Tutkimusasetelma ja aineistot

Tutkimuksen tavoitteena on kerätä tietoa valtakunnallisten tietojärjestelmäpalveluiden kehittämisen suuntaamiseksi, vastaamalla etenkin seuraaviin kysymyksiin:

  1. Miten valtakunnalliset tietojärjestelmäpalvelut ja niiden edellyttämät teknologiat ovat levinneet ja missä määrin niitä käytetään terveydenhuollossa? Miten tilanne on muuttunut vuoden 2014 jälkeen?
  2. Mikä on tietojärjestelmien nykytilanne ja organisaatioiden valmiudet kansallisten tietojärjestelmäpalvelujen käyttöönottoon sosiaalihuollossa? Miten tilanne eroaa vuoden 2014 tilanteesta?
  3. Millaisia ovat potilastyötä tekevien lääkärien ja sairaanhoitajien kokemukset potilas- ja asiakastietojärjestelmistä ja valtakunnallisista tietojärjestelmäpalveluista (ml. niiden tuottaman tiedon laadusta ja vaikutuksista), ja miten ne eroavat vuoden 2014 tilanteesta?
  4. Missä määrin kansalaiset käyttävät sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisiä palveluita? Mitkä ovat kansalaisten kokemukset ja halukkuus käyttää niitä?
  5. Missä muodossa tietojärjestelmäpalveluiden seurantatiedot tulisi saattaa käyttöön niin, että niitä tarvitsevat pystyisivät saamaan tiedot mahdollisimman kattavasti ja nopeasti käyttöönsä, ja niitä olisi helppo hyödyntää päätöksenteossa paikallisesti, alueellisesti ja valtakunnallisesti 

Asetelmana on poikkileikkaustutkimus, menetelmänä sosiaalihuollon - ja terveydenhuollon organisaatioiden johdolle sekä tietohallinnolle, lääkäreille, sairaanhoitajille ja kansalaisille suunnatut kyselyt sekä Kanta-tilastotieto. Osatutkimuksista SH eKartta, TH eKartta ja PoLTe sekä Kansalaiskysely (ATH:n lisämoduuli) ovat jatkoa aiemmin toteutetuille yhteisrahoitteisille seurantakyselyille, jolloin ne mahdollistavat vertailun tilanteeseen ennen Kanta- palveluiden käyttöönottoa ja tuottavat lähtötilannetiedot Kansa-palveluiden käyttöönotolle.

Aineistot muodostuvat seuraavasti:

  1. Terveydenhuollon eKartta: kaikkien julkisen terveydenhuollon organisaatioiden tietohallinnosta ja organisaatioiden johtamisesta vastaavat, otos yksityisen terveydenhuollon organisaatioiden vastaavista. 
  2. Sosiaalihuollon eKartta: kaikkien julkisen sosiaalihuollon organisaatioiden tietohallinnosta vastaavat, otos yksityisen sosiaalihuollon organisaatioiden vastaavista. 
  3. Kansalaisten kokemukset: ATH-kyselyyn luotu moduuli sähköisestä asioinnista. 
  4. Lääkärien tietojärjestelmäkysely: kaikki kliinisessä työssä olevat lääkärit Lääkäriliiton rekisteristä. 
  5. Sairaanhoitajien tietojärjestelmäkysely: Sairaanhoitajaliiton rekisteristä kaikki hoitohenkilökuntaan kuuluvat sairaanhoitajat. 
  6. Kanta-lokitiedot: Kanta-palveluiden leviämistä ja käyttöä kuvaavat tilastotiedot.