Tilastointiin liittyvät kirjaukset

Perusterveydenhuollon avohoidossa työskentelevien terveydenhuollon ammattihenkilöiden, myös kouluterveydenhuollon terveydenhoitajien ja lääkäreiden, kirjaamat asiakastyön tiedot kertyvät THL:n valtakunnalliseen perusterveydenhuollon avohoidon rekisteriin (Avohilmo). Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella on lakisääteinen oikeus saada ja käsitellä näitä tietoja.

Tietoja tarvitaan paikallisesti hyvinvointialueen toiminnan seurantaan ja palvelujen kehittämiseen. Niitä käytetään myös palvelujärjestelmän kansalliseen kehittämiseen, terveydenhuollon valvontaan ja tutkimukseen.

Tiedon systemaattinen ja yhdenmukainen kirjaaminen varmistaa sen laadun. Siksi on välttämätöntä, että paikallistasolla käydään läpi kouluterveydenhuollon työn tilastointia koskevat kirjaamisohjeet. Ammattilaisilla tulee olla yhteinen näkemys siitä, mitä tietoja kirjataan eri tilanteissa.

Käytettävissä olevat ajantasaiset tietosisällöt ja luokitukset on kuvattu julkaisussa Hoitoilmoitusopas terveydenhuollolle. Eri potilastietojärjestelmiin Hilmo-luokituksien tiedot on toteutettu eri tavoin, joten on tärkeä noudattaa paikallisia järjestelmäkohtaisia kirjaamisohjeita.
Lisätietoa Hoitoilmoitusopas terveydenhuollolle ja kotihoidolle 2025 -julkaisussa (THL:n, Kannan ja STM:n yhteistyötila)

Hoitoilmoituksen tiedot ovat yhteisiä koko terveydenhuollolle. Tavoitteena on saada tietoa kouluterveydenhuollon työstä. Kirjausten tai niihin liittyvien ohjeistusten ei ole tarkoitus ohjata tai vaikuttaa työn sisältöön.

Palvelutapahtumasta kirjattavat tiedot 

Kouluterveydenhuollon työssä on sovittu kansallisesti käytettäväksi alla kuvattuja hoitoilmoituksen (Hilmo) kirjauksen tietoja. Jokaiseen kirjattavaan tapahtumaan on tilastoitava alla kuvatut tiedot. Esimerkeiksi on nostettu kouluterveydenhuoltoon sopivia koodeja. Terveydenhoitajan ja lääkärin ammattitieto saadaan toimikortilla (Valvira-Terhikki-tunnus) tietokoneelle kirjautumisesta. 

  • PALVELUMUOTO on T26 = Kouluterveydenhuolto
  • KÄYNNIN LUONNE 
    • on tavallisimmin TH = terveydenhoito. Terveystarkastuksissa sekä esimerkiksi pituuden, painon, ryhdin tms. vuoksi sovituilla seurantakäynneillä tai erityisen tuen tarpeen mukaisilla lisäkäynneillä.
    • voi olla myös SH = sairaanhoito. Esimerkiksi oppilaiden itse hakeutuessa vastaanotolle vaivan vuoksi, tapaturmissa tai sairauden vuoksi sovituilla seurantakäynneillä. 
  • YHTEYSTAPA on tavallisimmin 
    • R10 = Asiakkaan käynti vastaanotolla
    • R52 = Reaaliaikainen etäasiointi (esim. puhelu, chat)
    • R56 = Etäasiointi ilman reaaliaikaista kontaktia (esim. sähköinen asiointijärjestelmä) 
    • R60 = Ammattihenkilöiden välinen konsultaatio, ammattihenkilöiden välinen asiointi, jossa asiakkaan asian hoidosta vastuussa oleva ammattihenkilö kysyy kannanottoa toiselta ammattihenkilöltä ilman asiakkaan läsnäoloa. Tiedot kirjaa tällä yhteystavalla konsultaatiota antanut ammattihenkilö.
    • R71 = Ammattihenkilöiden välinen neuvottelu, kahden tai useamman ammattihenkilön välinen asiointi, jossa ammattihenkilöt neuvottelevat keskenään asiakkaan asiassa ilman kontaktia asiakkaaseen. Esimerkiksi opiskeluhuoltopalvelujen ammattilaisten keskinäinen tapaaminen, jossa käsitellään oppilaan asiaa. Tarvittava tieto kirjataan potilastietojärjestelmään kyseisen oppilaan tietoihin.
    • R72 = Asiakkaan asian hoito, asiakkaan asian käsittely ilman kontaktia asiakkaaseen ja ilman ammattihenkilöiden välistä neuvottelua, esim. lähetteen, lausunnon tai tutkimusyhteenvedon laatiminen.
  • KÄVIJÄRYHMÄ on tavallisimmin
    • 1 = Yksilökäynti. Yhden identifioidun asiakkaan ja yhden ammattihenkilön välinen palvelutilanne. Tätä kävijäryhmää käytetään kuitenkin myös laajassa terveystarkastuksessa vanhempien ollessa mukana. Myös silloin, kun kouluterveydenhoitaja ja lääkäri tekevät laajan terveystarkastuksen yhteistarkastuksena, käyttää kumpikin tarkastusta kirjatessaan kävijäryhmää yksilökäynti.
    • 2 = Ryhmävastaanotto Käytetään yhden oppilaan ja vähintään kahden ammattihenkilön välisestä palvelusta esimerkiksi terveydenhoitajan ja kuraattorin yhteisestä tapaamisesta oppilaan kanssa. 
    • 3 = Ryhmäkäynti. Yksittäisen oppilaan osallistuminen kohdennettuun ryhmätapaamiseen, esim. laihdutus- tai stressiryhmä. 

Esimerkki: Osallistuttaessa yksittäisen oppilaan asian vuoksi järjestettävään moniammatilliseen kokoontumiseen, jossa myös oppilas on mukana esim. monialaisen asiantuntijaryhmän tapaamiseen, käytetään kävijäryhmää 2 = Ryhmävastaanotto ja yhteystapana R10 = Asiakkaan käynti vastaanotolla. 

  • KÄYNTISYY kirjataan ICPC2- tai ICD-10 (lääkärit) -luokituksilla
    • Käyntisyy-tieto kirjataan kaikilla käynneillä ja yhteystavoilla kattavasti
    • Terveystarkastuksissa käytetään
    • ICPC2: A98 Terveyden ylläpito/sairauden ennaltaehkäisy 
    • ICD-10: Z00.1, Z00.2 tai Z00.3
    • Muilla käynneillä asioinnin syy määrää käytettävän koodin. Se voi olla A98 Terveyden ylläpito / sairauden ennaltaehkäisy tai oppilaan oiretta tai diagnoosia kuvaava koodi
    • Terveystarkastuskäynnillä voidaan hoitaa myös sairauksia. Tällöin käyntisyitä voi kirjata useampia eli tarkastuksen lisäksi kirjataan muita käyntisyitä tai diagnoosinumeroita

Lisää käyntisyitä: 

Katso myös:

Lisätietoa