Sairauden hoitoon tarvittava tuki koulussa
Oppilaan oireilu tai sairaus voi aiheuttaa monenlaista tuen ja hoidon tarvetta koulupäivän aikana. Hän voi tarvita erityisruokavaliota, lääkitystä koulupäivän aikana, apuvälineitä tai muuta tukea ja hoitoa.
Aisti- tai kehitysvammaisten oppilaiden tuen tarpeet ovat ilmeiset. Diabeetikot ovat hoidon ja tuen tarpeessa, samoin epilepsiaa, vaikeaa allergiaa tai muita pitkäaikaissairauksia sairastavat lapset ja nuoret. Runsaasti yksilöllisiä tuen tarpeita voi myös olla psyykkisesti oireilevilla oppilailla, kuten depressio-, paniikkihäiriö- tai syömishäiriö-oireisilla, sekä lapsilla ja nuorilla, joilla on tarkkaavuuden ja keskittymisen ongelmia tai haasteita sosiaalisessa kanssakäymisessä.
Yksilöllinen tuki suunnitellaan yhteistyössä
Oppilaan koulupäivän aikana tarvitsemasta yksilöllisestä ravitsemuksesta, hoidosta, tuesta ja seurannasta sovitaan yhdessä oppilaan, perheen sekä terveys- ja opetustoimen edustajien kanssa. Hyviä kokemuksia on saatu kaikkien näiden tahojen yhteistapaamisesta tuen tai hoidon suunnittelemiseksi. Tarvittaessa voidaan konsultoida tai kutsua mukaan lapsen tai nuoren hoidosta tai kuntoutuksesta vastaavia terveydenhuollon ammattilaisia.
Pitkäaikaissairaiden lasten ja nuorten kohdalla on tarkoituksenmukaista ajoittain kokoontua arvioimaan tuen ja hoidon sujuvuutta eri tahojen näkökulmista. Sovituista asioista, kuten mitä tukea tai hoitoa annetaan, kuka sen antaa ja miten tarvittava seuranta järjestetään, tehdään kirjallinen suunnitelma ja tieto suunnitelman laatimisesta kirjataan myös kouluterveydenhuollon potilasasiakirjoihin.
Suunnitelmaa tehtäessä huomioidaan oppilaan sairauden hoidosta vastaavan tahon ohjeet sekä kansalliset ja paikalliset kouluterveydenhuollolle ja opetustoimelle annetut menettelytapaohjeet.