Kaija Appelqvist-Schmidlechner

Kaija Appelqvist-Schmidlechner

Tehtävänimike: Tutkimuspäällikkö
Puh: 029 524 7275
Sähköposti: [email protected]

Asiantuntemus

  • lasten, nuorten ja nuorten aikuisten psykososiaalinen hyvinvointi
  • mielenterveyden edistäminen ja syrjäytymisen ehkäisy
  • positiivinen mielenterveys
  • liikunnan ja mielenterveyden väliset yhteydet
  • interventiotutkimukset

Päätehtävät

  • tutkimustehtävät
  • asiantuntijatehtävät

Koulutus

  • 2017 Sosiaalipsykiatrian dosentti, Terveystieteiden yksikkö, Tampereen yliopisto
  • 2012 Filosofian tohtori (sosiaalipsykiatria), Terveystieteiden yksikkö, Tampereen yliopisto 
  • 1997 Filosofian maisteri (Publizistik- und Kommunikationswissenschaft), Universität Salzburg, Itävalta 

Työkokemus

  • 2005 – tutkija/erikoistutkija, STAKES/THL 
  • 2003–2005 projektitutkija, sosiaali- ja terveysalan tutkimuskeskus, Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • 1999–2002, tutkija, Hoitotieteen laitos, Tampereen yliopisto

Kielitaito

  • suomi (äidinkieli)
  • englanti (erinomainen)
  • saksa (erinomainen)
  • ruotsi (välttävä)

Käynnissä olevat projektit

Edustukset

  • Valtion nuorisoneuvosto, asiantuntijajäsen
  • Aikalisä-toiminnan yhteistyöryhmä, jäsen
  • Verkkoon kadonneet hankkeen ohjausryhmä, jäsen
  • ReConnected hankkeen asiantuntijakomitea, jäsen
  • MieliLiike – Mielenterveyttä liikkumalla -hankkeen asiantuntijaryhmä, jäsen
  • Hoitotyön tutkimussäätiön suositusryhmä (mielenterveyden edistäminen kouluterveydenhuollossa), jäsen

Julkaisuja 

Väitöskirja

Appelqvist-Schmidlechner K (2011). Time Out! Getting life back on track. A psychosocial support programme targeted at young men exempted from compulsory military or civil service. Acta Universitatis Tamperensis 1653. Tampere: Tampere University Press. 

Tieteelliset artikkelit

Noin 30 vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia, esim:

Appelqvist-Schmidlechner K, Haavanlammi M, Autio R, Kekkonen M, Fröjd S (2024). Changes in behavioural and emotional well-being of children participating in the Icehearts programme: A feasibility pilot study with 4-year follow-up. Mental Health & Prevention 34.  doi.org/10.1016/j.mhp.2024.200348.

Appelqvist-Schmidlechner K., Heikkinen R, Vasankari T, Virtanen T, Pihlainen K, Honkanen T, Kyröläinen H, Vaara J. (2024) Moderating effect of leisure-time physical activity on the relationship between bullying victimisation and self-esteem in young Finnish men. Mental Health and Physical Activity 26, 100595. DOI: 10.1016/j.mhpa.2024.100595 

 Appelqvist-Schmidlechner K, Heikkinen R, Vasankari T, Virtanen T, Pihlainen K, Honkanen T, Kyröläinen H, Vaara J. (2023) Relationships between psychosocial well-being and leisure time physical activity among 160.00 young Finnish men: a cross-sectional study during 2015-2021. Archives of Public Health 81, 26.

Appelqvist-Schmidlechner K, Haavanlammi M, Kekkonen M (2021). Benefits and underlying mechanisms of organized sport participation on mental health among socially vulnerable children. A qualitative study on parents’ perspective. Sport in Society. doi.org/10.1080/17430437.2021.1996348.

Appelqvist-Schmidlechner K, Tuisku K, Tamminen N, Nordling E. & Solin P. (2016) Mitä on positiivinen mielenterveys ja kuinka sitä mitataan. Suomen Lääkärilehti 24/2016, 1759-1764.

Tutkimusraportit

Sipilä N & Appelqvist-Schmidlechner K. (2024). IPS Sijoita ja valmenna työhönvalmennus mielenterveyden häiriöön sairastuneiden työllistymisen tukena. Raportti 1/2024. Joensuu: PunaMusta

Appelqvist-Schmidlechner K, Lämsä R, Tuulio-Henriksson A. (2018). Oma väylä. Kelan neuropsykiatrisen kuntoutuksen soveltuvuus, hyödyt ja koettu vaikuttavuus. Helsinki: Kela, Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 153.

Appelqvist-Schmidlechner K, Kekkonen M, Wessman J, Sarparanta T. (2017). Jääsydämet. Icehearts-toiminnassa aloittavien lasten psykososiaalinen hyvinvointi ja arviot toiminnan vaikuttavuudesta yhden vuoden seurannassa. Raportti 6 / 2017. Helsinki: Juvenes Print. 

Appelqvist-Schmidlechner K, Lämsä R, Tuulio-Henriksson A. (2017). Oman väylän kulkijat. Kelan neuropsykiatrisen kuntoutuksen aloittaneiden nuorten aikuisten psykososiaalinen hyvinvointi. Työpapereita 120, Kela.

Appelqvist-Schmidlechner K, Liski A, Kampman M, Yhteispeli työryhmä. (2015) Yhteispelillä tunne- ja sosiaalisia taitoja alakoululaisille. Tutkimuksesta tiiviisti 33/2015. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 

Tuulio-Henriksson A, Appelqvist-Schmidlechner K, Salmelainen U (2015). AMI-kuntoutus. Ryhmäpainotteinen kuntoutusmalli työelämässä oleville masennuskuntoutujille. Kelan Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 138. Juvenes Print: Tampere. 

Kirja-artikkelit

Useita kirja-artikkeleita, esim:

Appelqvist-Schmidlechner K & Kekkonen M (In press). Icehearts: A 12-year professional sport-based programme for children and youth at risk. In: M Eddy. Handbook of youth mentoring. Springer Nature.

Ojala T, Lyyra N, Laasonen A, Appelqvist-Schmidlechner K, Tynjälä J. (2023). Terveys, hyvinvointi ja liikunta-aktiivisuus kouluikäisillä. Julkaisussa: S Kokko, L. Martin. Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa. LIITU-tutkimuksen tuloksia. Valtion liikuntaneuvoston julkaisuja 2021:1, 132-143.

Kekkonen M, Appelqvist-Schmidlechner K, Sarparanta T. (2018). Icehearts koulun kumppanina. Julkaisussa: Gissler M, Kekkonen M & Känkänen P (toim.). Nuoret palveluiden pauloissa – Nuorten elinolot –vuosikirja 2018. Teema 30. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Tampere: PunaMusta Oy, 179-192.

Appelqvist-Schmidlechner  K (2016). Positiivinen mielenterveys ja psyykkinen toimintakyky. Julkaisussa: Vaara J & Kyröläinen H. (Toim.) Reserviläisten toimintakyky 2015. Tampere: Juvenes Print, 56-63. 

Appelqvist-Schmidlechner K , Wessman J (2014). Straight from Transylvania - Nuorten mielenterveyskuntoutujien toiseuden kokemuksia. Julkaisussa: Gissler M, Kekkonen M, Känkänen P, Muranen P, Wrede-Jäntti M. (toim.). Nuoruus toisin sanoen. Nuorten Elinolot vuosikirja 2014. Tampere: Juvenes Print Oy, 73-85. 

Lehtiartikkelit

Useita lehtiartikkeleita, esim:

Appelqvist-Schmidlechner K (2024). Nuoren mielen hyvinvointi vahvistuu liikkumalla. Liikunta & Tiede 1, 75-77. 

Appelqvist-Scmidlechner K. (2024). Liikunta mielenterveyden tukena. Käyttäytymistieteellinen tutkimuskatsaus: Miten edistää liikkumiskäyttäytymistä. Käyttäytymistieteellinen ennakointi ja tieto tulevaisuuden hallinnossa 2/2024, 25-31.

Turunen E, Kekkonen M, Appelqvist-Schmidlechner K. (2020). Icehearts auttaa lapsia ja nuoria joukkueurheilun keinoin. Liito 3, 8-10.

Salmelainen U, Appelqvist-Schmidlechner K & Tuulio-Henriksson A. (2015). Depressiosta kärsivien kuntoutustarpeen tunnistaminen ja kuntoutukseen ohjaaminen - kokemuksia AMI-hankkeesta. Työterveyslääkäri 2, 61-65.

Appelqvist-Schmidlechner K & Savolainen M. (2012). Time Out! Aikalisä! -toimintamallista tukea nuoren elämän raiteilleen saattamiseen. Rannikon puolustaja 3, 32-35. 

Oppikirjat ja oppaat

Karjalainen P, Huikko E, Appelqvist-Schmidlechner K, Jahnukainen J, Manninen M, Eväsoja M, Kautto T. (2022). Koulutuksen ja työn ulkopuolella olevien nuorten ja nuorten aikuisten mielenterveys- ja päihdehoito: Suosituksia perusterveydenhuollon toimijoille. Ohjaus 15/2022, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 

Aalto-Setälä T, Huikko E, Appelqvist-Schmidlechner K, Haravuori H, Marttunen M. (2020). Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa: Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön. Vantaa: PunaMusta.

Työraportit

Tonello S, Jarke, H, Kekkonen M, Appelqvist-Schmidlechner K. (2023). Icehearts Europe SANA Report.

Raivio H & Appelqvist-Schmidlechner K (2019). IPS -sijoita ja valmenna toimintamallin soveltamisen mahdollisuudet Suomessa. Työpaperi 23/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Blogikirjoitukset

Useita blogikirjoituksia, esim:

Appelqvist-Schmidlechner K (2024). Liikunta tukee nuoren mielen hyvinvointia - mutta miten ja miksi? THL blogi 20.2.2024.

Rapeli S, Lukkarinen E, Appelqvist-Schmidlechner K. (2023). Resepti mielenterveyden edistämisen hyvälle käytännölle. THL Blogi, 31.8.2023.

Kippola-Pääkkönen A & Appelqvist-Schmidlechner K (2022). Sanoilla voimme vahvistaa osallisuuden tai osattomuuden polkuja. THL Blogi 3.2.2022.

 Appelqvist-Schmidlechner K & Kekkonen M. (2022). Valmentajan pelisilmällä ja kannustavalla koutsaamisella voidaan tukea lasten ja nuorten mielen hyvinvointia. THL Blogi 11.1.2022.

Appelqvist-Schmidlechner K. Sosiaaliset innovaatiot vaativat intohimoa ja ketteryyttä. THL Blogi 13.6.2017. 

Konferenssiesitelmät

Lukuisia esityksiä tieteellisissä konferensseissa.

Lisätietoa verkossa