Yhteispeli-menetelmän vaikuttavuus

Yhteispelin toimintatapoja on tutkittu kahdessa eri tutkimuksessa. Yhteispelin arviointitutkimuksessa  vuosina 2011 ja 2012 tutkittiin toimintatapojen turvallisuutta, soveltuvuutta ja koettua hyötyä. Vuosina 2013–2015 kerättiin aineisto Yhteispelin vaikuttavuustutkimukseen. Vaikuttavuustutkimuksessa tutkitaan maanlaajuisesti Yhteispelin toimintatapojen vaikuttavuutta alakoululaisten tunne- ja vuorovaikutustaitoihin sekä hyvinvointiin. Lisäksi tutkitaan Yhteispeli-menetelmän vaikutuksia välittäviä ja muuntavia tekijöitä sekä lapsen psykososiaaliseen kehitykseen vaikuttavia muita tekijöitä.

Yhteispelin vaikuttavuustutkimuksen aineisto kerättiin 79 koulusta eri puolilta Suomea. Aineistossa on mukana noin 4000 oppilasta 1.–3. luokilta. Tutkimukseen osallistui Yhteispeli-menetelmiä käyttäviä kouluja ja vertailukouluja, joiden tuloksia verrataan tutkimuksessa toisiinsa.

Arviointitutkimuksessa opettajat arvioivat, että Yhteispeli-hankkeessa kehitetyt työvälineet ovat lapsille hyödyllisiä ja sopivat hyvin opettajien omiin työtapoihin. Myös suurin osa lapsista – erityisesti nuoremmat oppilaat – piti menetelmiä mielekkäinä ja osallistui niihin mielellään. Seuranta-aikana oli nähtävissä monia positiivisia muutoksia niin oppilaissa kuin koulun ja kodin välisessä yhteistyössä. Työvälineiden hyödyt olivat nähtävissä kodin ja koulun välisen yhteistyön parantumisena, lasten sosioemotionaalisten taitojen kohentumisena sekä kiusaamisen vähentymisenä. Tutkimuksessa ilmeni myös joitakin epäsuotuisia muutoksia, joiden perusteella menetelmää muokattiin: Seuranta-aikana joidenkin työyhteisön ilmapiirissä ilmeni kahtiajakoa Yhteispelin työvälineitä käyttävien ja muiden opettajien välillä.

Yhteispeli. Arviointitutkimus menetelmien turvallisuudesta, soveltuvuudesta ja koetusta hyödystä.

Vaikuttavuustutkimuksen lyhyen aikavälin tulosten mukaan toivottuja positiivisia tuloksia saadaan aikaan silloin kun menetelmän eri toimintatapoja käytetään koulussa niin usein kun ohjeistus suosittelee.   

Kiviruusu O, Björklund K, Koskinen HL, Liski A, Lindblom J,Kuoppamäki H,   Alasuvanto P,  Ojala T, Samposalo H, Harmes N,  Hemminki E, Punamäki RL, Sund R, Santalahti P. Short-term effects of the “Together at School” intervention program on children’s socio-emotional skills: a cluster randomized controlled trial. BMC Psychology 2016:4:27

Yhteispeli-logo.