Kristiina Janhonen
Syntymävuosi: 1982
Virkanimike: Erikoistutkija
Puh: 029 524 7276
Sähköposti: [email protected]
Asiantuntemus
- Laadullinen tutkimus
- Määrällinen tutkimus
- Moniammatillinen yhteistyö
- Yhteiskehittäminen
- Oppiminen ja vuorovaikutus
- Osallisuus
- Terveysjärjestelmän yhteiskunnallinen tutkimus
- Kouluruokailu ja ruokakasvatus
Päätehtävät
- Terveyskriisien hallinnan kehittäminen (WELGO
- Joint Action Prevent NCD – Reducing Europe’s cancer and NCD burden
Koulutus
- 2022, dosentti (kotitaloustiede), Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta
- 2016, tohtori (kasvatustiede), Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta
- 2009, maisteri (kasvatustiede, kotitalousopettaja), Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta
Työkokemus
- 2022-, Erikoistutkija, THL
- 2020–2022, tutkijatohtori, hankkeen vastuullinen tutkija (PI), Suomen Akatemia ja Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta
- 2019–2020, tutkijatohtori, Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta
- 2018, kotitalouspedagogiikan yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta
- 2017, postdoctutkija (apuraha), vieraileva tutkija (12kk), Nuorisotutkimusseura
- 2017, yliopistonlehtori, tuntiopettaja, Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta
- 2016, postdoctutkija (apuraha), vieraileva tutkija (1kk), University of Sheffield, UK
- 2016, yliopistonlehtori, tuntiopettaja, Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta
- 2011–2015, tohtorikoulutettava, Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta
- 2010, väitöskirjatutkija (apuraha)
- 2009, tutkimusavustaja (2kk), Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta
Kielitaito
- suomi (äidinkieli)
- englanti (erinomainen)
- ruotsi (hyvä, toinen kotikieli)
- ranska (tyydyttävä)
Käynnissä olevat projektit
- 2023 – Joint Action Prevent NCD, JA PreventNCD - Reducing Europe's cancer and NCD burden through coordinated strategies on health determinants. Focusing on effective policies, societal and personal risk factors.
- 2022 - Terveyskriisien hallinnan kehittäminen (WELGO)
Päättyneitä projekteja
- 2022- Muutosjoustavuus, kriisivalmius ja huoltovarmuus suomalaisessa terveydenhuoltojärjestelmässä (RECPHEALS)
- 2020–2022, Kouluruokailu tukemassa ruokatajun rakentumista (RUOKATAJU)
- 2019–2022, Suomalainen ravitsemus- ja ruokakasvatus 1990-luvulta 2020-luvulle
- 2017, Digital youth: Learning in informal social spaces
- 2015–2016, Food for life: learning in informal social contexts
Edustukset
- 11/2023−11/2024, Teemaryhmän “Ruokakasvatus, ravitsemusohjaus ja viestintä” jäsen, suomalaisten ravitsemussuositusten uudistaminen (VRN)
- 1.11.2021−31.3.2023, Maa- ja metsätalousministeriön kouluruoan kehittämisohjelman työryhmän jäsen
Sidonnaisuudet
Dosentti, Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta
Julkaisuja
Tieteelliset artikkelit (tuoreimmat)
- Karreinen, S., Janhonen, K. Kihlström, L., Paananen, H., Viita-aho, M. &Tynkkynen, L.K. (2024). Resilience in Local Finnish Health Systems: How Are Leaders’ Approaches to Change Manifested in Organisational Crisis Responses? Journal of Health Organization and Management, Accepted for publication.
- Kouhia, A. & Janhonen, K. (2024). Donating stuff on an online marketplace: Material sense in citizens’ creative waste management, Home Cultures, Accepted for publication.
- Janhonen, K., Viita-aho, M., Huhtakangas, M., Kihlström, L., Keskimäki, I. & Tynkkynen, L.K. (2024). Resilienssi terveysjärjestelmien tutkimuksessa: Kartoittava katsaus resilienssistä käsitteenäLink to an external websiteOpens in a new tab, Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti, 61, 2. (in Finnish)
- Karreinen S, Paananen H, Kihlström L, Janhonen K, Huhtakangas M, Viita-aho M, Tynkkynen LK.(2023). Living through uncertainty: a qualitative study on leadership and resilience in primary healthcare during COVID-19. Link to an external websiteOpens in a new tabBMC Health Services
- Janhonen, K. & Lalli, G. (2023). School mealtime as a pedagogical event (pages 13).Link to an external websiteOpens in a new tab In: Lalli, G.S., Turner, A., & Rutland, M. (Eds.). Food Futures in Education and Society (1st ed.).
- Janhonen, K., Olsson, C. & Waling, M. (2023). Collaborative participation in a home economics context: Using school meals as a part of sustainable educationLink to an external websiteOpens in a new tab, Education inquiry.
- Janhonen, K. & Elkjaer, B. (2022). Exploring sustainable food education as multi-professional collaboration between home economics and school food services.Link to an external websiteOpens in a new tab Journal of Education for Sustainable Development, 16, (1-2), 19-41.
Kirja-artikkelit (tuoreimmat)
Janhonen, K., Manninen, M. & Hjälmeskog, K. (2024). Sustainable food education in Finnish Schools through Collaborative Pedagogy. In Gaddis, J. & Robert, S. (Eds.). Transforming School Food Politics around the world. Open access trough: https://mitpress.mit.edu/9780262548113/transforming-school-food-politics-around-the-world/
Yleistajuiset tekstit (tuoreimmat)
- Janhonen, K. & Karreinen, S. (2024). Luottamus yhteistyön ja kriiseistä oppimisen kulmakivenä.
- Viita-aho, M. & Janhonen, K. (2024). Henkilöstön saatavuus ja riittävyys resilienssin ja varautumisen näkökulmista.
- Janhonen K, Viita-aho M, Paananen H, Kihlström L, Karreinen S, Liina Tynkkynen L-K (2023) Koronapandemia kriisien jatkumossa – onko koskaan oikea aika oppia? Tutkimuksesta tiiviisti 57/2023. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Helsinki
- Janhonen, K., Paananen, H., Kihlström, L., Karreinen, S., Viita-aho, M., Keskimäki, I. & Tynkkynen, L-K. (2023). Varautuminen ja kriisinhallinta edellyttävät yhteistyön ja inhimillisten voimavarojen johtamista. WELGO Policy brief.
- Kihlström, L. Janhonen, K., Karreinen, S., Keskimäki, I. & Tynkkynen, L-K. (2023), ”Varautuminen on muutakin kuin maskeja”, Lääkärilehti,
- Janhonen, K. (2022). Ruokataju – Mitä se on ja miksi sitä tarvitaan? (pdf 409kt) Tieteessä tapahtuu, 2022, 2.
Lisää julkaisuja
Kristiina Janhosen julkaisuja laajemmin Helsingin yliopiston tutkimustietokannassa