Sote-ammattilaiset asiakasosallisuuden osaajiksi (ASKO)
Kesto:
Vastuuyksikkö:
Muualla verkossa:
ASKO edisti sote organisaatioiden jäsenten tasa-arvoista osallisuutta ja asiakasryhmien mahdollisuuksia osallistua sote palvelujen kehittämiseen.
Hanke oli osa ONNISTU yhdessä - Työhyvinvointi, johtaminen ja asiakasosallisuus sote-muutoksessa hanketta.
Tavoitteet
Yhteisöllisen työhyvinvoinnin ja osaamisen kehittäminen ja asiakasosallisuuden johtaminen. Asiakasosallisuutta tukevien työkalujen tuottaminen sote-ammattilaisille ja johdolle. Yhteiskehitimme työyhteisön ja asiakkaiden kanssa uutta jaettua näkemystä työstä ja sen tavoitteista yhteisasiakkaiden palveluprosesseissa.
Toteutus
Asiakasosallisuus pajakokonaisuudet paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden palveluprosesseihin ja -kohtaamisiin viidellä eri paikkakunnalla. Pajoissa hyödynsimme soveltaen kehittävää työntutkimusta, ekspansiivisen oppimisen teoriaa ja muutospajamenetelmää ja palvelumuotoilua.
Pajaprosessien päätteeksi järjestimme yhteiskehittelypajan, jossa hyödynnettiin Kokeilut käyttöön -arviointimallia.
Pajaprosessien yhteydessä luotiin malli asiakasosallisuustaitojen kehittämiseksi, vuorovaikutusopas ja tukipaketti asiakasosallisuuden johtamisen tueksi sote-organisaatioihin.
Yhteistyökumppanit
Työterveyslaitos (TTL), Helsingin yliopisto, Tampereen yliopisto, Helsingin kaupunki, Sastamalan Hyvinvointikampus, Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri, Keski-Suomen sairaanhoitopiiri ja Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri.
Rahoitus
Euroopan sosiaalirahasto (ESR) ja yhteistyötahot
Yhteystiedot
Leini Sinervo
kehittämispäällikkö
puh. 029 524 7609
[email protected]