2019.