Toimenpide- ja jatkohoitokoodit
Tälle sivulle on koottu tietoa tilastoinnissa käytettävistä toimenpide- ja jatkohoitokoodeista. Esimerkeiksi on nostettu kouluterveydenhuollon näkökulmasta keskeisiä koodeja.
Toimenpidekoodit
- THL-Toimenpideluokitus kuvaa toteutuneen kontaktin sisältöä. Useimmissa tilanteissa yksi kontaktin sisältöä kuvaava toimenpidekoodi on riittävä, mutta tarvittaessa on mahdollista käyttää useampaa koodia samanaikaisesti. Kouluterveydenhuollon seurantaa ja valvontaa tehdään Avohilmo-rekisteritietojen avulla, joten on tärkeää kirjata koodit ja käyttää oikeaa toimenpidekoodia.
Terveystarkastuksissa käytetään seuraavia koodeja:
OAA40 (SPAT1315) Lasten ja nuorten määräaikainen terveystarkastus
- Käytetään terveydenhoitajan tekemästä vuosittaisesta terveystarkastuksesta laajojen tarkastusten välivuosina.
- Käytetään laajaksi tarkoitetun terveystarkastuksesta tai sen osasta silloin, kun tarkastus jää sisällöllisesti vajaaksi, esim. silloin, kun vanhemman osallistuminen ei toteudu suunnitellusti tai hän on mukana vain etäyhteydellä.
OAA30 (SPAT 1384) Laaja terveystarkastus ensimmäisellä luokalla
OAA31 (SPAT 1385) Laaja terveystarkastus viidennellä luokalla
OAA32 (SPAT 1386) Laaja terveystarkastus kahdeksannella luokalla
- Käytetään kyseisen luokkatason laajassa terveystarkastuksessa. Terveystarkastus kirjataan laajaksi seuraavien kriteerien täyttyessä:
- Ainakin toinen vanhempi tai muu huoltaja on fyysisesti paikalla kyseisessä tapaamisessa tai laajan tarkastuksen jossakin osassa
- Tarkastuksen tekemiseen osallistuvat sekä terveydenhoitaja että lääkäri
- Tarkastus kattaa sisällöllisesti kaikki lapsen, nuoren ja vanhempien terveys- ja hyvinvointiarvioon tarvittavat aihepiirit (ml. koko perheen hyvinvoinnin arvio)
- Luokkatasosta riippuen laaja terveystarkastus voidaan toteuttaa terveydenhoitajan ja lääkärin yhteistarkastuksena tai erillisinä terveydenhoitajan ja lääkärin tarkastuksina. Vanhemman osallistumisen kriteeri täyttyy hänen ollessa mukana yhteistarkastuksessa tai ainakin toisessa erillisinä toteutetuista tarkastustapaamisista.
- Sekä terveydenhoitaja että lääkäri tilastoivat tarkastuksen laajaksi edellä mainittujen kriteerien täyttyessä. Tiedot yhdistetään THL:ssa, jolloin saadaan tieto toteutuneesta laajasta kouluterveydenhuollon terveystarkastuksesta.
- Jos vanhempi ei osallistu, jää laaja terveystarkastus vajaaksi. Silloin oppilaan käynti (tarkastuksen se osa, johon vanhempien oli määrä osallistua) tilastoidaan määräaikaiseksi terveystarkastukseksi OAA40.
OAA41 (SPAT 1317) Yksilöllisen tarpeen mukainen terveystarkastus
- Käytetään silloin, kun kyseessä on aiemmassa terveystarkastuksessa tai muussa yhteydessä havaitun terveysongelman tai -riskin yksilöllisen tarpeen mukainen seuranta terveydenhoitajan tai lääkärin toimesta esimerkiksi ryhdin, pituuden tai painon seurantakäynti.
OAA42 (SPAT 1388) Yksilöllisen tarpeen mukainen laaja terveystarkastus
- Käytetään silloin, kun tehdään edellä mainitut kriteerit täyttävä laaja terveystarkastus yksilöllisen tarpeen vuoksi muulloin kuin koko ikäryhmälle säädettynä ajankohtana. Yksilöllisen laajan terveystarkastuksen tarve voi nousta esimerkiksi oppilaan oireilusta ja sairauksista tai perheen ja vanhemman tilanteesta: esimerkiksi, kun vanhempi on hoidettavana mielenterveys- tai päihdepalveluissa ja on tarve arvioida huollettavana olevan lapsen tilannetta ja tuen tarvetta.
OAA43 (SPAT 1389) Erityisen tuen tarpeen mukainen käynti
- Käytetään tapaamisesta, jonka sisältönä on kouluterveydenhuollon erityisen tuen tarpeen selvittely, tukeminen tai tuen järjestäminen.
- Erityisen tuen tarve tulee selvittää aina kun oppilaassa, perheessä tai ympäristössä on tekijöitä, jotka voivat vaarantaa lapsen tervettä kasvua ja kehitystä. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi lapsen pitkäaikainen sairaus tai toimintakyvyn alenema, perheen vaikea tilanne tai vanhempien sairaudet.
- Sisältää oppilaan voinnin selvittelyn ja tukemisen esimerkiksi mielialaan, psykosomaattiseen oireiluun, perhe-, koulu- tai kaveritilanteeseen liittyen.
OAB10 Terveystarkastuksista poisjäävien tuen tarpeen selvittäminen
- Käytetään silloin, kun selvitellään määräaikaisista terveystarkastuksista pois jäävien oppilaiden tilannetta ja tuen tarvetta. Laajan terveystarkastuksen (1., 5. ja 8. lk) osalta selvitys tehdään silloin, kun oppilas jää pois tarkastuksen kaikista osista (sekä terveydenhoitajan että lääkärin tarkastuksesta).
- Tuen tarvetta voidaan selvitellä esimerkiksi olemalla yhteydessä huoltajiin. Tarvittaessa tuen tarvetta voidaan selvitellä myös kotikäynnillä.
OAA46 (SPAT 1396) Monialaisen asiantuntijaryhmän tapaaminen
- Käytetään osallistuttaessa oppilaan monialaiseen asiantuntijaryhmään. Asiantuntijaryhmä kootaan yksittäisen oppilaan tarpeiden mukaan oppilaan ja/tai huoltajan suostumuksella.
- Oppilaan potilaskertomukseen tehdään kirjaus ryhmän kokoontumisesta ja kouluterveydenhuollon vastuulle tulleista tehtävistä.
OAB31 Kasvuun ja kehitykseen liittyvä neuvonta
OAB32 Perhetilanteeseen liittyvä neuvonta ja ohjaus
OAB38 Psykososiaalinen neuvonta ja ohjaus
OAB36 Liikuntaan liittyvä neuvonta ja ohjaus
OAB42 Tunnettuun terveysongelmaan liittyvä neuvonta
OAB72 Painonhallinta- ja laihdutusohjaus
OAB76 Yleinen ravitsemus- ja elintarvikeneuvonta
OAB44 Yleinen terveysneuvonta
- Tapaamisen sisältöä kuvaavia THL-Toimenpideluokituksen koodeja voidaan käyttää sekä terveystarkastuksissa että muilla kouluterveydenhuollon käynneillä.
Pelkällä rokotuskäynnillä ei merkitä toimenpidekoodia lainkaan. Rokotukset kirjataan Avohilmo-ohjeistuksessa annettujen ohjeiden mukaan. Oikein kirjattuina ne kerääntyvät valtakunnalliseen rokotusrekisteriin, mikä mahdollistaa esimerkiksi rokotuskattavuuden alueellisen tarkastelun.
Rokotuksen kirjaamisohjeet löytyvät THL:n Rokottaminen -sivustolta.
Kouluympäristöön ja yhteisöön liittyvästä työstä voidaan kirjata esimerkiksi seuraavat toimenpiteet silloin, kun käytössä oleva potilastietojärjestelmä sen mahdollistaa:
OAA44 (SPAT 1369) Oppilaitoksen opiskeluhuoltoryhmän tapaaminen
OAA45 (SPAT 1332) Opintoympäristön terveydellisten olojen tarkastus
OAB20 Kouluyhteisötyö
Lisää toimenpidekoodeja löytyy THL-Toimenpideluokituksesta (Kansallinen koodistopalvelin).
Jatkohoitokoodit
Kouluterveydenhuollon palvelutapahtumassa syntyneitä jatkohoidon suunnitelmia kuvataan Perusterveydenhuollon avohoidon toimintoluokituksella (SPAT). Käynneillä kirjataan vähintään yksi jatkohoitokoodi, mutta osalla käynneistä niitä voi tulla kirjattavaksi useampia.
Tavallisimpia kouluterveydenhuollossa käytettäviä koodeja ovat:
SPAT 1339 Uusi vastaanottoaika
- Kouluterveydenhuollon käynnit jatkuvat
- Käytetään silloin, kun terveystarkastukset jatkuvat normaalin tarkastusohjelman mukaisesti: seuraavana on samaan laajaan terveystarkastukseen kuuluva lääkärintarkastus tai seuraavan luokka-asteen määräaikainen tai laaja tarkastus.
- Käytetään myös silloin, kun sovitaan seuranta- tai lisäkäynti kouluterveydenhuoltoon joko lääkärille tai terveydenhoitajalle.
- Käytetään silloin, kun terveydenhoitaja ohjaa oppilaan koululääkärille.
SPAT 1334 Ei jatkotoimenpidettä
- Kouluterveydenhuollon tarkastukset loppuvat.
- Käytetään 9. luokan terveystarkastuksessa silloin, kun jatkokäyntejä ei sovita.
- Käytetään 9. luokkalaisen käynnillä silloin, kun luokan terveystarkastus on jo tehty, eikä jatkokäyntejä enää sovita
SPAT 1397 Ohjaus kouluterveydenhuollon erikoistutkimuksiin
- Ohjaus silmä- tai korvalääkärille seulonnan tai oireen perusteella
- Ohjaus lasten- tai nuorisopsykiatrin tai psykologin palveluihin
- Ohjatut käynnit tehdään terveydentilan selvittämistä varten ja ovat asiakkaille maksuttomia
SPAT 1398 Ohjaus opiskeluhuoltopalveluihin
- Käytetään kouluterveydenhuollossa silloin, kun ohjataan oppilas opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalveluihin.
SPAT 1341 Ohjaus lääkärille tai hammaslääkärille
- Käytetään esimerkiksi silloin, kun terveydenhoitaja oppilaan tavattuaan katsoo tämän tarvitsevan lääkärin tutkimusta tai hoitoa ja ohjaa tämän lääkärin vastaanotolle.
- Ei sisällä ohjausta koululääkärille (SPAT 1339).
SPAT 1340 Ohjaus muulle ammattiryhmälle kuin lääkärille.
- Ohjaus esimerkiksi fysio-, puhe-, toiminta- tai ravitsemusterapeutille.
SPAT 1342 Lähete erikoissairaanhoitoon
- Käytetään lähetettäessä oppilas erikoissairaanhoidon tutkimuksiin (SPAT 1397).
Lisää jatkohoitokoodeja löytyy Perusterveydenhuollon avohoidon toimintoluokituksesta Perusterveydenhuollon avohoidon toimintoluokitus (Kansallinen koodistopalvelin)
Lisätietoa
- THL:n toimenpideluokitus (Kansallinen koodistopalvelu)
- Perusterveydenhuollon avohoidon toimintoluokitus (Kansallinen koodistopalvelin)
- Hoitoilmoitusopas terveydenhuollolle (THL yhteistyötilat)
- Kirjaamisopas: Lastenneuvola ja kouluterveydenhuolto (THL yhteistyötilat)
- Mielenterveystyön kirjaaminen neuvolassa sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa (THL)