Tutkimuksen tausta ja tavoitteet

Kansainvälinen ESPAD-tutkimus (The European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs) toteutetaan kahdeksannen kerran vuonna 2024. 

Aiemmin vastaava tutkimus on tehty vuosina 1995, 1999, 2003, 2007, 2011, 2015 ja 2019. Tutkimuksen avulla seurataan 15–16-vuotiaiden eurooppalaisten koululaisten alkoholin, tupakan ja huumeiden käyttöä ja sen tietojen perusteella voidaan verrata koululaisten päihteiden käytön yleisyyttä ja muutostrendejä Euroopan eri maissa. Lisäksi saadaan tietoa koululaisten rahapelaamisesta.

Tutkimusta tukevat mm. Opetushallitus, Euroopan huumausaineiden ja niiden väärinkäytön seurantakeskus (EMCDDA) ja Euroopan neuvoston Pompidou-ryhmä (Co-operation Group to Combat Drug Abuse and Illicit Trafficking in Drugs).

Jatkuuko nuorten raitistumiskehitys?

Nuorten raittius on lisääntynyt ja humalajuominen vähentynyt vuosituhannen vaihteesta eteenpäin. Lisäksi asenteet alkoholinkäyttöä kohtaan ovat tiukentuneet. Samankaltainen kehityssuunta on havaittavissa myös nuorten tupakoinnin suhteen. Tutkimus tuottaa edelleen tietoa alkoholin ja tupakkatuotteiden käytön muutostrendeistä sekä ilmiöistä, jotka mahdollisesti ovat niihin yhteydessä.

Kannabis on ajankohtainen

Asenteet kannabista kohtaan näyttävät lieventyneen niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Ilmiö on havaittavissa myös koululaisten keskuudessa. Tutkimus tuottaa kannabisasenteiden lisäksi tietoa kannabiksen käytön yleisyydestä sekä siihen yhteydessä olevista asioista. 

Tutkimuksella selvitetään myös muiden päihteiden käyttöä

ESPAD-tutkimuksissa kartoitetaan myös muiden päihteiden kuin alkoholin, tupakan ja kannabiksen käyttöä. Uutena ilmiönä tarkastellaan ns. muuntohuumeiden käyttöä. Lisäksi kysymysten avulla on mahdollista tutkia eri päihteiden samanaikaista käyttöä. 

Rahapelaamisen tutkimus jatkuu

Kyselyyn kuuluu myös rahapelaamista koskeva osio, jonka tarkoituksena on seurata rahapelaamisen trendejä ja siihen liittyviä ongelmia koululaisten keskuudessa. Kyselyssä on mukana myös internetin ja somen käyttöön sekä digipelaamiseen liittyviä kysymyksiä.