Perusterveydenhuollon hoitoonpääsytietojen kehittämisen painopisteinä vuonna 2025 kattavuus, ostopalvelut ja jatkokäynnit

Julkaisuajankohta 29.1.2025 11.26
Uutinen

THL kehittää perusterveydenhuollon hoitoonpääsytietojen laatua ja kattavuutta sekä raportointia yhdessä julkisen terveydenhuollon palvelunjärjestäjien ja tietojärjestelmätoimittajien kanssa.  

Jokaisen julkisen terveydenhuollon palvelunjärjestäjän eli hyvinvointialueen, Helsingin, Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiön, vankiterveydenhuollon ja maahanmuuttajien terveydenhuollon kanssa järjestetään yksi tai useampi hoitoonpääsytietojen kehittämisen yhteistyökokous vuonna 2025. Yhteistyö koetaan edellisvuoden palautteiden perusteella edelleen tärkeäksi. 

Vuonna 2025 kiinnitetään erityisesti huomiota siihen, että jokaiselta julkisen terveydenhuollon palvelujen järjestäjältä saadaan lain mukaiset hoitoonpääsytiedot.  

Tavoitteet jokaiselle palvelunjärjestäjälle 

  1. Tietoja ei kokonaan puutu miltään julkisen terveydenhuollon palvelujen järjestäjältä eli hoitoonpääsytietojen osuus kiireettömistä käynneistä (kattavuus) on kaikilla vähintään viisi prosenttia. Vähäisiksi tiedoiksi katsotaan 6–10 prosentin kattavuus. 
  2. Hoitoonpääsytiedot saadaan kaikista hoitoon pääsyn enimmäisajoista, myös jatkokäynneistä. 
  3. Tiedot saadaan myös julkisen hankkimista ostopalveluista.   

Palveluntuottajien on tärkeää edelleen kehittää THL:lle lähettämiensä tietojen kattavuutta 

Hoitoon pääsyn toteutumisen tiedot toimitetaan Avohilmo-rekisteriin hyvinvointialueiden ja muiden palveluntuottajien potilastietojärjestelmistä.  

Perusterveydenhuollon avohoidon hoitoonpääsytiedot puuttuivat vuonna 2024 Kainuun hyvinvointialueelta ja maahanmuuttajien terveydenhuollosta. Kanta-Hämeen, Etelä-Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Päijät-Hämeen hyvinvointialueiden sekä vankiterveydenhuollon tiedot olivat vähäisiä.  

Suun terveydenhuollon tiedot puuttuivat Kainuun hyvinvointialueelta ja tietoja saatiin vain vähän Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueilta. Muiden hyvinvointialueiden tiedoissa puutteita oli osassa hoitoonpääsytietoja toimipaikoittain, palvelumuodoittain, ammattiryhmittäin tai hoitoonpääsyn enimmäisajoissa, vaikka kattavuus koko hyvinvointialueella muuten olisikin ollut hyvä. 

Koko maan (kaikki palveluntuottajat) tietojen kattavuuden prosenttiosuus on hyvä tavoite, jos omalla alueella tiedot ovat tätä vähäisempiä.   

Hyvinvointialueiden tulee lähettää myös ostopalveluna hankittujen palvelujen tiedot  

Hoitoilmoitustiedot pitää lähettää THL:n hoitoilmoitusrekisteriin myös silloin, kun julkinen palvelujen järjestäjä, esimerkiksi hyvinvointialue, hankkii palvelun yksityiseltä palveluntuottajalta ostopalveluna, palvelusetelillä tai ulkoistamalla palvelun.  

Palvelut tilannut organisaatio on velvollinen huolehtimaan ostamiensa esimerkiksi yksityisen palveluntuottajan tuottamien Hilmo-tietojen toimittamisesta THL:ään.* Lisäksi on varmistettava, että samat tiedot eivät tule THL:ään kahdesti. Suositeltava tapa on, että ostopalvelun tuottaja toimittaa itse tiedot hoitoilmoitusrekisteriin, jolloin tietoihin tulee liittyä ostopalvelun tilaajan tai palvelusetelin antajan organisaatiotunnus (OID-koodi).  
* Korjattu lause 29.1.2025 klo 18.35. Poistettu lause: ”Palvelut tilannut organisaatio on velvollinen huolehtimaan muualta hankkimiensa hoitoilmoitustietojen toimittamisesta THL:ään.”

Jos ostopalvelutiedot tulevat kuitenkin tilaajan tietojen seassa, ostopalvelut tulisi olla eroteltavissa julkisen omista tiedoista omiksi yksiköikseen (sote-organisaatioyksikkö) ja tunnistettavissa ostopalveluiksi. Yksiköiden nimissä tulee olla sana "ostopalvelu" tai ”palveluseteli”, jotta tiedot voidaan tunnistaa ostopalveluiksi.    

THL julkaisee uutta tietoa perusterveydenhuollon julkisten palvelunjärjestäjien hankkimista ostopalveluista. Raportille tulevat vain ne ostopalvelukäynnit, jotka ostopalvelujen tuottajat ovat lähettäneet Avohilmo-rekisteriin ja joissa on mukana tilaajan organisaatiotunnus (OID-koodi). Tietoja on tullut toistaiseksi rekisteriin vain vähän.  

Tässä ensimmäisessä vaiheessa THL raportoi Avohilmo-rekisteriin tulleet ostopalvelukäynnit. Seuraava tavoite on saada tiedot kattavammin sekä saada ostopalvelukäynneistä myös hoitoonpääsytiedot. Näitä tietoja käymme yhdessä läpi palveluntuottajien kanssa ennen ostopalvelukäyntien hoitoonpääsyraportin julkaisua loppuvuodesta 2025. 

Organisaatioita pyydetään tarkistamaan omat tietonsa raportilta. Jos ostopalveluissa on puutteita, organisaation tulee tarkistaa ostopalveluohjeet hoitoilmoitusoppaasta ja sopia ostopalvelutuottajien kanssa tietojen toimittamisesta ja siitä, että jatkossa ostopalveluina toteutetussa hoidossa on tilaajan tunnus ja muut hoitoilmoitusoppaan mukaiset tiedot.  

Hoitoonpääsyn seurantaan kuuluvien jatkohoitotietojen kehittäminen 

Osalta hyvinvointialueita tai muilta palvelunjärjestäjiltä ei saada kaikkia hoitoonpääsyn enimmäisaikojen toteutumisen tietoja, kuten tietoja lääkärin, hammaslääkärin tai erikoishammaslääkärin jatkohoidon toteutumista.  

Esimerkiksi tietokantaraportti hammaslääkärin jatkohoidon toteutumisesta lain mukaisessa neljän kuukauden (1.9.2023 alkaen) tai kolmen kuukauden (1.11.2024 alkaen) enimmäisajassa julkaistiin vasta 15.12.2024, sillä näitä jatkokäyntien tietoja on tullut Avohilmo-rekisteriin niukasti. 

Lainsäädännön muutoksista huolimatta sekä vanhojen että uusien enimmäisaikojen tietoja voi tarkastella edelleen raporteilta 

Hoitoonpääsyn enimmäisajat muuttuivat 1.1.2025 alkaen 23 vuotta täyttäneillä potilailla koskien ensimmäisiä hoitotapahtumia ja jatkohoitoa. Kirjaamiseen tarvittavat uudet hoidon tarpeen arvioinnin tuloskoodit julkaistiin Koodistopalvelimella 23.1.2025. 
Koodistopalvelin (Kela) 

Hoidon tarpeen arvioinnin kirjaamisessa tulee nyt huomioida potilaan ikä ja varata potilaalle aika lain mukaisen enimmäisajan kuluessa ikä huomioiden. Tarkemmin tietoa enimmäisajoista ja kirjaamisohjeista on THL:n verkkosivuilta. 

Hoitoonpääsyn tietokantaraporteilla enimmäisaikojen toteutumista voi tarkastella tiettynä aikana voimassa olevan terveydenhuoltolain enimmäisaikojen mukaisesti tai lainsäädännöstä riippumatta. Sekä vanhojen että uusien enimmäisaikojen tietoja voi siis tarkastella edelleen. 

Ensimmäiset tiedot voimaan tulleiden enimmäisaikojen toteutumisesta julkaistaan helmikuun lopussa.    

Hoitoonpääsyn laaturaporttien kehittäminen 

Potilastietojärjestelmäkohtaisista hoitoonpääsytiedoista tuotettiin vuonna 2024 uutta laatutietoa, jonka tietoja tarkasteltiin vuoden aikana perusterveydenhuollon tietojärjestelmätoimittajien kanssa. Hoitoonpääsytiedoissa on merkittäviä tietojärjestelmäkohtaisia laatueroja, jotka tulee huomioida tietojärjestelmien kehittämisessä, jotta hoitoonpääsytiedot olisivat jatkossa entistä kattavampia ja yhdenmukaisempia.  

Hoitoonpääsytietojen palveluntuottajakohtaisille laaturaporteille on tuotettu asiakastarpeiden mukaisesti entistä tarkempia toimipaikkakohtaisia tietoja. Raportoinnin avulla on mahdollista tarkistaa tarkemmin tietojen laatua ja tunnistaa virheellisiä toimipistekirjauksia.  

Vuonna 2025 hoitoonpääsyn laaturaportteja kehitetään edelleen ja THL julkaisee koko maan hoitoonpääsytiedot kattavan laaturaportin.  

Lisätietoa 

Perusterveydenhuollon hoitoon pääsyn tiedot (THL) 
Usein kysytyt kysymykset (THL) 
Lisätietoa lakimuutoksista (STM) 

Tiina Marttila 
erikoissuunnittelija, perusterveydenhuollon hoitoonpääsytietojen kehittämisen projektipäällikkö  
THL  
puh.  029 524 8533  
[email protected]  

Raimo Mahkonen 
erikoissuunnittelija 
THL  
puh.  029 524 7669 
[email protected] 

Yhteydenotot ensisijaisesti Avohilmo-rekisterin yhteissähköpostiin avohilmo(at)thl.fi 
 

Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla tilastouutinen - Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla