Sosiaalisten innovaatioiden kehittämisvaiheet
1. Tarpeet ja ongelmat
Ensimmäisessä vaiheessa pyritään listaamaan kaikki tavoitteet ja ongelmat, joiden aiheuttajiin — ei oireisiin — etsitään ratkaisuja.
2. Ideat
Toisessa vaiheessa kerätään ehdotuksia ja ideoita esille tulleisiin haasteisiin monin eri tavoin. Useat erilaiset metodit auttavat keräämään näkemyksiä ja kokemuksia laajasti eri tietolähteistä.
3. Kokeilut
Kolmannessa vaiheessa tehdään prototyyppejä ja pilotteja, joissa ideoita testataan käytännössä. Tämä vaihe on tärkeä sosiaalisten innovaatioiden kannalta, koska iteroinnin kautta — tekemällä kokeiluja ja virheitä sekä oppimalla niistä — voidaan yhdistää eri tahojen asiantuntemusta ja ratkaista eri sidosryhmien välisiä jännitteitä. Samalla varmistetaan ideoiden toimivuus käytännössä.
4. Vakiinnuttaminen
Neljännessä vaiheessa käytännössä toimivista ideoista tehdään jokapäiväinen käytäntö. Julkisella sektorilla se tarkoittaa budjetin, henkilöstöresurssien ja muiden näihin vaikuttavien asioiden — kuten lainsäädäntöön — vaikuttamista.
5. Skaalaaminen
Viidennessä vaiheessa mallia levitetään useisiin eri organisaatioihin ja eri toimialoille. Siinä hyödynnetään useita erilaisia strategioita innovaation levittämiseen ja kasvattamiseen.
6. Systeeminen muutos
Kuudennessa vaiheessa tähdätään järjestelmän tai systeemin muuttumiseen. Systeeminen muutos sisältää usean eri kokonaisuuden vuorovaikutusta. Systeemisen tason muutos tarkoittaa yleensä uutta toimintapolitiikan ja organisatoristen rakenteiden muutosta, joka koostuu useista pienistä innovaatioista. Systeeminen muutos sisältää yleensä julkisen ja yksityisen sektorin muutoksia pidemmällä aikavälillä.
Lataa tästä:
Sosiaalisten innovaatioiden spiraali
Lähde: The Open Book of Social Innovation, Murrey, Caulier-Grise & Mulgan (2010).