Kurator inom elevhälsan
Kuratorn är sakkunnig inom det sociala området i förskoleundervisningen, skolan och läroanstalten. Kuratorn stödjer elevens eller studerandens skolgång, lärande, studier och välfärd, samt främjar välbefinnandet för hela gemenskapen vid skolan och läroanstalten. Kuratorn samarbetar med familjen, andra närstående och samarbetspartner.
Behörighet för kurator och ansvarig kurator
Behörighetsvillkor för en kurator är utbildning som socialarbetare eller socionom. Behörig är dessutom den som har för uppgiften lämplig högskoleexamen med inriktning på socialt eller pedagogiskt område eller beteendevetenskaper. I utbildningen ska ingå eller personen ska dessutom ha slutfört högskolestudier som omfattar 60 studiepoäng och som består av universitetsstudier i socialt arbete eller studier som ingår i den högskoleexamen som avses i 8 § 1 mom. i lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården (817/2015).
Varje skola och läroanstalt ska också ha tillgång till tjänster av en ansvarig kurator med behörighet som socialarbetare. Den ansvariga kuratorns ställning och uppgifter i organisationen har inte fastställts i lagstiftningen. Uppgiften avser en krävande expertuppgift inom socialt arbete, som kan omfatta till exempel konsultation gällande specialkompetens inom socialt arbete, professionellt stöd, utvecklings- och expertuppgifter samt klientarbete. Arbetsgivaren kan bestämma om den ansvariga kuratorn är i chefsställning.
Individuellt inriktat arbete
Till uppgifterna för en kurator inom elevhälsan hör bland annat
- kartläggning av elevens och den studerandes situation och bedömning av behovet av kuratorstjänster
- möten för stöd
- samarbete enligt individuella behov med andra aktörer inom elevhälsan (till exempel konsultation, arbete med ett arbetspar, sektorsövergripande expertgrupper)
- stöd, handledning och rådgivning till föräldrar och närstående
- att ge konsultation till dem som arbetar i skolan och läroanstalten och till samarbetspartners
- handledning och rådgivning gällande andra tjänster
- utarbetande av utlåtanden, sammanfattningar och sociala utredningar
- konsultation och stöd gällande stöd för lärande och skolgång samt studier.
Kuratorns grundläggande uppgift är i första hand att ge stöd och handledning i studierna och skolgången i enlighet med lagen om elev- och studerandevård. Kuratorn kan också göra bedömning av servicebehovet enligt socialvårdslagen och fungera som egen kontaktperson, om det är avtalat så inom välfärdsområdet. Det ska dock säkerställas att kuratorn kan utföra sin grundläggande uppgift och att arbetssituationen tillåter det och att barnets bästa alltid tillgodoses.
Generellt inriktat arbete
Det generellt inriktade arbetet för en kurator inom elevhälsan kan omfatta bland annat följande uppgifter:
- deltagande i den multiprofessionella elevhälsogruppen (genomförande, utvärdering och utveckling av den generellt inriktade elevhälsan)
- att delta i utarbetandet och uppdateringen av planer och verksamhetsmodeller gällande det generellt inriktade arbetet
- arbete med klasser och grupper (till exempel gruppbildning, emotionella färdigheter och interaktionsfärdigheter, lektioner och workshoppar kring välfärd)
- att delta i planeringen och genomförandet av tillställningar och evenemang vid läroanstalten (till exempel föräldrakvällar, evenemang kring välfärd)
- att delta i planeringen och genomförandet av enkäter som genomförs i skolor och läroanstalter
- att främja samarbetet mellan skolan och hemmet
- att informera om de tjänster kuratorn erbjuder och om praxis för elevhälsotjänsterna till elever, studerande, föräldrar, lärare och läroanstaltens övriga personal samt samarbetspartner
- deltagande i skolans och läroanstaltens krisgrupp och andra arbets- och styrgrupper.
Lagstiftning som styr kuratorns arbete
- Lag om elev- och studerandevård 1287/2013 (Finlex)
- Lag om yrkesutbildade personer inom socialvården 817/2015 (Finlex)
- Socialvårdslag 1301/2014 (Finlex)
- Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000 (Finlex)
- Barnskyddslag 417/2007 (Finlex)
Mer information
- Hietanen-Peltola M, Rautava M, Laitinen K, Autio E (red.), Kohtaaminen keskiössä - Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa (på finska). Institutet för hälsa och välfärd, Handledning 2/2019. Försäljningspublikation (på finska) THL:s bokhandel.
- Hietanen-Peltola, Marke; Laitinen, Kristiina; Autio, Eva; Palmqvist, Riia (2018), Välbefinnande genom generellt inriktat arbete – elevhälsogruppen inom den grundläggande utbildningen, Handledning 11/2018, Institutet för hälsa och välfärd. Försäljningspublikation (på finska) THL:s bokhandel.
- Hietanen-Peltola M, Laitinen K, Järvinen J, Fagerlund-Jalokinos S. Toisella asteella toimien: opas oppilaitoksen opiskeluhuoltoryhmälle (på finska). Institutet för hälsa och välfärd, Handledning 10/2019.