Opiskeluhuoltoryhmä
Jokaisessa koulussa ja toisen asteen oppilaitoksessa toimii opiskeluhuoltoryhmä, jonka tehtävänä on suunnitella, toteuttaa ja kehittää opiskeluhuollon kokonaisuutta. Ammatillisissa oppilaitoksissa opiskeluhuoltoryhmiä voi olla sekä oppilaitoksen että toimipisteen tasolla.
Opiskeluhuoltoryhmässä asioita käsitellään yleisellä ja yhteisöllisellä tasolla. Ryhmä ei koskaan käsittele yksittäistä oppilasta tai opiskelijaa koskevaa asiaa. Työn kohteena voi olla ryhmä, luokka tai koko yhteisö.
Opiskeluhuoltoryhmän kokoonpano
Opiskeluhuoltoryhmään kuuluvat tavallisesti:
- oppilaiden/opiskelijoiden edustajat
- huoltajien edustajat
- rehtori, apulaisrehtori, johtaja tai muu koulutuksen järjestäjän nimeämä työntekijä
- opettajien edustajat (ml. opinto-ohjaaja)
- kuraattori
- psykologi
- terveydenhoitaja
- koululääkäri tai opiskeluterveydenhuollon lääkäri
Tavallisesti opiskeluhuoltoryhmää johtaa rehtori tai muu koulun tai oppilaitoksen toiminnasta vastaava ammattilainen.
Harkinnan ja käsiteltävien aiheiden perusteella työhön voidaan ottaa mukaan koulun ulkopuolisia yhteistyökumppaneita ja kuulla asiantuntijoita.
Opiskeluhuoltoryhmän tehtävät
Opiskeluhuoltoryhmä suunnittelee, toteuttaa ja arvioi opiskeluhuoltoa. Suunnittelu tarkoittaa opiskeluhuollon kokonaisuuden koordinointia koulussa tai oppilaitoksessa ja siten myös yksilökohtaisen opiskeluhuollon menettelytavoista ja yhteistyökäytännöistä sopimista.
Yhteisöllisen opiskeluhuollon suunnittelu ja toteuttaminen on kuitenkin ryhmän tärkein tehtävä. Tämä tarkoittaa tehtäviä, joihin sisältyvät koulu- tai oppilaitosympäristön
- terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin varmistaminen
- hyvinvointia ja oppimista tukevan toiminnan kehittäminen ja toteuttaminen.
Opiskeluhuollon kokonaisuuden koordinointiin liittyviä tehtäviä ovat esimerkiksi
- työn suunnittelu ja arviointi, sekä niihin tarvittava tietopohjan kokoaminen
- oppilaiden, opiskelijoiden ja huoltajien osallisuuden varmistaminen kaikessa työskentelyssä
- koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelman ja muiden lakisääteisten suunnitelmien toimeenpano.
Opiskeluhuollosta tiedottaminen on tärkeä tehtävä, jossa tulee kohderyhminä huomioida sekä oppilaat, opiskelijat, huoltajat, koulun tai oppilaitoksen toimijat sekä yhteistyökumppanit. Myös opiskeluhuoltoryhmän oma työskentely vaatii suunnittelua ja säännöllisesti toistuvaa arviointia.
Lisätietoa
- Hietanen-Peltola, Marke; Laitinen, Kristiina; Autio, Eva; Palmqvist, Riia (2018), Yhteisestä työstä hyvinvointia – opiskeluhuoltoryhmä perusopetuksessa, Ohjaus 9/2018, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Myyntijulkaisu THL kirjakauppa.
- Hietanen-Peltola, Marke; Laitinen, Kristiina; Järvinen, Jouni; Fagerlund-Jalokinos, Susanna (2019), Toisella asteella toimien – opas oppilaitoksen opiskeluhuoltoryhmälle, Ohjaus 10/2019, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Myyntijulkaisu THL:n kirjakauppa.
- Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013 (Finlex)
- Perälä M-L, Hietanen-Peltola M, Halme N, Kanste O, Pelkonen M, Huurre T, Pihkala J, Heiliö P-L (2015), Monialainen opiskeluhuolto ja sen johtaminen, Opas 36/2015, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
- Sosiaali- ja terveysministeriö (2015), Uusi oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädäntö – soveltamisohje, Kuntainfo 13a/2