Yhteisöllinen opiskeluhuolto
Yhteisöllinen opiskeluhuolto tarkoittaa koulun tai oppilaitoksen toimintakulttuuria ja toimia, jotka edistävät oppilaiden ja opiskelijoiden
- oppimista
- terveyttä ja hyvinvointia
- vuorovaikutusta
- osallisuutta
- ympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta
- esteettömyyttä.
Oppilaiden ja opiskelijoiden hyvinvointi edellyttää, että opiskeluyhteisö on hyvinvoiva ja opiskeluympäristö on terveellinen ja turvallinen. Yhteisöllinen opiskeluhuolto tukee koko oppilaitosyhteisöä ja on opiskeluhuollon ensisijainen toteuttamismuoto.
Yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä ohjaa koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelma. Suunnitelman laativat ja sitä päivittävät yhteistyössä koulujen tai oppilaitosten henkilöstö, opiskeluhuoltopalvelujen henkilöstö sekä oppilaat, opiskelijat ja heidän huoltajansa.
Työn kohteena on koko opiskeluyhteisö
Hyvinvointia edistävä yhteisöllinen opiskeluhuolto kohdistuu koko opiskeluyhteisöön. Työtä voidaan myös kohdentaa tietyille luokka-asteille tai ryhmille, esimerkiksi koulun aloittamis- tai päätösvaiheeseen, tai ryhmään liittyvän ongelman perusteella.
Yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön sisältöjä ovat muun muassa:
- vuorovaikutustaitojen ja mielenterveyden edistäminen
- kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän ehkäisy
- opintojen etenemisen edistäminen
- koulutyön ja opintojen järjestäminen hyvinvointia tukevasti
- opiskelijoiden osallisuuden vahvistaminen
- terveyttä ja hyvinvointia edistävien elintapojen tukeminen
- ympäristön terveellisyys ja turvallisuus
- yhteistoiminta koulun/oppilaitoksen ulkopuolelle
- huoltajien osallisuuden vahvistaminen
Terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät näkökohdat otetaan huomioon kaikessa arjen toiminnassa: opetuksen sisällöissä, menetelmissä ja käytännön järjestelyissä sekä muussa toiminnassa kuten välitunneilla ja ruokailutilanteissa.
Lue lisää:
Kouluterveyskysely
Opiskeluhuollon kansallinen kehittäminen ja seuranta
Yhteisöllinen työ kuuluu kaikille
Jokaisella koulussa tai oppilaitoksessa työskentelevällä on velvollisuus edistää oppilaiden, opiskelijoiden ja koko koulu- ja oppilaitosyhteisön hyvinvointia sekä yhteistyötä huoltajien kanssa:
- Ensisijainen vastuu yhteisön hyvinvoinnista on oppilaitoksen henkilökunnalla, erityisesti rehtorilla ja opettajilla.
- Opiskeluhuoltopalvelujen työntekijät eli psykologit, kuraattorit, terveydenhoitajat ja lääkärit osallistuvat yhteisölliseen opiskeluhuoltotyöhön.
- Myös muut oppilaitoksessa työskentelevät työntekijät kuten talonmies/kouluisäntä ja ruokailu- tai siivouspalvelujen henkilöstö osallistuvat yhteisöllisen opiskeluhuollon toteuttamiseen oppilaitoksessa.
Yhteisöllisen opiskeluhuollon toteuttaminen on oppilaitoskohtaisen opiskeluhuoltoryhmän keskeinen tehtävä. Ryhmä vastaa myös opiskeluhuollon kokonaisuuden suunnittelusta, kehittämisestä ja arvioinnista koulussa ja oppilaitoksessa.
Tässä osiossa
Terveellisyyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin tarkastus
Opiskeluhuoltoryhmä
Lisätietoa
- Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013 (Finlex)
- Uusi oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädäntö – soveltamisohje, Kuntainfo 13a/2015 (STM)
- Perälä M-L, Hietanen-Peltola M, Halme N, Kanste O, Pelkonen M, Huurre T, Pihkala J, Heiliö P-L (2015), Monialainen opiskeluhuolto ja sen johtaminen, Opas 36/2015, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
- Hietanen-Peltola, Marke; Laitinen, Kristiina; Autio, Eva; Palmqvist, Riia (2018), Yhteisestä työstä hyvinvointia – opiskeluhuoltoryhmä perusopetuksessa, Ohjaus 9/2018, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Myyntijulkaisu THL kirjakauppa.
- Hietanen-Peltola, Marke; Laitinen, Kristiina; Järvinen, Jouni; Fagerlund-Jalokinos, Susanna (2019), Toisella asteella toimien – opas oppilaitoksen opiskeluhuoltoryhmälle, Ohjaus 10/2019, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Myyntijulkaisu THL kirjakauppa.
- Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 (ePerusteet-palvelu)
- Lukion opetussuunnitelman perusteet 2029, Luku 4.3 Opiskeluhuolto 2022 (ePerusteet-palvelu)
- Määräys opiskeluhuollon keskeisistä periaatteista ja tavoitteista sekä opiskeluhuoltosuunnitelman laatimisesta ammatillisessa koulutuksessa (2022) (Opetushallitus)