Terveellisyyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin tarkastus
Terveellinen ja turvallinen opiskeluympäristö sekä hyvinvoiva yhteisö muodostuvat hyvistä fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalista olosuhteista. Opiskeluympäristöllä ja -yhteisöllä on suuri merkitys oppilaan ja opiskelijan terveydelle ja hyvinvoinnille sekä mahdollisuuksille oppia omien kykyjen mukaisesti.
Tässä tekstissä käytetään oppilas- ja opiskelijahuoltolain mukaisesti termiä oppilaitos tarkoittamaan kaikkia kouluja ja oppilaitoksia.
Laki velvoittaa tarkastamaan
Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon tehtävänä on oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin edistäminen ja seuranta. Tehtävää toteutetaan oppilaitosten tarkastuksilla kolmen vuoden välein (terveydenhuoltolaki 1326/2010).
Oppilaitoksen tilanteen arviointiin tarvitaan useiden eri ammattilaisten osaamista sekä opiskelijoiden että huoltajien näkemyksiä. Useilla viranomaisilla on velvollisuus osallistua tarkastuksen yhteistyöhön.
Lue lisää opiskeluympäristöä ja -yhteisöä sekä niiden turvallisuutta koskevasta lainsäädännöstä:
Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos -julkaisu (luku 5)
Tarkastuksen toteuttamisessa on useita vaiheita
Oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastus on kokonaisuus, joka muodostuu useista peräkkäisistä vaiheista:
- Suunnittelu
- Tarkastuksessa tarvittavien tietojen kokoaminen
- Tarkastustilaisuus: aloituspalaveri, tilakierros ja yhteenvetopalaveri
- Jatkotoimista ja seurannasta sopiminen
- Tiedottaminen
Suunnitteluvaiheessa sovitaan muun muassa osallistujista ja työnjaosta sekä tiedottamisesta. Tarkastuksessa tarvitaan laajasti tietoa oppilaitosympäristön terveellisyydestä ja turvallisuudesta sekä yhteisön hyvinvoinnista, joten taustatietojen kokoaminen on keskeinen osa tarkastuksen toteuttamista. Varsinainen tarkastustilaisuus pitää tavallisesti sisällään aloituspalaverin, tilakierroksen sekä yhteenvetopalaverin. Lopuksi sovitaan jatkotoimista ja seurannasta.
Tarkastuksen ja seurannan tiedot, löydökset ja sovitut toimet dokumentoidaan esimerkiksi tähän tarkoitukseen laaditulle lomakkeelle, joka kokoaa tarkastuksen sisällön yhteen oppilaitoksen näkökulmasta.
Lomakkeet oppilaitoksen terveellisyyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin tarkastamiseen ja seurantaan
Tarkastuksesta ja sen tuloksista tiedotetaan oppilaille, opiskelijoille, huoltajille, henkilöstölle ja yhteistyökumppaneille. Yhteenvedon tarkastuksesta voi julkaista esimerkiksi oppilaitoksen verkkosivuilla.
Arvioitava sisältö on laaja
Tarkastuksen kohteena ovat sekä opiskeluyhteisön hyvinvointi että oppilaitosympäristön terveellisyys ja turvallisuus. Tarkastuksessa arvioidaan esimerkiksi
- yhteisön psykososiaalista hyvinvointia
- opiskelun järjestämistä hyvinvointia tukevasti
- hyvien terveystottumusten edistämistä
- kiinteistön terveellisyyttä ja turvallisuutta
- turvallisuuden edistämistä
- opiskeluhuoltotyötä.
Lue lisää tarkastuksen sisällöistä (luku 3): Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos. Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen
Lisätietoa
- Hietanen-Peltola, M. & Korpilahti, U. (toim.) (2015) Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos. Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen. THL, Ohjaus 7. THL:n kirjakaupassa
- Oppilaitosympäristön ja -yhteisön monialainen tarkastaminen (2015) (THL, Tiedä ja toimi -kortti)
- Oppilas- ja opiskeluhuoltolaki 1287/2013 (Finlex)
- Valtioneuvoston asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta 338/2011 (Finlex)
- Terveydensuojelulaki 763/1994 (Finlex)
- Opetustoimen ja varhaiskasvatuksen turvallisuusopas (Opetushallitus)
- Jalkanen K, Salmela A, Hyvärinen A (2021) Sisäilmatilanteen selvitysprosessi koulussa ja päiväkodissa
- Ohje koulun ja päiväkodin olosuhdevalvontaan, terveyshaitan ennaltaehkäisemiseen sekä selvittämiseen (2018) (Valvira)
- Oppilaitosrakennusten turvallisuus (2015). (Opetus- ja kulttuuriministeriö)